• Solkattan

    BFA "Barn söker föräldrar"...

    Är meddlem i BFA och får såklart deras tidning titt som tätt. Brukar fastna o lusläsa delen "Barn som söker föräldrar". Fantiserar om att kanske är det ett blivande syskon till vår son som kommer dyka upp en vacker dag i listan över sökande barn?
    Var inne på BFA:s hemsida o läste lite kring "reglerna".  Har för mig att det finns nån "regel" om att det adopterade barnet ska vara yngre än det barn vi har. Gäller det även för "Barn som söker föräldrar"?
    Finns det nån gräns för hur stor åldersskillnaden isånafall bör vara?
    Hoppas nån förstår min fråga! :)

    //Solkatta

  • Svar på tråden BFA "Barn söker föräldrar"...
  • elsa77

    Det är hemutredaren som bestämmer att barnet ska vara yngre an det som redan finns i hemmet inte organisationerna, vet inte om det är möjligt i sverige att adoptera ett äldre barn än det som finns i familjen det är det kanske någon annan som vet, För oss var det syskonavstånd och ca ett år yngre rekomenderades,

  • Makrill

    Jag vet inte vad som gäller, men jag kan berätta hur vi resonerat:
    Vi har en dotter sedan tidigare och vill gärna att hennes syskon ska vara yngre. Enda anledningen är att hon ska få bli storasyster. Hur mycket yngre har jag inte funderat så mycket på, jag skulle kunna tänka mig någon som är född samma år. Kanske är jag ologisk.

  • Kvarnlyckan

    När vi diskuterade med AC var de noga med att barnet skulle vara två år yngre, med BFa var det inte lika strikt utan verkade mest handla om vad som passade familjen. Vi diskuterade bla en pojke som var ett halvår äldre än vår nuvarnande barn.

    Det är möjligt enligt lag och riktlinjer att adoptera ett äldre barn men jag skulle tro att det är mycket svårare att få medgivande för det då det handlar om anknytning, möjlighet att få vara yngst och naturligheten i att nyaste barnet är yngst. Jag kan babbla på länge, men det skadar väl inte att ringa familjerätten, eller socialstyrelsen, eller båda, och teoretiskt ställa frågan.

  • måne72

    Vi har adopterat ett barn som var 4 månader yngre än vårat första. Skrattande

  • Kvarnlyckan

    Jag kanske också skall tillägga att vår familjerätt gav klartecken till oss att adoptera pojken som var ett halvår äldre än  vår pojk. Även om det nu inte blev så.Glad

Svar på tråden BFA "Barn söker föräldrar"...