• Anonym (ts)

Kan man bli nekad bidrag till begravning?

Nu är det längesen svärmor dog. I februari i år. Hon lämnade ingenting förutom skulder och en ekonomisk röra efter sig. Hon hade en god man, men han såg sitt uppdrag som slutfört i och med hennes död. Så honom har vi inte fått någon hjälp av. Ingen av syskonen har orkat ta i nånting. Men min man var så dum att han skrev under ett papper på fonus. Och nu verkar det som att vi ska hosta upp 23 tusen inom en månad om vi inte ska få betanm. Vi har försökt prata med soc, men vi får liksom inga klara svar nånstanns. Bara att vi är skyldiga som skrev under. Jag orkar inte dra hela historien med alla om, hur och varför. Jag bara undrar om det ska gå till så här? Ska vi bli skuldsatta igen nu, pga att svärmor dog. Finns det inget basbelopp som soc MÅSTE bidra med? Fan jag är så ledsen, vi bara gråter och bråkar här hemma.

• Svar på tråden Kan man bli nekad bidrag till begravning?
  • Anna Paulita
    babykaboom skrev 2010-10-14 07:49:56 följande:
    Hoppas så klart att det löser sig för er, för 23tusen är ju inte lätt att få ihop på en månad...

Men jag reagerar lite när jag läser "vi fick ingen information". Det jag har lärt mig är att information får man själv se till att få/hitta... Inte sedan gymnasiet har jag bara "fått" informationen serverad. Förstår inte varför ni väntat tills nu med att ta tag i det.

Hoppas ni kan få bidragshjälp, men förstår som sagt inte varför ni väntat ett halvår med detta och inte tagit reda på fakta med en gång?!

Lycka till!
    Fast å andra sidan så verkar det som om TS har efterfrågat information från Fonus. Visst finns det andra sätt att ta reda på vilka rättigheter man har och då de är ett vinstdrivande företag hade jag nog kollat upp vart och hur man söker bidrag innan jag skrev på. Men samtidigt kan jag förstå att TS trodde på Fonus när de rimligtvis borde veta vad de snackar om och man tror ju knappast att en begravningsentreprenör skulle luras. Vilket jag inte säger att de absolut har gjort, men de har ju helt klart brustit i sin information.
  • La Lola

Vad stod det i pappret ni skrev på då?

*mamma till Alma 10 år (-00) och Hedda 1 år (-09)*
  • Anneli68

Har ni kollat så att svärmor inte hade några försäkringar någonstans där det kan finnas pengar att hämta? Jag tycker att Fonus bär sig underligt åt. När min svärfar dog för 11 år sedan var det vår begravningsbyrå som hjälpte oss med allt. Kollade igenom svärfars ekonomi och kollade upp alla försäkringar osv. Vi hade stenkoll på vad som hände och hade inte kunna skriva på något papper utan att veta vad vi skrev på.

• Kjell2

Om dödsboet inte har några tillgångar kan komunen stå för en billig begravning enligt ovan.

Det som trassar till saker här är att TS och hennes sambo har skrivit på någon form av avtal med Fonus. Det är långt ifrån säkert att komunen går in och betalar den begravnng som TS har kommit överrens om med Fonus.

/Kjell

• Anonym

Jag har arbetat som begravningsentreprenör och man ska inte betala något ur egen ficka i en sån situation som TS beskriver eftersom man inte får igen de pengar man lagt ut.  Tyvärr TS.....

• Anonym (ej betala)

Det verkar vara väldigt olika!
    Vi sa också till begravningsbyrån att inga pengar fanns.
    Men han hävdade att det får man hjälp med i efterhand och så blev det ju oxå.
    Bidraget från Afa fick sambo ligga i hårt för att få men lyckades till slut.
    Det var ju inte direkt så att man kan sitta och vänta utan var på och ring,både soc och Afa.

Viktigt var också att ni ska INTE betala så mycke som en 50-öring ur egen ficka om inga pengar finns,så sa dom till oss.

Lycka Till!

• Kjell2
    Anonym (ej betala) skrev 2010-10-14 09:11:06 följande:
    Det verkar vara väldigt olika!
    Vi sa också till begravningsbyrån att inga pengar fanns.
    Men han hävdade att det får man hjälp med i efterhand och så blev det ju oxå.
    Bidraget från Afa fick sambo ligga i hårt för att få men lyckades till slut.
    Det var ju inte direkt så att man kan sitta och vänta utan var på och ring,både soc och Afa.

Viktigt var också att ni ska INTE betala så mycke som en 50-öring ur egen ficka om inga pengar finns,så sa dom till oss.

Lycka Till!
    Grejen är att TS har skrivit på någon form av avtal med Fonus. Om det t ex är om en begravning som är dyrare än vad komunen ställer upp på lär de få betala själva.

Men i övrigt är det rätt, man ska aldrig betala räkningar och kostnader för dödsboet ur egen ficka. Risken finns att man inte får tillbaka pengarna.

/Kjell
  • Ramborg

Om det finns pengar i boet ska dom i första hand gå till begravningen. Så om det fanns femton tusen blir det nog svårt att få från soc. Men ni bör ansöka ändå.

Gode mannens uppdrag upphör iom dödsfallet. Det innebär att han skall göra en slutredovisning. Kontakta överförmyndaren i kommunen för att få den, om ni inte redan fått den.

Kronofogden får inte ta pengar ur ett dödsbo utan delägarnas medverkan. Just eftersom begravningen alltid har bästa rätt till pengarna bland alla fordringsägare. Hur gick det där till egentligen?

Jag tror det är Fonus som har en kundombudsman som man kan kontakta ifall man inte är nöjd men har svårt att komma överens med kontoret som begravningen var hos.

• Parniara

Jag tror detta handlar om en enda sak: vad står på pappret som TS man skrivit på?

• La Lola
    Parniara skrev 2010-10-14 09:31:34 följande:
    Jag tror detta handlar om en enda sak: vad står på pappret som TS man skrivit på?
    Precis vad jag undrar oxå....
  • Ramborg

Antagligen är det begravningsbeställningen helt enkelt, isf står där att man åtar sig betalningsansvaret om dödsboet inte kan betala. Men om man fått bristande info kanske man ändå kan diskutera frågan med Fonus?

• Anonym (ts)

Det var begravningsbeställningen vi skrev på. Och jag har ingen aning om vad som stod i den. Tyvärr, fy fan vad jag ångrar mig. Men stämningen var så konstig, det var liksom "Skriv på här, eller vägrar ni ta hand om allt? För då får komunen utse någon" Och då kände vi att det är väll klart vi inte ska vägra.
    Jag antar att den gode mannen gjorde sitt jobb rätt, men jag tycker ändå att det är ett jävla sätt att bara strunta i allt när hon dog. En gång sa han att "han hade papper till oss" När vi hämtade dom var det endast två räkningar. Han gav oss ingen info alls.
    Nej, hon hade ingen försäkring som kunde täcka begravningen, lite konstigt kanske med tanke på att just Trygg Hansa är ett av dom bolag som varit och dragit pengar ifrån hennes konto efter hennes död.
    Min man hade inte den bästa uppväxt och därför väldigt lite kontakt med sin mamma. Och efter hennes död så har han varit deprimerad av andra skäl och inte orkat ta i allt. Hans övriga syskon har struntat fullständigt i detta med ursäkten "vi vet inget om sånt". Nä, inte vi heller....
    Nej, nu blev det ett rörigt inlägg med saker som kanske inte hör hit. Jag är bara så ledsen över att det kan bli såhär. Vi gjorde ju klart ifrån början att vi behövde hjälp med allt och ändå sitter vi här nu med ett jäkla inkassokrav på 23 tusen.

• La Lola
    Anonym (ts) skrev 2010-10-14 10:28:19 följande:
    Det var begravningsbeställningen vi skrev på. Och jag har ingen aning om vad som stod i den. Tyvärr, fy fan vad jag ångrar mig. Men stämningen var så konstig, det var liksom "Skriv på här, eller vägrar ni ta hand om allt? För då får komunen utse någon" Och då kände vi att det är väll klart vi inte ska vägra.
    Jag antar att den gode mannen gjorde sitt jobb rätt, men jag tycker ändå att det är ett jävla sätt att bara strunta i allt när hon dog. En gång sa han att "han hade papper till oss" När vi hämtade dom var det endast två räkningar. Han gav oss ingen info alls.
    Nej, hon hade ingen försäkring som kunde täcka begravningen, lite konstigt kanske med tanke på att just Trygg Hansa är ett av dom bolag som varit och dragit pengar ifrån hennes konto efter hennes död.
    Min man hade inte den bästa uppväxt och därför väldigt lite kontakt med sin mamma. Och efter hennes död så har han varit deprimerad av andra skäl och inte orkat ta i allt. Hans övriga syskon har struntat fullständigt i detta med ursäkten "vi vet inget om sånt". Nä, inte vi heller....
    Nej, nu blev det ett rörigt inlägg med saker som kanske inte hör hit. Jag är bara så ledsen över att det kan bli såhär. Vi gjorde ju klart ifrån början att vi behövde hjälp med allt och ändå sitter vi här nu med ett jäkla inkassokrav på 23 tusen.
    Skrev ni på något utan att ha läst vad det var ni skrev på menar du?
  • Ramborg

Låter som banken gjort fel som låtit trygghansa dra pengar när han var död. Autogiron ska bromsas just för att man inte ska hamna i denna sitsen. Försök kontakta soc igen.

Och kontakta Fonus och gör upp om en betalningsplan åtminstone, så de inte behöver gå till inkasso. Eller om det redan är där, försök få dem att dra tillbaka det därifrån.

• Kjell2
    Anonym (ts) skrev 2010-10-14 10:28:19 följande:
    Ni får nog bita i det sura äpplet och betala. Av det du skriver tycker jag Fonus har varit hyfsat klara, ni fixar och betalar begravningen eller komunen.
  • Anonym (Christina)

Ni måste kontakta kommunen. finns en blankett som ska fyllas i och skickas in tillsammans med dödsfallsintyg, kontoutdrag och slutskattebesked. Du behöver också fullmakter eller underskrifter från din mans syskon om han har några. 
    Detta är en process alltså. Har precis gått igenom detta själv. 
    Maxbeloppet är 24100, här i Götebor, vet inte om det är samma överallt. 

Jag kanske har missat nåt här i tråden nu, men har ni haft en begravning? 

https://goteborg.se/wps/portal/start/dodsfall-och-begravning/ansok-ekonomiskt-bistand-begravningskostnader

• Anonym (A)
    Anonym (Christina) skrev 2022-10-26 22:57:33 följande:

Ni måste kontakta kommunen. finns en blankett som ska fyllas i och skickas in tillsammans med dödsfallsintyg, kontoutdrag och slutskattebesked. Du behöver också fullmakter eller underskrifter från din mans syskon om han har några. 
    Detta är en process alltså. Har precis gått igenom detta själv. 
    Maxbeloppet är 24100, här i Götebor, vet inte om det är samma överallt. 

Jag kanske har missat nåt här i tråden nu, men har ni haft en begravning? 

goteborg.se/wps/portal/start/dodsfall-och-beg...

Tråden är 12 år gammal
Svar på tråden Kan man bli nekad bidrag till begravning?