• Danne123

Bör våra organ automatisk doneras när vi dör?

Enligt ett pressmeddelande från Donationsrådet är det 750 svårt sjuka personer som är i behov av organ. Det är fler än någonsin. Trots att vi är väldigt positiva till organdonationer så är det få som tagit ett aktivt beslut att donera sina organ.

När det finns så många svårt sjuka, tycker ni då att det kan vara ok att alla organ doneras oavsett vad organgivaren tyckte när den levde? Vad väger tyngst, de svårt sjuka som kan överleva om de får nya organ eller den dödes tidigare åsikter?

Skulle det vara bättre att vi var tvungna att göra ett aktivt val för att inte få organen donerade istället för tvärtom som det är idag?

För er som inte registrerat er kan ni enkelt göra det nedan.

app.socialstyrelsen.se/donation/anmaldon.aspx

• Svar på tråden Bör våra organ automatisk doneras när vi dör?
  • MatsAtari
    Skogsstjärna skrev 2010-10-19 12:43:44 följande:
    Som sagt, om man inte har uppgett varken ja eller nej går frågan över till de anhöriga. Om man i den situationen inte har några anhöriga förutsätts man vara positiv till donation, och organen doneras.

Från donationsrådets hemsida:
    "Varför behöver jag ta ställning i den här frågan?
    Transplantationslagen bygger på att varje människa har rätt att själv bestämma om man vill donera eller inte. Har man inte tagit ställning förväntas man vara positiv till donation.
    Detta verkar de vettigt nog ha ändrat ganska nyligen, för det är jag ganska säker på att det inte stod för ett år sedan när jag scummade igenom deras hemsida.
  • MatsAtari
    Sharleene skrev 2010-10-20 00:25:48 följande:
    Har bara läst ts och nej jag tycker inte det vore okej att man tar organ från folk som tydligt sagt nej till organdonation.
    Det är etiskt fel tycker jag att ta saker från någon annans kropp fastän man sagt nej.
    ja det är beklagligt om folk dör på grund av det men varje människa ska respekteras både som levande och efter deras död. Deras kropp är deras och det ska ingen annan lägga sig i.
    Visst, men du bör det också finnas en blockering i registret att en sådan person heller aldrig ska kunna ta emot ett organ om det är mer än en som väntarSkrattande
  • Jakin
    MatsAtari skrev 2010-10-20 00:12:20 följande:
    Det finns 2-3 alternativ som jag ser det.
    Det system vi har ang organdonation idag suger hästkuk.
    Tyvärr vill man ju inte ändra någonting och då kommer det alltid att vara brist på organdonatorer.

1, Obligatorisk organdonation för alla.
    2, Den som är organgivare hamnar före i organ-kön om olyckan skulle vara framme.
    3, Den som inte vill ge sina organ har aldrig rätt att få något organ.

Skulle vi genomföra något av ovanstående tre förslag så skulle problemet vara mycket mycket mindre.
    Ett bättre alternativ än idag, där var och en måste anmäla att de vill donera sina organ, borde ju vara att man istället antog att alla ville göra det, och de som inte ville fick anmäla detta. Det hade nog gett ett betydligt bättre resultat.
  • Sharleene
    MatsAtari skrev 2010-10-20 00:27:49 följande:
    Visst, men du bör det också finnas en blockering i registret att en sådan person heller aldrig ska kunna ta emot ett organ om det är mer än en som väntarSkrattande
    Tja folk får väl tycka det men jag tycker i vilket fall som helst det är fel att sno någon annans organ som den inte gett medgivande till, har man äns tänkt på vad dess anhöriga skulle känna vid en sådan sak?
    Karin 38 förlorar sin 16 åriga son, han vill inte donera sina organ och mamman tvärvägrar men endå tar andra  beslutet över deras huvuden att jo vi ska visst ta alla organen som kan.
    Bara det är ju en fruktansvärd kränkning i sig.
  • Disco
    Hoppfull84 skrev 2010-10-19 19:12:53 följande:
    läs TS igen där står:
    Skulle det vara bättre att vi var tvungna att göra ett aktivt val för att inte få organen donerade istället för tvärtom som det är idag?

det är precis detta tråden handlar om att just ändra reglerna så att de som INTE vill måste anmäla detta, istället för som det är idag att de som vill måste anmäla det.

TS handlar inte om obligatorisk organdonation, utan att man gör just den ändringen, inte att man tar organ mot någons vilja.

Fast det är faktiskt så att man inte behöver ha gjort ett aktivt JA för transplantation för att organen kan doneras. Anhöriga kan tex säga JA till det och då doneras organen (om de tär möjliga kandidater då vill säga). Så för att låta sina anhöriga slippa ta beslutet så är det bättre att själv ha gjort det, oavsett om det nu är ja eller nej.
    Bara en parantes.
  • Disco
    MatsAtari skrev 2010-10-20 00:25:53 följande:
    Detta verkar de vettigt nog ha ändrat ganska nyligen, för det är jag ganska säker på att det inte stod för ett år sedan när jag scummade igenom deras hemsida.
    Jo det var just detta jag menade med mitt senaste inlägg (ät lite trött i bollen nu). Och det stämemr, och de tär inte nyligen uppdaterat. Dessa "regler" fanns redan år 2004 då jag och mina vänner skrev vår c-uppsats just om transplantation och organdonation.
  • Cacto

Ja, jag tycker att det vore rimligt att ändra till att om man inte sagt något så antas man vara positiv, oavsett vad anhöriga tycker. Däremot tycker jag att alla som vill ska ha rätten att bestämma att de inte vill donera sina organ, så i praktiken blir det väl som ett omvänt donationsregister. Jsg tycker nog däremot att barn är ett undantagsfall, där vårdnadshavarna borde få bestämma om inte barnet själv uttyckt en önskan.

• Cacto
    The Morticia skrev 2010-10-19 19:06:12 följande:
    Jag är lite kluven. På ett sätt tycker jag att man har all rätt i världen att bestämma över sin egna kropp, å andra sidan anser jag människor som lever vara viktigare än de döda. Och om de döda kan hjälpa de levande vore det kalas. De har dessutom inte ont av att vi tar deras organ.

Personligen kommer jag att donera alla mina organ till både forsking och transplantation och jag hoppas att fler väljer den vägen frivilligt.

Sedan kommer ju frågan: om man är död, kan man då hävda "rätten till sin kropp"? Är inte en annan människas liv viktigare än en död persons åsikt? Är en åsikt giltlig efter döden?

Jag är som sagt kluven. Jag välkomnar alla argument från er sida som kan få mig att ta ställning i frågan.
    För mig är problemet med att ta organ från döda som inte ville det innan de dog, att andra (levande) människor med samma inställning eventuellt kommer känna sig väldigt kränkta och kanske även osäkra inför döden, och det är inte ok i mitt tycke. Även den donationsovillige anhöriga kanske känner sig väldigt illa till mods om de känner till den dödes inställning. För den som är död spelar det däremot naturligtvis ingen roll alls. 
  • augustisten
    Disco skrev 2010-10-20 02:47:13 följande:
    Fast det är faktiskt så att man inte behöver ha gjort ett aktivt JA för transplantation för att organen kan doneras. Anhöriga kan tex säga JA till det och då doneras organen (om de tär möjliga kandidater då vill säga). Så för att låta sina anhöriga slippa ta beslutet så är det bättre att själv ha gjort det, oavsett om det nu är ja eller nej.
    Bara en parantes.
    Och har man inte aktivt sagt JA kan de anhöriga också säga NEJ. Det är ett värre scenarie för mig - att mina organ istället för att rädda liv går till spillo bara för att någon i min familj får för sig något (vilket inte vore helt otippat)...

Jag är helt för att organ doneras om givaren inte aktivt sagt NEJ. I Finnland har de nyss infört en sådan lag.
  • kaosmaskinen

Kunde man inte ha en ruta i deklarationen för att få alla vuxna att åtminstone aktivt ta ställning?

• The Morticia

Jag förstår inte problemet. Är det inte så att man obducerar alla avlidna i Sverige? Om de ändå ska gräva i folk kan de ju lika gärna ta organen också tycker jag. Fattar inte vad en döing ska med sina organ till riktigt eller varför det ens är en känslig fråga om man ändå gör obduktioner...

• Abborren

Svår fråga. Ett alternativ vore ju att det skulle vara obligatoriskt att ta ställning till huruvida man är beredd att stå som donator eller ej.

• Abborren
    The Morticia skrev 2010-10-20 22:32:11 följande:
    Jag förstår inte problemet. Är det inte så att man obducerar alla avlidna i Sverige? Om de ändå ska gräva i folk kan de ju lika gärna ta organen också tycker jag. Fattar inte vad en döing ska med sina organ till riktigt eller varför det ens är en känslig fråga om man ändå gör obduktioner...
    Organen är tyvärr ganska odugliga när det har gått så långt som till obduktion.....
  • Abborren
    kaosmaskinen skrev 2010-10-20 19:42:57 följande:
    Kunde man inte ha en ruta i deklarationen för att få alla vuxna att åtminstone aktivt ta ställning?
  • The Morticia
    Abborren skrev 2010-10-20 23:56:55 följande:
    Organen är tyvärr ganska odugliga när det har gått så långt som till obduktion.....
    Jag menar att om man ändå ska göra en obduktion så är inte donationen ens en stor grej. De komemr att gräva i mig oaesvett vilket, fast vid olika tidpukter efter döden. Det kvittar ju för den döde som är precis lika död i båda fallen Skrattande
  • MatsAtari

Här ser ni problemen med organdonation.
    Läs kommentarerna till artikeln och begrunda.

Tyvärr vill man inte förändra dagens totalt hjärndöda regler trots att varenda en är positiv till ett belöningssystem för organdonatorer...

di.se/Default.aspx&tr=287118&rlt=1&pid=232943__ArticlePageProvider&epslanguage=sv

• Lilo82

Jag har tagit ställning redan för flera år sedan, och har ett donationskort i plånboken (utifall det värsta skulle hända). Jag vill att mina organ doneras om jag skulle dö. Både till medicinska ändamål och forskning.

Har bara skummat igenom tråden lite, så ber om ursäkt om vad jag skriver redan har skrivits.

Har personen i fråga sagt NEJ till organdonation så ska anhöra vid en eventuell förfrågan inte ha rätt till att säga JA. En persons val måste respekteras i sådana här fall.

Har personen aktivt sagt JA - då ska anhöriga inte kunna säga nej.

Som jag förstod det så har det ändrats så att avsaknaden av ett aktivt val innebär ett passivt "ja"? Då kan det bli lite knivigare beroende på vad de anhöriga tycker. Jag hoppas att läkare ändå väljer att skörda organen.

Dessutom tycker jag så här, man kan inte både ha kakan och äta den. Därför tycker jag att de som aktivt har sagt "Nej" till organdonation så har man också aktivt avsagt sig rätten till att få t.ex. en ny njure, lever eller hjärta. Om jag minns rätt så fanns det flera olika val man kunde göra på donationskorten, och jag tror också att man kan göra fler inriktade val på Donationsrådets hemsida (t.ex. gällande ögon, hjärna och sånt). Så har man fortfarande valt att donera t.ex. hjärtat så kan man också stå i kö för en hjärttransplantation.

Lite rörig post, men, men... 

• Louvre

Det hade varit tråkigt om organ togs från någon som inte skulle velat det. De som vill donera sina organ får skriva under helt enkelt, som det är idag. Saken är den att många inte vill det men ändå vill ta emot, det borde inte vara ok.

Prinsessmor <3
  • MatsAtari
    Lilo82 skrev 2011-04-15 11:55:36 följande:
    Dessutom tycker jag så här, man kan inte både ha kakan och äta den. Därför tycker jag att de som aktivt har sagt "Nej" till organdonation så har man också aktivt avsagt sig rätten till att få t.ex. en ny njure, lever eller hjärta. Om jag minns rätt så fanns det flera olika val man kunde göra på donationskorten, och jag tror också att man kan göra fler inriktade val på Donationsrådets hemsida (t.ex. gällande ögon, hjärna och sånt). Så har man fortfarande valt att donera t.ex. hjärtat så kan man också stå i kö för en hjärttransplantation.
    Det tycker jag också och de flesta som har komenterat artikeln. Det är ett ganska visset system om folk som donerar organ ska tvingas ge det till folk som inte vill släppa någonting ens efter sin död.

Varför inbillar sig politikerna att folk ska vara villiga att gratis och frivilligt donera sina organ när det inte finns någon uppsida med det???
Svar på tråden Bör våra organ automatisk doneras när vi dör?