• vill bli mamma meddetsamma

kan sonen med vattenkoppor smitta vuxna till bältros?

Ja, det undrar jag. De som redan haft vattenkoppor som små, kan de bli smittade till bältros av ett barn med vattenkoppor eller hur smittas man annars till bältros?

Får sonen med vattenkoppor följa med mig och handla i affären?

• Svar på tråden kan sonen med vattenkoppor smitta vuxna till bältros?
  • Kristall V

nej, barn kan inte smitta vuxna så de får bältros

• Annix 1

De som har haft vattkoppor som barn kan få bältros som vuxna. Sa ja din son kan smitta både vuxna med bältros och vattkoppor samt barn med vattkoppor.

Tycker inte ni ska utsätta andra människor för smittan. En del blir väldigt dåliga av bältros. Hankan dessutom smitta gravida i slutet av graviditeten vilket innebär att det nyfödda barnet kan bli allvarligt sjuk.

• En Åsa

Nej, han kan inte smitta någon så den får bältros. Dock skulle jag ändå inte ta med till affären, finns ju andra små barn där som han kan smitta med vattkoppor.

• Prospero

Nej, han kan inte smitta någon så de får bältros. Däremot kan man ju vara lite försiktig i början ändå, eftersom det finns vuxna som inte haft vattkoppor och de kan bli smittade och få det. Som vuxen kan man bli jättesjuk.

Det är ju väldigt smittsamt, vår dotter smittade en tjej som hon träffade 1/2 dag när vår dotter redan varit sjuk i 5 dagar - det smittade alltså fortfarande då. (Den andra familjen var medvetna om detta.)

• Kaosmamma

Precis det kan ge vuxna bältros.. Min väninna fick det när ett av mina barn hade det.. Tack och lov ganska lindrigt!

• Nalle Puh73
    Annix 1 skrev 2010-10-17 11:56:28 följande:
    De som har haft vattkoppor som barn kan få bältros som vuxna. Sa ja din son kan smitta både vuxna med bältros och vattkoppor samt barn med vattkoppor.

Tycker inte ni ska utsätta andra människor för smittan. En del blir väldigt dåliga av bältros. Hankan dessutom smitta gravida i slutet av graviditeten vilket innebär att det nyfödda barnet kan bli allvarligt sjuk.
    Nej man kan inte smitta så nån får bältros. Bältrosen kan blomma upp när som helst om man haft vattkoppar. Ringde och frågade VC om man kunde det och fick svaret Nej. Har man haft vattkoppor har man bältrosviruset i sig och det kan blomma upp sen om man har dåligt immunförsvar eller är nerkörd men du kan inte få det av någon som har vattkoppor. Du smittar helt enkelt dig själv kan man säga.

Ts: Jag hade föredragit att du inte tog med sonen till affären om du frågade mig. Jag vill "välja" i den mån jag kan om jag vill smitta mina barn eller inte. Finns ju vissa som inte bör smittas så jag tycker att är man sjuk håller man sig hemma av respekt för andra.
    ♥ William och Elias, Mina älskade trollungar. William 050507 Elias 080623 ♥
  • Kaosmamma

Jaha.. Vilket sammanträffande att hon fick bältros strax efter hon varit hos oss.. Läkaren sa att det troligen aktiverats för att hon varit här under blomning av vårt barn.. Vi trodde att det var "safe" men sen insjuknade hon..

• Annix 1

Vattkoppor kan smitta till bältros även om det är vanligare åt andra hållet.

Har en vän som varit med om precis detta, så jag vet att det kan förekomma även om jag tror att man måste komma i direktkontakt med blåsorna.

• Bubblan2

Läs här:

http://www.1177.se/im_sokresultat.asp

Om du inte orkar igenom allt står följande på de sidorna:

"Vattkoppsvirus kan ge bältros senare

Vattkoppor och bältros orsakas av samma virus, varicella zoster. När man smittas första gången så insjuknar man i vattkoppor. Ett virus fångas för det mesta upp av känselnerverna och förs in till de så kallade ganglierna, som är nervstrukturer nära ryggmärgen. Där ligger sedan viruset under resten av livet.

Ett virus kan vakna och återaktiveras, vilket oftast inte sker förrän i femtioårsåldern eller senare. Orsaken till att ett virus återaktiveras kan till exempel vara stress, en annan sjukdom eller behandling som försvagar immunförsvaret.

Viruset tar sig då ut från nervstrukturerna, via samma känselnerv som tidigare, till den del av huden där känselnerven slutar. Utslagen kommer tillbaka, men är denna gång inte vattkoppor utan bältros. Om man får bältros så beror det alltså inte på att man har smittats av någon med vattkoppor. Däremot kan viruset i en bältrosblåsa smitta en annan person så att han eller hon får vattkoppor.

Bältros visar sig som ett band med blåsor någonstans på kroppen. Vanliga ställen är från ryggraden fram till bröstbenet, på en arm eller i ansiktet."

För övrigt håller jag helt med Nalle Phu73, det är respektlöst att ta med sig sjuka och smittsamma barn ut bland folk! Risken att t ex smitta en gravid kvinna kan vara ganska stor.
  • amalie79
    Nalle Puh73 skrev 2010-10-17 12:09:27 följande:
    Nej man kan inte smitta så nån får bältros. Bältrosen kan blomma upp när som helst om man haft vattkoppar. Ringde och frågade VC om man kunde det och fick svaret Nej. Har man haft vattkoppor har man bältrosviruset i sig och det kan blomma upp sen om man har dåligt immunförsvar eller är nerkörd men du kan inte få det av någon som har vattkoppor. Du smittar helt enkelt dig själv kan man säga.

Ts: Jag hade föredragit att du inte tog med sonen till affären om du frågade mig. Jag vill "välja" i den mån jag kan om jag vill smitta mina barn eller inte. Finns ju vissa som inte bör smittas så jag tycker att är man sjuk håller man sig hemma av respekt för andra.
    Säger amen till detta, det är det svar jag fått när jag kollat också.

Vattenkoppor kan vara livsfarligt för vissa som har andra problem, så ta inte med ett sjukt barn till affären!
  • vill bli mamma meddetsamma

Jag ska inte ta med mig sonen till affären, ni kan ta det lugnt! Undrar bara hur ensamstående klarar sig när de ska handla. Verkar vara en massa olika bud på hurivida vattenkoppor smittar till bältros men jag tror ändå det är rätt lugnt om sonen träffar vuxna som haft vattenkoppor. Han sitter just nu och leker med min mamma som säger sig absolut inte ha haft vattenkoppor, inte ens fått det när hon tog hand om mig när jag var liten och fick det. Hon är alltså här på eget bevåg.

Undrar bara om lillasyster ska få gå på dagis nästa vecka, hennes inskolning är precis slut och det hade varit bra för henne att vara på dagis. Men hon bär väl på smittan. Men hursomhaver får väl 90% av alla barn vattenkoppor så det kanske är rätt onödigt att hålla henne hemma om hon inte visar några tecken. Eller?

• amalie79
    vill bli mamma meddetsamma skrev 2010-10-17 12:48:05 följande:
    Jag ska inte ta med mig sonen till affären, ni kan ta det lugnt! Undrar bara hur ensamstående klarar sig när de ska handla. Verkar vara en massa olika bud på hurivida vattenkoppor smittar till bältros men jag tror ändå det är rätt lugnt om sonen träffar vuxna som haft vattenkoppor. Han sitter just nu och leker med min mamma som säger sig absolut inte ha haft vattenkoppor, inte ens fått det när hon tog hand om mig när jag var liten och fick det. Hon är alltså här på eget bevåg.

Undrar bara om lillasyster ska få gå på dagis nästa vecka, hennes inskolning är precis slut och det hade varit bra för henne att vara på dagis. Men hon bär väl på smittan. Men hursomhaver får väl 90% av alla barn vattenkoppor så det kanske är rätt onödigt att hålla henne hemma om hon inte visar några tecken. Eller?
    Ja absolut, träffa människor som haft vattenkoppor är väl lugnt : )  folk kan ju välja om de vill komma hem till en eller inte, precis som din mamma. Tänkte mer som på en tjej när jag gick i skolan, hon fick inte gå till skolan när det gick vattenkoppor för hon kunde bli så sjuk att hon dog om hon fick det...
    Hade nog inte heller hållt ett barn hemma som inte visar några tecken även om det troliga väl är att hon får det om ett tag, det är ju rätt smittsamt. : )
  • mia A

helt helt fel
    De är de med bältros (som man kan få om man haft vattenkopper som liten) som tror att de kan springa omkring överallt med bältrosen som smittar folk med vattenkopper

• mandelblomma
    Annix 1 skrev 2010-10-17 12:12:34 följande:
    Vattkoppor kan smitta till bältros även om det är vanligare åt andra hållet.

Har en vän som varit med om precis detta, så jag vet att det kan förekomma även om jag tror att man måste komma i direktkontakt med blåsorna.
    som flera redan skrivit i tråden, detär en myt att vattkoppor kan smita någon till bältros.
    Inte ens alla i sjukvården håller i hop begreppen har jag märkt ;)
    Bältros har en endogen smittväg, dvs man smittar sig själv efter att ha haft vattkoppor som barn ligger viruset latent / vilande i nervcellskropparna och aktiveras när man är äldre eller nedsatt i immunförsvaret.
    Någon med bältros kan däremot smitta någon att få vattkoppor om man inte det.
    Så nej farmor kan inte få bältros av barnbarnets vattkoppor men barnbarnet kan få vattkoppor av farmors bältros.
  • Puffy75

Det där med dagis kan ni fråga där. Vet (utifrån vår bekantskap som alla har olika dagis) att det varierar väldigt hur och när man får vara där i samband med vattkoppor.
    Lilla syster behöver ju teoretiskt inte få det denna gång. Och blir hon smittad  av stora syster nu så är ju inkubationstiden upp till 10-14 dgr och så länge behöver ju inte det smittade barnet vara hemma.
    Och att hållas i karantän om utifall att är ju oxå svårt under så lång period. Skillnad om man märkt ngt inom ngn dag.
    Skönt att ha denna barnsjukdom avklarad men samtidigt drygt om de får det efter varandra efter som det rör sig om en sååå lång tid att vara hemma...

• systeryster88

Jag arbetar som sjuksköterska och hade en patent som hade bältros (jag var då 32 år). Blev lindrigt sjuk i bältros efter 17 dagar, sen blev min man sjuk i bältros efter ca 17 dagar. Han blev otroligt sjuk.Han var 35 år och fick det i pannan, ögonen var totalt igenmurade och pannan såg ut som bränd svål.Ögontrycket blev förhöjt och han har fortfarande nervvärk och synförsämring efter 30 år.Dessutom ser det ut som myrgångar i halva pannan.En läkare på akuten sa rent ut när han såg honom att det var det djävligaste han sett på länge. Sen fick vårt 1:a barn vattkoppor efter 17 dagar och 17 dagar senare fick det 2:a barnet vattkoppor. Ändå påstod läkare att det inte kunde ha varit patienten som smittat mig i första hand.Vi har verkligen respekt för viruset föringen av oss var speciellt nergången och i våra bästa år. Under årens lopp har jag av både läkare och kollegor fått olika teorier om smittvägar

Svar på tråden kan sonen med vattenkoppor smitta vuxna till bältros?