Jobbig 4-åring som jag inte vet hur jag ska hantera. Behöver hjälp!!
Jag har en 4-årig dotter (blir 5 efter jul) som jag inte längre orkar med här hemma. Hennes beteende börjar bli ohållbart och jag vet inte vad jag ska göra!! Har inget tålamod alls kvar med henne pga ständiga bråk och konflikter, och dessutom lite sömn pga av bebisen. Är en negativ spiral som ingen mår bra av och skulle behöva råd och tips hur vi kan ta oss ur detta.
Några exempel:
Hon gråter och skriker för i princip allting och lyssnar absolut inte på tillsägelser. Hennes respons är att skrika ännu högre. Vad ska jag göra för att få henne att sluta skrika och respektera mig??!
Hon ligger och skriker och sparkar på väggen i sitt rum och när jag säger till henne svarar hon "men jag vill sparkar" och skriker ännu högre. Vad ska jag göra i en sån situation?!
På morgonen är det skrik och bråk för kläder, hon kan inte bestämma vad hon ska ha på sig och jag får inte bestämma. Hon håller på upp till 40 min VARJE morgon och det driver mig till vansinne. Jag fattar att det är ohållbart men jag har ingen bra strategi för detta. Några tips?!
Det har gått så långt att jag inte tycker om henne just nu, älskar henne absolut men tycker om, nej inte nu för det här förstör hela familjen. Jag vill att min dotter ska lyssna på mig och visa mig respekt. Hur ska jag nå dit??
Ska tillägga att hennes pappa curlar järnet för henne så han är ingen direkt hjälp.