• Julutzi

Vad ska jag göra??

Hjälp mig!?!

Har en dotter som är född 080108 och i somras ville hon inte längre använda blöjan... Jättebra tyckte vi och hon har inte haft blöja sedan dess på dagtid. På kvällen har hon tidigare ätit välling men har nu slutat med det. Hon har fortfarande blöjan på natten. Problemet är att hon kissar ner sig 1-5 gånger per dag mer eller mindre. Ibland är det bara ett par droppar som kommit och ibland är hon helt dyngsur! JAg är trött på att tvätta alla hennes kläder, ytterkläder och skor VARJE dag! Hur ska jag göra? Ska jag ge upp och sätta på blöjan igen?? Hon fick en lillasyster i somras, men det känns inte som om det är därför hon kissar ner sig... Hur gör man?

Tacksam för lite råd och tips!

Mvh Jenny 

♥ Mamma till Julia 030527, Emilia 080108 och Agnes 100708
  • Svar på tråden Vad ska jag göra??
  • barnpsykologen margit

Hej!
    Er dotter befinner sig förmodligen just nu i en intensiv träningsperiod när det gäller att hålla sig torr på dagtid. Det är inte alldeles ovanligt att det tar lite tid innan det funkar till 100%.
    Men med tanke på att det blir mycket tvätt, och kanske värre nu när vintern kommer, och ni också har en liten baby att ta hand om gäller det ju att underlätta så mycket det går. Er dotter kommer att fortsätta att träna även om hon får blöja på sig ibland, exempelvis när hon ska ut och leka och har mycket kläder utanpå och långt till toaletten. Men fortsätt att påminna henne att gå på toaletten innan ni går ut t ex., innan hon äter och innan hon lägger sig. Ni hjälper henne genom att ge henne en struktur för kissandet. Förklara för henne varför det kan vara skönt att ha blöja när hon är ute och leker. Låt henne sedan fortsätta att träna när hon är inne och när det är lätt att komma till en toalett fort. I den här åldern blir barn väldigt upptagna av vad de just då gör så de glömmer att de är kissnödiga tills det är för sent. Påminn henne utan att tjata eller tvinga så kommer hon snart att vara helt torr.
    Lycka till
    Margit

Svar på tråden Vad ska jag göra??