• Jajh

ska jag BITA tillbaka på min bebis???

Jag behöver era tips!

Min 11 månaders har börjat dra mitt hår och bita mig. Inte sådär omedvetet som tidigare då hon råkade dra till för hårt i håret när hon kännde på det eller ville smaka på mina händer i nyfikenhet. Nej, här märks en stor skillnad sedan igår. Hon drar till hårt som tusan med ett ryck i mitt hår, och tittar på mig för att se min reaktion, detsamma gäller bitningarna.

Vad tycker ni är rätt metod;
    -säga nej
    -ignorera, ta bort henne från situationen genom avledning
    -dra/bita tillbaka

Sedan tidigare har jag dålig erfarenhet av just nej sägandet till små bitande barn då situationen bara förvärrades men avledning fungerade. Fast på samma gång måste man ju visa rätt och fel? Att "ge igen" kanske är effektivt men jag vet inte hur "moraliskt" riktigt det känns.

Era teorier och erfarenheter tack!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-10-19 08:50
    Som jag hoppas ni förstår av min fråga är jag inte för att ge igen. Jag stödjer inte denna teori! Men jag vet att teorin finns bland vissa och vill därför se om någon är för detta och höra deras argument. Som jag skrev har jag erfarenhet av bitande barn där nej inte fungerade men nej och en snabb avledningsmanöver visade sig vara mycket effektivt!

Att döpa tråden till den mest provocerande metoden ger fler svar och kanske även får de som stödjer detta att svara.

• Svar på tråden ska jag BITA tillbaka på min bebis???
  • Thessla

Säga nej och förklara varför man inte skall göra så? Självklart är det lätt hänt att det får motsatt effekt om man enbart säger nej, man måste också förklara varför.

Att tanken att ge igen ens finns förstår jag inte, skulle själv aldrig komma på den tanken.

~ du är din egen lyckas smed ~
  • Anksan

När min äldsta var runt året började han också bitas. Rådet jag fick från BVC-läkaren och sköterskan var att ignorera. Ingen uppmärksamhet alls. Han slutade rätt omgående faktiskt.

• Kya
    Mary Wollstonecraft skrev 2010-10-19 09:22:30 följande:
    En erfarenhet, även om den inte var grundad i ngn teori, utan uppkom helt spontant. Min då treåring bets en del för ett tag sedan. Efter att upprepade gånger sagt nej, förklarat att man inte får göra så, tagit som exempel hur ledsen han själv blev då kompisen bet honom (vilket skedde några ggr), försökt att avleda osv, hände det ändå igen. Han blev arg på mig av ngn anledning, och högg till jättehårt i armen. Det som hände sedan är jag inte stolt över, men dessvärre fungerade det: jag nöp honom. Inte jättehårt, men tillräckligt så att det antagligen gjorde ont :(
    Eftersom det hela gick fort, jag var arg och spontanreagerade, kom nypet direkt på bettet, så att säga. Sedan dess har det naturligtvis aldrig hänt, och missförstå mig inte - jag skäms över detta och rekommenderar naturligtvis inte att man nyper sina barn - det är ju i princip likvärdigt med att daska till dem, vilket är både oetiskt och olagligt.
    Sedan dess har han aldrig bitits igen, varken mig eller någon annan. Min teori kring varför det fungerade är enkel: antagligen gick det så fort, smärtan av nypet kom så snabbt efter bettet att han kopplade ihop dem. Dessutom fick han antagligen klart för sig att bitas är något man absolut inte gör, att det så att säga är i en annan liga i jämförelse med att slå eller sparka. Som sagt, detta är inget jag är stolt över, inget jag rekommenderar osv, men det hände, jag tappade tålamodet, och det tycktes fungera. Antagligen blev han rädd, stackarn :(
    Mmm, aga kan fungera. precis som 5mm, det är en väldigt välfungerande metod. frågan är bara om det är värt priset man får betala för det?
    olyckor händer, men man ska aldrig medvetet orsaka smärta på sitt barn. skulle man nypa sina föräldrar eller sina vänner när de säger/gör något fel? varför skulle vi behandla våra egna barn då värre? nej vi ska föregå med gott exempel och visa att man hanterar felbeteenden med språket, inte med misshandel.

det här är inget påhopp på dig. du verkar ju vara införstådd med att det du gjorde inte var rätt, och jag hoppas du tänker efter innan det händer igen
    Filip och Liv, mina stjärnor! :)
  • Mary Wollstonecraft

NinaCC: naturligtvis är detta inget jag satt i system - det var ett misstag, som dessvärre verkade ge effekt omedelbart, det var det jag ville förmedla. Jag blev helt enkelt jättearg, eftersom han bet så hårt att jag blödde och det gjorde rent ut sagt skitont! Jag tror varken på aga eller andra ännu mer ondskefulla (läs 5mm) "metoder" för att får barnen att lära sig vad man får och inte får göra. Och som i ts fall, en bebis är ju fullständigt ursäktad, så små barn begriper ju inte ens att de gör någon annan illa.
    Min son var fullt införstådd med den delen - det var det som var motivet :) Men, det han inte begrep, eller begriper ännu, är alla olika nyanser i sådant beteende. Till exempel om hans kompis tar en leksak från honom, eller om han blir arg på mig, är det ju (som jag ser det iaf) ok att bli arg. Arg måste man ju få bli, särskilt om man upplever sig orättvist behandlad, även om man är liten! Att försöka ta tillbaka saken från kompisen är också ok, tycker jag. Men, det är inte ok att slåss, sparkas och absolut inte att bitas! Just bett är ju lite läskiga,  så mycket bakterier i munnen och så...

• k girl

Min son började bitas i böstet vid amning och han tyckte att det var skitroligt att få respons, så under några dagar bets han så fort han fick syn på bröstvårtan. Jättejobbigt! Men det krävdes bara att jag avbröt bitandet innan det börjat och avledde ett par gånger för att han skulle sluta. Bits han i andra kroppsdelar och vi inte kunnat undvika det innan säger vi bara aj och nej och gör ingen grej av det. Säga ifrån ska man väl börj göra i den här åldern, tycker jag, men man kan ju inte förvänta sig att de förstår. Jag tror inte att min son förstår ett nej.

• k girl

En kombination av nej och avledning, alltså, om det inte går att avbryta bettet i förväg.

• Jajh
    Mary Wollstonecraft skrev 2010-10-19 09:22:30 följande:
    En erfarenhet, även om den inte var grundad i ngn teori, utan uppkom helt spontant. Min då treåring bets en del för ett tag sedan. Efter att upprepade gånger sagt nej, förklarat att man inte får göra så, tagit som exempel hur ledsen han själv blev då kompisen bet honom (vilket skedde några ggr), försökt att avleda osv, hände det ändå igen. Han blev arg på mig av ngn anledning, och högg till jättehårt i armen. Det som hände sedan är jag inte stolt över, men dessvärre fungerade det: jag nöp honom. Inte jättehårt, men tillräckligt så att det antagligen gjorde ont :(
    Eftersom det hela gick fort, jag var arg och spontanreagerade, kom nypet direkt på bettet, så att säga. Sedan dess har det naturligtvis aldrig hänt, och missförstå mig inte - jag skäms över detta och rekommenderar naturligtvis inte att man nyper sina barn - det är ju i princip likvärdigt med att daska till dem, vilket är både oetiskt och olagligt.
    Sedan dess har han aldrig bitits igen, varken mig eller någon annan. Min teori kring varför det fungerade är enkel: antagligen gick det så fort, smärtan av nypet kom så snabbt efter bettet att han kopplade ihop dem. Dessutom fick han antagligen klart för sig att bitas är något man absolut inte gör, att det så att säga är i en annan liga i jämförelse med att slå eller sparka. Som sagt, detta är inget jag är stolt över, inget jag rekommenderar osv, men det hände, jag tappade tålamodet, och det tycktes fungera. Antagligen blev han rädd, stackarn :(
    Tack för att du delade med dig av din situation!!
  • Dr Mupp

Nej och avledning är det som fungerat bäst här. när de har bitit i bröstet så har jag satt ner dem på golvet, det tycker de inte om och har snabbt slutat bitas.

If you cut the wings of a fly, Does it become a walk?
  • Pluppi

min systers barn började dra ihåret o slå mot ansiktet o hon sa nej, i början men vart värre, sen började om med avlednig o satte ner henne på golvet o detta gjorde att hon slutade med det, behöver inte funka på alla barn,,
    eller jag tog min guddotters hand o och smekte min kind fint i stället o gjorde lika dant på henne o sa positiva saker, o hon har börjat smeka alla på kinden i stället för att slå.

men tror att avledning i olika former funkar på alla barn o har bästa resultat på en positiv nivå.
    ge positiv uppmärksamhet. 
    för uppmärksamhet är uppmärksamhet oavsett om den är bra eller dålig för barn. så det gäller att vända på det till positivt istället..
    min syster dotter slog mot hunden o min syster tog hennes hand o klappade hunden fint o sa duktig osv med positvt o visade i stället för att säga nej, o det funkade direkt.. 

• Maria222

Jag tänker att om "man ger igen med samma mynt" mot ett barn så accepterar du dess agerande med dina handlingar. Det gäller allt! Föräldern är den vuxna i sammanhanget och också den som måste uppträda på en mogen nivå, inte på samma nivå som barnet. Det är alltså ingen bra ide att bita tillbaka.

Att visa hur man ska göra istället alternativt avleda är väl det bästa i den åldern.

pojke 0706 och pojke 1008.
  • Girlinthecity

Hon är 11 månader! Avled. Visa sedan HUR man ska göra, istället för hur man inte ska göra! Hon biter ju inte för att göra dig illa, utan som du själv skriver, se en reaktion, och prova sig fram. Igen, hon är 11 MÅNADER, inte 11 år, det räcker inte med att visa en gång, utan man får göra det MÅNGA gånger.

Svar på tråden ska jag BITA tillbaka på min bebis???