• Bibbidi

Kan jag kalla mamma för "mamma"?

Hoppas det blev under rätt tråd nu....

Eftersom jag inte kan sova så började jag att skriva på min mammas födelsedagskort som jag ska ge henne i veckan tillsammans med hennes present och då började jag att tänka på en sak....

"Mamma". Jag säger mamma, alltid mamma... Ja, det eller så säger jag mor. Jag kallar aldrig mamma för hennes förnamn fast jag fyller 22 om några månader (pappa kallar jag alltid för pappa eller far).

Vad tycker ni om vuxna som fortfarande kallar sina föräldrar för mamma/mor (morsan) eller pappa/far (farsan)? Föredrar ni när man kallar sina föräldrar vid deras förnamn istället? När man är 20+? Skäms

Jag vet inte riktigt vad mina föräldrar tycker men min mamma brukar alltid kalla mormor för "mamma" så jag antar att det är lite okej i alla fall...

• Svar på tråden Kan jag kalla mamma för "mamma"?
  • FruSen

Min sambo säger också "mamma" men han brukar kalla sin pappa vid förnamn istället. Varför vet jag inte, de har väldigt god relation till varandra !

• Stephany

Jag kommer aldrig att säga min mammas förnamn. Min mamma är min mamma oavsett om jag så är 21 eller om jag är 55. Och det hoppas jag att mina barn också kommer att göra.

(¯`°? ♥ www.stephanieronning.blogg.se ♥ ?°¯)
  • Sofia1984

Mamma är alltid mamma och pappa är alltid pappa... Säger mormor och morfar om de när jag pratar med mina barn om de. Den stora fattar ju att de är mina föräldrar.

/Sofia, Filip 031120 och Elias 060503
  • Jagsajudet

Jag säger mamma och pappa! Det kommer jag alltid göra... ja och så mormor  och morfar om jag pratar med sonen om dem!

• Mammisen

Hon kommer alltid vara min mamma :) Jag hoppas inte min son kommer börja kalla mig vid namn bara för att han blir vuxen.

• slangbella

Jag är 40+ och säger mamma/morsan och pappa/farsan och kommer att göra det så länge de lever.

(¯`°?.¸ Det är otroligt vad lite man klarar av om man verkligen inte försöker ¸.?°´¯)
  • LyckligtSlut

Jag säger mamma. Hon skulle nog tro att vårt förhållande var över om jag skickade grattiskort med hennes förnamn istället, atyt jag inte tycker hon varit en bra mamma eller något. Beror ju på hur man kommit överens om vad man ska kallas!

PMS året runt :(
  • sextiotalist

Mina föräldrar har allltid sagt mamma och pappa till sina föräldrar, vi har alltid sagt mamma/pappa, min sambo och hans syskon gör det också. Jag tror inte jag känner någon som kallar sina föräldar vid förnamn, även vi som passerat 40 och snart vid 50

• johanna198708
    Fröken Löken skrev 2010-10-13 21:16:56 följande:
    bara läst TS, men vad har du fått det ifrån att man ska börja kalla sina föräldrar vid förnamn efter en viss ålder!!??

Har jag aldrig hört talas om!! För mig känns det hur konstigt som helst, jag kommer alltid att kalla mina föräldrar för mamma och pappa! Möjligtvis mormor och morfar när lill*n kommer!!
    Tycker precis samma sak. Jag har aldrig hört någon som slutar kalla sina föräldrar för mamma/pappa.
    Tror att min mamma skulle bli förolämpad om jag helt plötsligt började kalla henne vid förnamn. Mycket konstigt...
  • älskarlivet81

Varför skulle man börja kalla sina föräldrar vid namn? Min pappa kallar min farmor för mamma och min farmor är 97 år... Ens föräldrar är ju alltid mamma/pappa!

• Dohgon

mamma är och förblir alltid mamma =) Min mamma =)
    samma sak hoppas jag mina barn kommer känna när de blir äldre. får snart tvillingar och jag skulle bli riktigt ledsen om de tilltalar mig med förnamn istället för mamma..

• Lucky Lillstrumpa

Här är det mamma å pappa som gällerGlad Mor å far i sms för att spara på bokstäver Skrattande
    Ibland kan det bli morsan, fast mer på "skämt". Är vi ute bland mycket folk blir det oftast hennes namn dock, blir så jobbigt när 73 andra kvinnor vänder sig om Skrattande 

• Lucky Lillstrumpa
    Lucky Lillstrumpa skrev 2010-10-14 22:09:37 följande:
    Här är det mamma å pappa som gällerGlad Mor å far i sms för att spara på bokstäver Skrattande
    Ibland kan det bli morsan, fast mer på "skämt". Är vi ute bland mycket folk blir det oftast hennes namn dock, blir så jobbigt när 73 andra kvinnor vänder sig om Skrattande 
    Är 27 förresten å kommer alltid säga mamma/mor/morsan till mamsen Skrattande
  • Tärning6

jag säger mamma/morsan och pappa/farsan och kommer alltid att göra gubben säger mamma och pappa till sina päron

• Thuleslapper

Jag är 37 och skulle aldrig få för mig att kalla mamma eller pappa något annat än vad de är, MIN mamma och pappa.

Däremot har jag funerat en del varför mina styvbarn säger pappa till min sambo men när de pratar om sin mamma så säger de hennes förnamn!!
    om jag hade haft den turen att få vara mamma hade jag nog blivit ledsen om mina barn hade kallat mig för mitt namn istället för mamma.....

• Kimona

Jag har aldrig hört någon kalla sina föäldrar vid namn ens när de är gamla. Har alltid hört 'mamma och pappa' eller 'mor och far'.

Min mormor säger 'mamma' om sin mamma

• Reglementet

Det beror väl på, om man kallade dem för mamma och pappa när man var liten. Gjorde man det är det väl ganska naturligt att man kallar dem för mamma och pappa fortfarande.

*Kommersiellt budskap*
Svar på tråden Kan jag kalla mamma för "mamma"?