• ALEXA02

hemskt men värt att veta om dubai

Läste just dessa nyheter från Dubai och ville dela med mig till allmänheten så att de kan ta ställning till detta innan de bokar resa till just detta resmål.

Gravid kvinna nedslagen på Ikea i Dubai

FÖRENADE ARABEMIRATEN En gravid kvinna i åttonde månaden besökte restaurangen på Ikea i Dubai tillsammans med sin man. Där blev hon misshandlad och fick käken avslagen. Tre män ur den styrande klassen i Dubai står nu åtalade.

Den 33-åriga kvinnan och hennes 37-årige man, båda från Kanada, besökte Ikea och restaurangen i juni i år. De satte sig tillrätta vid ett bord för tolv och började äta sin mat då de tre männen dök upp och bad paret att lämna sina platser. En av männen påstod att hela bordet var reserverat för hans sällskap. Kvinnans man svarar då att de bara ska äta upp sin mat och sedan gå, trots att det fanns gott om lediga bord i restaurangen.

Samtidigt hade några restauranganställda dukat av ett bord intill men det vägrade de tre männen acceptera som alternativ. Den äldsta i sällskapet, en 52-åring, skrek ”När jag säger till er att flytta på er, då flyttar ni på er!” samtidigt som en annan man slog ner kvinnans make så han föll till golvet och förlorade medvetandet en kort stund. Två utomstående hindrade då en av männen från att slå den liggande 37-åringen i huvudet med en stol.

Kvinnan utsattes för flera slag och föll rakt på magen. I tumultet fick hon käken avslagen, fraktur på en fot och nageln på ena stortån avsliten. När kvinnan sedan undersöktes av läkare fick hon veta att det var moderkakans läge som räddat livet på hennes ofödda barn. Det tog läkaren 20 minuter att hitta barnets hjärtslag, 20 minuter som kvinnan beskriver som de värsta i sitt liv.

Rättegången

Den första rättegången hölls i augusti. Endast 52-åringen infann sig och förnekade alla anklagelser. I torsdags återupptogs rättegången och mannen vidhöll att han är oskyldig och hävdade att kvinnan ramlat och slagit sig.

Nästa man i sällskapet, en 43-åring, infann sig även han, dock en halvtimme för sent vilket han skyllde på att han inte kunnat hitta en parkeringsplats. Han erkände att han slagit kvinnans man, men hävdar att han blev provocerad. Enligt uppgift satt han sedan och hånlog under förhandlingarna.

Den tredje mannen infann sig inte heller denna gång. Enligt hans advokat hade han åkt utomlands för att arbeta, trots att hans pass ska behållas av polisen till rättegången är avklarad.

Över 100 vittnen finns till händelsen och film från en övervakningskamera, som domaren dock har vägrat att använda som bevis. Rättegången återupptas i november.

DN
    7Days

• Svar på tråden hemskt men värt att veta om dubai
  • Posh
    evaoregon skrev 2010-10-19 21:57:16 följande:
    Jag har aldrig sagt att jag är livrädd för att åka dit, men jag känner verkligen inte för att semestra i andras misär.  Rynkar på näsan
    Misär? Vad syftar du på? Ett random överfall i landet utgör en hel nations misär? Jaha. Avsaknad av demokrati = misär?

Jag tror alla de som har det oerhört bra i Dubai skulle kalla dig korkad right about now.
  • evaoregon
    Posh skrev 2010-10-19 21:57:37 följande:
    Nej precis, inte demokrati nej. Jag tappade ordet, som du kunde se om du hade besvärarat dig av inlägget som följde.
    Då kan du besvära dig med att inte lägga ord i min mun.  Jag har aldrig skrivit att jag är livrädd för att åka till Dubai.  Flört

Sedan tror jag knappast att alla turister känner till den tragiska sanningen med slavarbetare mm i en diktatur som Dubai.  Slavarbetare som luras dit och sedan inte kan lämna landet eftersom deras pass har tagits ifrån dem.  Slavarbetare utan mänskliga rättigheter. 

Nej, det finns andra trevligare ställen att åka på semster!  Glad
  • GregerEriksson

TS: Bara för att en kvinna blev våldtagen och rånad i, säg Danmark, ska vi då varna svenskar från att åka dit??

Generalisering är fel...

• evaoregon
    Posh skrev 2010-10-19 21:59:03 följande:
    Misär? Vad syftar du på? Ett random överfall i landet utgör en hel nations misär? Jaha. Avsaknad av demokrati = misär?

Jag tror alla de som har det oerhört bra i Dubai skulle kalla dig korkad right about now.
    Då kan du besvära dig med att läsa artikeln som jag länkade till.

Hur mycket vet du om Dubai egentligen?

cornucopia.cornubot.se/2009/12/dubai-moralisk-oken.html
  • Posh
    evaoregon skrev 2010-10-19 22:02:20 följande:
    Då kan du besvära dig med att inte lägga ord i min mun.  Jag har aldrig skrivit att jag är livrädd för att åka till Dubai.  Flört

Sedan tror jag knappast att alla turister känner till den tragiska sanningen med slavarbetare mm i en diktatur som Dubai.  Slavarbetare som luras dit och sedan inte kan lämna landet eftersom deras pass har tagits ifrån dem.  Slavarbetare utan mänskliga rättigheter. 

Lägga ord i din mun hade jag gjort om jag påstått att du sagt dig vara livrädd. Detta var snarast den uppfattning jag fick av att läsa ditt inlägg. Du verkar livrädd för detta land. Jag tror den rädslan är obefogad. Jag har besökt demokratilösa länder utan att ha råkat illa ut. Det är troligtvis det vanligaste som händer om man besöker ett land som Dubai.
  • Kinne79
    evaoregon skrev 2010-10-19 22:02:20 följande:

Som Sverige. Där thailändska bärplockare får åka hem tomhänta efter att ha blivit hitlurade att tjäna massor av pengar. Eller alla tjejer från öststaterna som finns gömda här för att arbeta som sexslavar.
  • evaoregon
    Posh skrev 2010-10-19 22:06:55 följande:
    Lägga ord i din mun hade jag gjort om jag påstått att du sagt dig vara livrädd. Detta var snarast den uppfattning jag fick av att läsa ditt inlägg. Du verkar livrädd för detta land. Jag tror den rädslan är obefogad. Jag har besökt demokratilösa länder utan att ha råkat illa ut. Det är troligtvis det vanligaste som händer om man besöker ett land som Dubai.
    Ja, det flesta turister klarar sig säkert helt ok och åker hem utan att råka illa ut.  Men jag har inget intresse av att semestra eller spendera pengar i ett land med slavarbetare. 
  • evaoregon
    Kinne79 skrev 2010-10-19 22:08:52 följande:
    Som Sverige. Där thailändska bärplockare får åka hem tomhänta efter att ha blivit hitlurade att tjäna massor av pengar. Eller alla tjejer från öststaterna som finns gömda här för att arbeta som sexslavar.
    De har i alla fall möjlighet att åka hem.  Slavarbetarna i Dubai kan inte åka hem för att deras pass har tagits ifrån dem. 
  • Posh
    evaoregon skrev 2010-10-19 22:09:10 följande:
    Ja, det flesta turister klarar sig säkert helt ok och åker hem utan att råka illa ut.  Men jag har inget intresse av att semestra eller spendera pengar i ett land med slavarbetare. 
    Jag talar inte om turister, det är det du som gör. Vad jag vet om Dubai behöver inte avhandlas här. Det är uppenbart att du inte vet mycket mer än vad du läst i Aftonbladet eller hört av grannen dock.
  • Kinne79
    evaoregon skrev 2010-10-19 22:10:59 följande:
    De har i alla fall möjlighet att åka hem.  Slavarbetarna i Dubai kan inte åka hem för att deras pass har tagits ifrån dem. 
    Misstänker att sexslavarna i Sverige också blir av med sina pass. Säger inte att Dubai är ett toppenland att semestra i men det är inte heller Sverige eller Usa.
  • Kiltis
    Kinne79 skrev 2010-10-19 22:19:54 följande:
    Misstänker att sexslavarna i Sverige också blir av med sina pass. Säger inte att Dubai är ett toppenland att semestra i men det är inte heller Sverige eller Usa.
    1. Tror dock inte att det svenska rättssystemet tycker det är OK att pass fråntas
    2. Tråden handlar om att semester i Dubai så om Sverige eller Usa är toppland att semestra i är ointressant

Jag skulle själv aldrig resa till Dubai.
  • ALEXA02
    SVejsan skrev 2010-10-19 07:23:13 följande:

Bra att du forskade vidare än bara svalde ursprungsberättelsen.

Alltså Inget domstolsutslag har kommit utan rätten har skjutit på förhandlingarna till 22 November.

I trådstarten står även där att rättegången återupptas i november. Alltså vet ingen något om domen som kommer att ges. Problemet med artikeln i trådstarten är att den är vinklad på ett visst sätt, ingen här vet vad som föregick "överfallet"  i länken som priceless perfection länkade till så har vittnen uttalat sig om att det var ett bråk mellan två familjer och inget "överfall".
    Jag inväntar nog slutgiltigt utslag och fullt med fakta innan jag tar ställning.

Javisst ska vi invänta slutgiltigt utslag.

Du har tyvärr misstolkat texten
    Dock handlar inte detta om ett familjebråk utan av ett brutalt överfall av en höggravid kvinna och hennes make.
    Utöver domarens agerande så har även en av de misstänkta fått tillbaka sitt pass och rest utomlands vilket är en grovt rättsfel.

When 7DAYS asked the defendants to comment, the 52-year-old said: “Why would I want to talk to you?” 

• Priceless Perfection

Intressant!

Du bör veta TS att majoriteten av de som utnyttjar dessa slavarbetare är rika Européer. Fan vad vi är hemska!

• Priceless Perfection
    evaoregon skrev 2010-10-19 22:10:59 följande:
    Ni sitter jag inte här och försvarar slavarbete. Abslout inte! Deras lön är fasligt låg och många lever lyxliv på deras bekostnad. MEN du vill framställa det som om de INTE VET vilken lön de ska få, men de vet de. Och den lönen är  bra mycket bättren än den lön de får hemma. DÄRMED INTE SAGT ATT DET ÄR RÄTT ATT UTNYTTJA DERAS SITUATION. De vet att de kommer att bo här i 3 år, arbetstillståndet gäller bara i 3 år. Varför arbetsgivaren tar deras pass är för att de har betalat en hel del pengar för att ta in människan i landet. Det kostar ungefär 12 000 kronor per medarbetare samt att man har även pröjsat för försäkring. Dessa pengar får de inte tillbaka av staten om de sticker, vilket många gör. VARFÖR sticker de? Jo, för att de har fått sitt uppehållstillstånd. De får nu vistas i landet i 3 år. De jobbar svart och får in mer pengar. Om man tar in 10 medarbetare varav 5 sannolikt gör så blir det fruktansvärt dyrt i längden. ÅTERIGEN jag försvarar inte deras miniminimini-löner men man kanske ska få lite perspektiv på saker och ting innan man bara slänger ut sig massa skit.

Jag har t.ex. en vännina här som tog in en maid. De betalar då 10 000 kronor för en agent som ska ta in städerskan. Därefter betalar de ungefär 12000 kronor till staten. Sedan ska de betala hennes ynka lön då som handlar om några tusenlappar i månaden. De ska även stå för kost, logi, kläder och andra nöjen som t.ex. mobil.
    Hon fick behålla sitt pass, men bara efter 3 dagar stack hon en kväll. Då hade de betalat 22 000 kronor för att ta in henne och dessa pengar får de inte tillbaka. Nu har de skaffat en ny och tagit hennes pass.
    Man kan inte skriva på ett kontrakt på 3 år med lön och sedan bara sticka utan att säga nått. Då får man komma på en lösning tillsammans, men de gör inte så.
  • Ragnar
    Pluttemor skrev 2010-10-19 20:48:21 följande:
    skulle du resa till USA? Är det mer rättvisa där? Herregud! Jag visste att vi svenskar kunde vara såå fega!
    Nej, jag har inget intresse av att åka till USA heller, fast av helt andra anledningar.
    Samma vänner som råkade illa ut i Dubai har rest mycket och råkat illa ut på andra ställen, bland annat blivit rånade i Frankrike. Så visst finnst det risk för att råka illa ut i hela världen. Skillnaden var att i Frankrike fick de hjälp att lösa sina problem. I Dubai var allt deras eget fel och det såg ut att sluta riktigt illa ett tag. Till och med reseledaren avrådde dem från att göra något för att få rättvisa för det kunde ge hotellet och researrangören problem.
  • griffeltavlan

Araber är GENERELLT gapiga, malliga, buffliga personer med vedervärdig människosyn o förvriden självinsikt. Klart att man är mer utsatt som utlänning i ett arabiskt land. Den som säger emot ljuger o nej jag inte nån jävla rasist.

Svar på tråden hemskt men värt att veta om dubai