• Jajh

ska jag BITA tillbaka på min bebis???

Jag behöver era tips!

Min 11 månaders har börjat dra mitt hår och bita mig. Inte sådär omedvetet som tidigare då hon råkade dra till för hårt i håret när hon kännde på det eller ville smaka på mina händer i nyfikenhet. Nej, här märks en stor skillnad sedan igår. Hon drar till hårt som tusan med ett ryck i mitt hår, och tittar på mig för att se min reaktion, detsamma gäller bitningarna.

Vad tycker ni är rätt metod;
    -säga nej
    -ignorera, ta bort henne från situationen genom avledning
    -dra/bita tillbaka

Sedan tidigare har jag dålig erfarenhet av just nej sägandet till små bitande barn då situationen bara förvärrades men avledning fungerade. Fast på samma gång måste man ju visa rätt och fel? Att "ge igen" kanske är effektivt men jag vet inte hur "moraliskt" riktigt det känns.

Era teorier och erfarenheter tack!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-10-19 08:50
    Som jag hoppas ni förstår av min fråga är jag inte för att ge igen. Jag stödjer inte denna teori! Men jag vet att teorin finns bland vissa och vill därför se om någon är för detta och höra deras argument. Som jag skrev har jag erfarenhet av bitande barn där nej inte fungerade men nej och en snabb avledningsmanöver visade sig vara mycket effektivt!

Att döpa tråden till den mest provocerande metoden ger fler svar och kanske även får de som stödjer detta att svara.

• Svar på tråden ska jag BITA tillbaka på min bebis???
  • Slacker

Säga nej, låtar mest rimligt?

• SaramedM

Ta bort hennes händer, gör ingen stor sak av det
    Hon är en bebis som har flera år kvar till någon form av impulskontroll

• Pickeli

Hur tänker du att det är bra att ge igen till en liten bebis? Tror du att hon förstår att hon inte ska göra så då? nej jag hoppas du skämtar..

Försök att undvika situationen innan den händer, och om den händer så säg åt henne att man inte får göra så och ta bort henne.

Google it!
  • Pickeli

Ska du klappa till henne också den dagen hon slår dig? Låter inte riktigt klokt.

Google it!
  • Linda1976

dra /bita tillbaks? Jag hoppas det var ett skämt, annars undrar man ju hur det står till.

Ta bort handen, och upprepar hon så säg "nej, ajaj" eller så... 

Min smak är mycket enkel - jag nöjer mig bara med det bästa.
  • lövet2

Det mest effektiva är att hindra henne innan hon biter eller drar, men det kräver att du har ständig beredskap ett tag framöver. Hinner du inte hindra henne, så säg Aj precis så mycket som du känner för och hindra henne sedan från att fortsätta - antingen genom att hålla henne på ett annat sätt eller genom att sätta ner henne.

Att bita barn är lika mycket barnaga som att slå dem ...

• Jajh
    Pickeli skrev 2010-10-19 08:32:57 följande:
    Ska du klappa till henne också den dagen hon slår dig? Låter inte riktigt klokt.
    Detta är en teoretisk disskussion med 3 metoder jag läst om. Jag har inte sagt jag tänker göra så, men jag vill hålla min första text i tråden öppen för att "locka" till mig alla slags folk med olika teorier. Detta tror jag man kan göra om man inte är dömande i sin första fråga.
  • Fru Stjärna

Förutom att säga nej och avleda är det också bra att visa ett gott exempel på hur hon skall göra istället. Om hon drar hårt så visa hur man klappar fint istället för att fördömma dragandet. Hon är ju i den ålder nu att hon har lärt sig hur man får reaktioner från sin omgivning och just dra i håret eller bita brukar vara effektivt

Svar på tråden ska jag BITA tillbaka på min bebis???