• ebben

hjälp mig-min 6årings läxa! Ang namn?

6åringen kom hem med läxa idag.
    Ang namnet.
    Frågor som vi ska besvara.

*vad betyder mitt namn-
    det kan jag svara på

*vem bestämde mitt namn-
    kan jag svara på

*nåt smeknamnn-
    kan jag svara på
    MEN

*HUR fick jag mitt namn-
    VAD menas med det??  Jag TROR att de kan syfta på om han är döpt eller ej,men det har väl inget m namnet att göra?! Eller VAD syftar de på? Jag fattar ärligt talat inte,vaddå-HUR fick jag mitt namn,vi bestämde bara ett som var fint(enligt oss) Tips,på vad de kan mena?
    Lärare borde väl veta det? eller har JAG nu fattat fel?

• Svar på tråden hjälp mig-min 6årings läxa! Ang namn?
  • Halkatla

Svara utifrån hur barnet och du själva tolkar frågan.

• Hypnotica

Jag tror det menar hur ni just valde det namnet. Tex det finns i släkten eller som du säger, ni valde ett som ni båda tycker är fint.

• BillyX

Jag svarar som den ovan. Den är kanske lite konstigt skriven men verkar lämna öppet för både svar om en religiös eller icke-religiös ceremoni, eller hur det gick till när ni kom på namnet? Kanske barnet ska fråga dig och du berätta hur ni gjorde, kanske skickade in en lapp till skatteverket eller vad man nu gör?

• ebben

nja,barnet kan inte alls,han fattar inte vad de menar!
    JAG tycker det är en skitknäpp fråga? Men visst....jag svarade att "vi valde ett namn som är ovanligt o fint,o han är döpt i kyrkan om ni syftasr på det,fast det har ju inget med namnet att göra"

• Maddsutt

Hur han fick sitt namn. Jag har inga barn, men ajg och min sambo pratar om namn ibland. så om vi döpte vår pojk till "Liam" skulle jag skriva:

"Mamma och pappa hade pratat länge om namn och sa först Leo. Sedan fick min mamma höra namnet Liam och då kände hon att det var det rätta! När hon sedan sa det till pappa blev han förtjust han också, så de bestämde att när de väl får en pojk ska han heta Liam."

Tror du det kan vara något sånt??

• MiaKelekia

Det är just det de menar. Hur bestämde ni er för det namnet? Var det någon släkting som hette så? Är det ett familjenamn? Var det systern/brodern som bestämde? Eller, som du säger, tyckte ni bara att det var fint?

Mina söner har fått sina namn efter ett par äldre gubbar som jag tyckte väldigt mycket om när jag var barn. Min förste son heter Karl i andranamn pga att han var min pappas tolfte barnbarn och det var ett stående skämt när han låg i magen att det var Karl den tolfte som skulle komma.

Det är såna berättelser de är ute efter.

• tjejenA

Jag tolkar det som att hur ni just bestämde er för det namnet...i mitt fall, så var det en som hette så i nån serie

• ebben

det är så vansinnigt lite plats att skriva ett svar på! så de kan inte va ute efter nån familje /släkt historia typ ...

• fruis

Knepig fråga. Var lite besvärlig och skriv: Genom att handläggaren på Skatteverket skrev in namnet i folkbokföringssystemet

• MiaKelekia

Det är ett släktnamn, räcker ju om det är så.
    Mina föräldrar gillade det, räcker också.

• lövet2

Vi har haft samma läxa. Mitt svar var ungefär:
    "Mamma ville att du skulle heta XX, för det hette en av hennes kompisar när hon var liten, och det har mamma alltid tyckt var fint. Pappa gillade namnet YY och ville att du skulle heta det i stället. Vi pratade om det många gånger, och pappa ändrade sig. Han gillade fortfarande namnet YY men tyckte att XX var ännu finare. Då bestämde vi det."

• ebben

jag ändrade nu o skrev: Fick namnet för att det var fint o ovanligt,ville inte ha ett för vanligt namn.(XX är döpt i svenska kyrkan)

Sen är utrymmet fullt! mer ryms inte...Han har ju två mellannamn med,som har betydelse från farfar o morfar mm bakåt..men det ryms inte ens att få med! bara ritkiga tilltalsnamnet ryms det att skriva om...jaja,jäkligt knasig fråga,eller i allafall knasigt formulerad.Eller så är JAG knäpp som känner så

• BillyX
    ebben skrev 2010-10-12 18:48:16 följande:

jag ändrade nu o skrev: Fick namnet för att det var fint o ovanligt,ville inte ha ett för vanligt namn.(XX är döpt i svenska kyrkan)

Sen är utrymmet fullt! mer ryms inte...Han har ju två mellannamn med,som har betydelse från farfar o morfar mm bakåt..men det ryms inte ens att få med! bara ritkiga tilltalsnamnet ryms det att skriva om...jaja,jäkligt knasig fråga,eller i allafall knasigt formulerad.Eller så är JAG knäpp som känner så

Var det du eller barnet som skulle göra läxan?
  • fruis
    BillyX skrev 2010-10-13 15:54:24 följande:
    Var det du eller barnet som skulle göra läxan?
    Läxan var väl att fråga, inte att skriva. Det är inte något förskoleklasselever förväntas klara av på egen hand.
  • BillyX
    fruis skrev 2010-10-13 15:57:24 följande:
    Läxan var väl att fråga, inte att skriva. Det är inte något förskoleklasselever förväntas klara av på egen hand.
    Nej det förstår jag väl
  • ebben

billyX-med tanke på att han inte kan skriva så mycket,o det han skriver tar väldigt stor plats,så skrev jag åt honom .
    De andra svaren var kortare o de skrev han.Hade aldrig rymts annars.
    Vad tänkte du då? han är 6år o kan inte ens alla bokstäver.........

• bubbelmaja

Fråga personalen om du är osäker på läxan. För den var väl inte från en dag till en annan?
    Jag skulle gissa att du hur du än svarar inte gör fel. Det låter som frågor som är öppna för diskussion.

• Simsonen

Har dom läxor när de är 6 år gamla? 

• ebben

ja,det var en läxa,men så klart är det inte "så viktigt" på det sättet eftersom de bara går förskoleklass.
    O nä,jag söker inte upp fröken för att fråga det o besvärara mig inte m att ringa heller-jag svarara som jag gör o så får det va bra.
    men varför jag skrev här var om nån liksom fattar frågan-för det gjorde inte jag.
    Jag tolkar det som att de vill att man ska skriva om barnet är döpt eller så...Fast jag vet ju att det inte har m namnet o göra,därför blev jag så förvånad! För det måste ju lärarna veta också...

Svar på tråden hjälp mig-min 6årings läxa! Ang namn?