ska jag BITA tillbaka på min bebis???
Jag behöver era tips!
Min 11 månaders har börjat dra mitt hår och bita mig. Inte sådär omedvetet som tidigare då hon råkade dra till för hårt i håret när hon kännde på det eller ville smaka på mina händer i nyfikenhet. Nej, här märks en stor skillnad sedan igår. Hon drar till hårt som tusan med ett ryck i mitt hår, och tittar på mig för att se min reaktion, detsamma gäller bitningarna.
Vad tycker ni är rätt metod;
-säga nej
-ignorera, ta bort henne från situationen genom avledning
-dra/bita tillbaka
Sedan tidigare har jag dålig erfarenhet av just nej sägandet till små bitande barn då situationen bara förvärrades men avledning fungerade. Fast på samma gång måste man ju visa rätt och fel? Att "ge igen" kanske är effektivt men jag vet inte hur "moraliskt" riktigt det känns.
Era teorier och erfarenheter tack!
TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-10-19 08:50
Som jag hoppas ni förstår av min fråga är jag inte för att ge igen. Jag stödjer inte denna teori! Men jag vet att teorin finns bland vissa och vill därför se om någon är för detta och höra deras argument. Som jag skrev har jag erfarenhet av bitande barn där nej inte fungerade men nej och en snabb avledningsmanöver visade sig vara mycket effektivt!
Att döpa tråden till den mest provocerande metoden ger fler svar och kanske även får de som stödjer detta att svara.