• evelayna

vad kallar du den för?

vet inte riktigt vart jag ska lägga den här tråden någonstanns.

Men vad kallar ni "kvinnokörnet" för? när ni pratar med barn.

finns ju så många olika. Flört

• Svar på tråden vad kallar du den för?
  • La Lola
    Maggis skrev 2010-11-23 12:26:19 följande:
    *ler* Ja, den lär nog aldrig dö ut.
    Jag tycker det är lite lustigt med de som absolut tycker att snippa är ett fånigt och påhittat nonsensord medan de själva använder de mest osannolika benämningar man kan tänka sig. Några sådana har jag stött på under åren.
    Ja visst är det konstigt?!
    De kan inte säga snippa men mus, framstjärt, fiffiluren osv är ord de tycker låter bra...?.....
    *mamma till Alma 10 år (-00) och Hedda 1 år (-09)*
  • Billiejoe

Puppis eller puppisen  
    Pipen eller snoppen

• Azucar

Vi har sagt snippa, men min äldsta dotter på snart tre år säger "snappen". Men det låter lite väl likt snopp tycker vi. Samtidigt vill vi ju att hon ska ha ett ord som känns bra för henne, så det har blivit så att vi med brukar säga "snapp" nu för tiden.

• MarrebarreW
    La Lola skrev 2010-11-23 12:27:48 följande:
    Ja visst är det konstigt?!
    De kan inte säga snippa men mus, framstjärt, fiffiluren osv är ord de tycker låter bra...?.....
    Ja och jag tror det blir förvirrande för barnet när det hamnar i sammanhang där ingen hört de ord de använder för flickans kön! Så var det för mig, min mamma sa hönan och när jag sa till min kompis mamma att det gjorde ont i hönan, så fattade hon först inte vad jag menade, och inte min kompis heller. För de sa pullan... Det blir ju så mycket lättare om man använder samma i så stor utsträckning det är möjligt! Sen kan man väl visst skoja till det och säga snippis och kissemurra mm, men ändå så att barnet vet att det "heter" snippa och det är det de säger på förskolan, bhv mm
  • La Lola
    MarrebarreW skrev 2010-11-23 12:37:29 följande:
    Ja och jag tror det blir förvirrande för barnet när det hamnar i sammanhang där ingen hört de ord de använder för flickans kön! Så var det för mig, min mamma sa hönan och när jag sa till min kompis mamma att det gjorde ont i hönan, så fattade hon först inte vad jag menade, och inte min kompis heller. För de sa pullan... Det blir ju så mycket lättare om man använder samma i så stor utsträckning det är möjligt! Sen kan man väl visst skoja till det och säga snippis och kissemurra mm, men ändå så att barnet vet att det "heter" snippa och det är det de säger på förskolan, bhv mm
    Precis.
  • lightfish

Vi har bestämt oss för att säga snippa till sonen när de frågorna dyker upp.

Min syster säger fiffilotta till sina barn om sin snippa men tycker de är lite stora för att säga ett så fånigt ord (en tonåring och en i lågstadiet).

• LillaMammis

Lisa för tjejernas och snopp för killarnas.

Jag och mina barn gör världen lycklig
  • La Lola
    LillaMammis skrev 2010-11-23 12:40:18 följande:
    Lisa för tjejernas och snopp för killarnas.
    Varför inte Pelle för snoppar? Eller nåt annat killnamn?
  • lollisen

Snippa säger jag, musen, framstjärten, kiss i murran och andra benämningar är uteslutet för min del. Låter bara fånigt i mina öron!

Jag kallar inte snoppen för 3:e benet, köttflöjten, trumpeten eller nåt annat trams heller, bara för att jämföra!

Respektera andra för dess åsikter och att inte alla tänker likadant som du...
  • HjärtatAlicia

I min familj har vi sagt "kissen" ( på skånska ) men kunde bli lite roligt när någon kallade sin katt för samma ord :P Snopp till killarnas kön.
    Men det har funkat hur bra som helst..

Har bestämt att dottern får välja lite själv.. men frågar hon blir det noh "kissen" eller snippa eftersom kissen är så nära kiss, och där kommer ju kiss från den.. men hon kommer troligtvis att snappa upp snippa på dagis själv..

• LillaMammis
    La Lola skrev 2010-11-23 12:41:32 följande:
    Varför inte Pelle för snoppar? Eller nåt annat killnamn?
    Från början var det kisselisa men barnen kortade ner det till lisa eller lisan.
    Ska kanske börja kalla lill killens för pelle då
    Jag och mina barn gör världen lycklig
  • Raskask
    Billiejoe skrev 2010-11-23 12:30:44 följande:
    Puppis eller puppisen  
    Pipen eller snoppen
    Pipen?
  • La Lola
    LillaMammis skrev 2010-11-23 12:50:11 följande:
    Från början var det kisselisa men barnen kortade ner det till lisa eller lisan.
    Ska kanske börja kalla lill killens för pelle då
    Ja det blir säkert kanonbra.....

Pelle&Lisa heter förövrigt ett företag här i jämtland som levererar ägg till butikerna.....
  • LillTussa
    lollisen skrev 2010-11-23 12:43:20 följande:
    Snippa säger jag, musen, framstjärten, kiss i murran och andra benämningar är uteslutet för min del. Låter bara fånigt i mina öron!

Jag kallar inte snoppen för 3:e benet, köttflöjten, trumpeten eller nåt annat trams heller, bara för att jämföra!
Svar på tråden vad kallar du den för?