• Helveticas

Gått tillbaka från attt vara helt blöjfri!!

Har en dotter som är 2 år gammal och hon blev för ca 3 månader sedan helt blöjfri dagtid. jätteduktig och säga till, kissade i stort sätt aldrig på sig. Kunde hände ibland när de var ute på dagis men aldrig när vi var ute hemma eller åkte bil eller var borta längre tid, aldrig. hon sa alltid till.
    Hon sa t o m till när hon vaknade nattetid. Hon var nästan "fixerad" vid det där och ville alltid gå på toa/potta. hade hon någon gång blöja av någon anledning så var den alltid torr (utom på natten då den var lite blöt).

Sedan ca 2 veckor nu är hon omöjlig Hon säger sällan till, kissar på sig (dock inte så mycket men än dock), bajsar på sig, Säger inte till på nätterna längre. Har hon blöja på sig (dagis har t ex det när de går långa promenader) så kissar hon i den utan att blinka och det gjorde hon aldrig förut. Då fick hon nästan panik om hon hade kiss i blöjan...

Hemma kör vi på som vanligt med att hon är utan blöja och får ha trosor på sig. Det händer 2-4 olyckor per dag, ibland mer men då bara små fläckar i trosorna men ändå så man måste byta. Jag vill inte gå tillbaka nu eftersom hon HAR varit blöjfri så länge utan problem. hur gör jag nu???

Funderar på om jag skulle ta nattblöjan också så att det  verkligen ALDRIG finns något blöjalternativ. Problemet är att hon hela sitt liv sovit väldigt dåligt och nu börjat sova lite bätttre (vill dock alltid ha blöjan bytt när hon vaknar på natten) o då vill vi ju inte äventyra det...

Dagis vill som sagt gärna ha blöja på henne när de är ute länge eftersom det blivit så mkt olyckor. Vad ska jag göra?? vilket är bäst? sätta på henne blöja eller ta bort blöjan helt och hållet även på natten? eller ska jag köra på som jag gör?? behöver råd!

• Svar på tråden Gått tillbaka från attt vara helt blöjfri!!
  • Suneboll

Training pants :0) Man slipper en massa olycker i kläderna men det blir blött ändå för henne, det känns ju precis som hon kissat på sig.
    Vi har training pants på dagis när dottern varit inne i en sån "dålig" period.....hon är oxå drygt 2 år.

Det verkar vara nått som stör henne...vår dotter blir sån tex när hon håller på att bli sjuk/är förkyld......sen blir hon torr igen :0)

• Helveticas
    Suneboll skrev 2010-10-21 14:46:46 följande:
    Training pants :0) Man slipper en massa olycker i kläderna men det blir blött ändå för henne, det känns ju precis som hon kissat på sig.
    Vi har training pants på dagis när dottern varit inne i en sån "dålig" period.....hon är oxå drygt 2 år.

Det verkar vara nått som stör henne...vår dotter blir sån tex när hon håller på att bli sjuk/är förkyld......sen blir hon torr igen :0)
    Har testat så men hon bryr sig inte om det. Blöja är blöja för henne tyvärr

Nu går det lite bättre igen så vi får väl se. Det svåra är nu att det är så kallt så det är ju ingen höjdare om de går blöta om rumpan
  • Suneboll

fast training pants är ju ingen blöja....de är ju i tyg o ser ut som en trosa, bara lite tjockare.
    Nä de ska inte gå omkring med den utan man byter ju direkt till en ny.
    Det finns från Imse el Bright Bots och en massa andra som jag ej provat.

• Helveticas
    Suneboll skrev 2010-10-22 08:43:59 följande:
    fast training pants är ju ingen blöja....de är ju i tyg o ser ut som en trosa, bara lite tjockare.
    Nä de ska inte gå omkring med den utan man byter ju direkt till en ny.
    Det finns från Imse el Bright Bots och en massa andra som jag ej provat.
    ok trodde det var såna där potty training pants som finns bland blöjorna på affären.
    Vart köper man de där nånstans då?
  • Helveticas
    Suneboll skrev 2010-10-27 13:26:08 följande:
    på nätet ;0)
    Tex från www.imse.se eller googla på training pants...ibland finns det sådana på tradera.
    ok tack! ska kolla

Hon är duktigare nu igen men det är svårt när de är ute på dagis  t ex nu när det är kallt. Det är ju inte skoj att gå runt och vara våt på hela byxorna om de missar att hon sagt till.
  • vittra

Vår tjej har varit utan blöja nu i snart 2 år, men hon kan fortfarande få perioder då hon helt glömmer sig, och min tanke är att det rör sig om utvecklingsfaser. Dottern har alltid varit känslig för utvecklingsperioder och det påverkar allt för henne, både sömn, aptit, mående, hon blir gnällig, skrikig och klängig än idag, och det påverkar också hennes blåsa och har alltid gjort. Det verkar ibland som att hon inte märker att hon är kissnödig, då kommer det nästan alltid några droppar i trosorna innan hon hunnit sätta sig på toaletten. I dessa faser får vi också räkna med att byta sängkläder åtminstone någon gång... det är rätt jobbigt, men helt ärligt skulle det aldrig falla mig in att dra på henne blöja eller trainingpants bara för att hon är känslig vid utvecklingssprång!

• Suneboll
    vittra skrev 2010-10-27 17:49:17 följande:
    Vår tjej har varit utan blöja nu i snart 2 år, men hon kan fortfarande få perioder då hon helt glömmer sig, och min tanke är att det rör sig om utvecklingsfaser. Dottern har alltid varit känslig för utvecklingsperioder och det påverkar allt för henne, både sömn, aptit, mående, hon blir gnällig, skrikig och klängig än idag, och det påverkar också hennes blåsa och har alltid gjort. Det verkar ibland som att hon inte märker att hon är kissnödig, då kommer det nästan alltid några droppar i trosorna innan hon hunnit sätta sig på toaletten. I dessa faser får vi också räkna med att byta sängkläder åtminstone någon gång... det är rätt jobbigt, men helt ärligt skulle det aldrig falla mig in att dra på henne blöja eller trainingpants bara för att hon är känslig vid utvecklingssprång!
    Fast när man inte har några ombyten kvar efter halva veckan o overallen o termobyxorna är nerkissade så är det inte kul :0(
    Då har man inte så mkt val, tyvärr.
    Vår 2 åriga dotter var heltorr hos sin dagmamma i 6 månader, vi fick 1 ombyte med hem på hela den tiden.....dagmamman hade full koll hela tiden o var precis där barnen var o lekte o rutinkissade o så....men på dagis som dottern går på nu så är de ute på en stor gård o ingen hör om hon säger ischa i ena änden av gården o personalen är i andra änden....då kissar de ju såklart på sig :0( Det är inte kul nu när det är kallt. Vi skickar oftast med training pants, ibland skickar vi med tyg- el upandgo-blöja, känns inte alls kul att hon ska ha det igen men efter fler veckor med berg av tvätt och inget att ta på henne nu när det är kallt, man kan ju inte ha 3-4 overaller, så får det bli så. De blir ju bättre o bättre på att hålla sig, en 2 åring är ju fortfarande ganska liten. Att sedan slippa blöja innomhus är en självklarhet för där är det ju nära till toa o inga ytterkläder. 
  • Suneboll

För oss handlar det inte om några droppar, utan det är allt el inget som kommer och det blir BLÖTT!!!!!!

• vittra

Jag förstår dilemmat, det är ju det där med dagis... det är givetvis omöjligt för barn att vara torra om ingen ens hör dem när de säger att de är kissnödiga

Kan de inte vara lyhörda inför barnen så har ni ju inget val, men jag skulle byta bort dagiset om jag var du. Finns inte dagmamman kvar som ni hade?

• Suneboll
    vittra skrev 2010-10-28 08:56:17 följande:
    Jag förstår dilemmat, det är ju det där med dagis... det är givetvis omöjligt för barn att vara torra om ingen ens hör dem när de säger att de är kissnödiga

Kan de inte vara lyhörda inför barnen så har ni ju inget val, men jag skulle byta bort dagiset om jag var du. Finns inte dagmamman kvar som ni hade?
    Byta bort dagiset, nä det är en total omöjlighet ;0) Här i Malmö kan man vara glad om man får nått dagis alls inom rimligt avstånd...vi har 30 min gångväg dit :för en vuxen :0( Köerna till dagis där vi bor är mellan 3-5 år långa :0(
    Hade självklart behållt dagmamman, men hon gick i pension.
    Dagiset e toppen o de bryr sig verkligen...de kissar henne innan de går ut o så och de har henne alltid  utan blöja inomhus, de tycker att det är bra...det är jag som inte vill ha tvätt :0((((((( Så de är väldigt tillmötesgående och lyhörda o tycker att hon är duktig för att var så liten, men klart att de inte hör henne om hon är o leker nån annanstans därute...är ju inte riktigt deras fel att vår unge inte vill sitta i sandlådan som de andra ;0)
    Hon klarar inte heller riktigt av att hålla sig så länge alltid att man kan vänta, men det kommer ju att bli bättre med tiden.
  • Helveticas

Vårt dagis är väldigt lyhört men det är ju ändå så att de är många barn på få pedagoger. Hur duktiga de än är så är det ju svårt att höra allt. Mig gör det inget om det blir mycket tvätt med hem men man vill ju inte att hon ska frysa nu när det börjar bli kallt. Det är ju mer eller mindre ett utedagis vilket gör att de är ute så långa stunder. Jag har sagt åt dem att de måste gå in med dottern med ca 1½ timmes mellanrum och kissa, då klarar hon det.
    Nu har hon haft blöja ute i ca 2 veckor men jag ska försöka ta bort den igen på dagis och att hon helt enkelt inte ska ha någon. Visst kan hon kissa på sig ibland men jag tror hon blir förvirrad när hon har blöja ibland och ibland inte...

• Suneboll
    Helveticas skrev 2010-10-28 15:10:15 följande:
    Vårt dagis är väldigt lyhört men det är ju ändå så att de är många barn på få pedagoger. Hur duktiga de än är så är det ju svårt att höra allt. Mig gör det inget om det blir mycket tvätt med hem men man vill ju inte att hon ska frysa nu när det börjar bli kallt. Det är ju mer eller mindre ett utedagis vilket gör att de är ute så långa stunder. Jag har sagt åt dem att de måste gå in med dottern med ca 1½ timmes mellanrum och kissa, då klarar hon det.
    Nu har hon haft blöja ute i ca 2 veckor men jag ska försöka ta bort den igen på dagis och att hon helt enkelt inte ska ha någon. Visst kan hon kissa på sig ibland men jag tror hon blir förvirrad när hon har blöja ibland och ibland inte...
    Låter ju som en bra strategi att det är någon som får se till att hon kissas fast de är ute :0)

Jag tror oxå de blir förvirrade avblöjan...därför vi kört med trainingpants o så kallar vi dem för underbyxor.

• Helveticas
    Suneboll skrev 2010-10-29 08:59:31 följande:
    Låter ju som en bra strategi att det är någon som får se till att hon kissas fast de är ute :0)

Jag tror oxå de blir förvirrade avblöjan...därför vi kört med trainingpants o så kallar vi dem för underbyxor.
    kanske ska köpa det för hon kissar inte allt utan det är bara lite som kommer...om de inte ignorerar henne ute förstås för då måste hon ju till slut kissa allt...
Svar på tråden Gått tillbaka från attt vara helt blöjfri!!