• Marianne83

Är det meningen att hela familjen ska vara hemma när en har magsjuka?

Jag funderar över hur man ska tänka när ens barn har magsjuka. Kan jag gå och jobba utan att känna mig som en eventuell smitthärd? Risken är ju ganska stor att man som förälder också får magsjuka när ens barn har det, och det tråkiga är ju att man kan smitta innan man vet om att man själv är smittad... Eller är det bara en myt?

Hur som helst, om det är meningen att alla ska vara hemma för att hålla sitt samvete rent, hur ska man då tänka? Bara en kan ju ha vård av barn, och man kan ju inte sjukskriva sig utan att vara sjuk...

Dilemma...

Min son kräktes inatt (har haft magsjuka i nästan en vecka nu!) och ikväll skulle jag verkligen behöva gå och jobba, men jag jobbar på ett äldreboende och är jätterädd att smitta någon... HUR skulle Ni resonera?

Tacksam för svar!

• Svar på tråden Är det meningen att hela familjen ska vara hemma när en har magsjuka?
  • Nena84

Här stannar vi hemma allihopa, ja tror att man bär med sig smittan. Och du som jobbar med gamla o sjuka skulle ja verkligen hålla mig hemma..

Men det bästa är väl o ringa o prata me dom på ditt jobb, din chef och fråga vad de tycker du ska göra.. Inte säkert de vill ha dig där :)

• Kottarnasmamma

Det är jätte svårt läge. Tycker dock han varit sjuk länge i sin magsjuka om det är en vecka och du borde ringa sjukvårdupplysningen och prata med dem både om att din son varit sjuk så länge men också hur du ska resonera, de brukar va duktiga på sånt.
    Jag måste stanna hemma om vi har magsjuka i hemmet eftersom jag jobbar som personligass. hos en kvinna med en muskelsjukdom och hon skulle aldrig överleva en magsjuka då hon även har andningshjälp och den puttar ju in luften till henne och skulle de ske i samband med att hon spyr så kommer det ner i lungorna och hon skulle med största sannolikhet kvävas. så vi får snällt stanna hemma ohc det kan i bland bli utan bet. men så är det för oss.

• lövet2

Vi har resonerat som så att en del saker är helt enkelt inte praktiskt möjliga. Om ett barn är magsjukt, så går syskonen till skolan och pappa jobbar. Det funkar inte på annat sätt ...

• Maggis

Jag går och jobbar även om mina barn är magsjuka. Jobbar på sjukhus. Har hittills inte smittat någon, vad jag vet. Vi har även diskuterat detta i arbetsgruppen och haft input av vår hygiensköterska och hon tycker inte heller att man måste stanna hemma.

Vad jag brukar göra, dock, är att undvika dela ut eller göra iordning mat till någon om jag har en kräksjuk unge hemma. Och att jag är ytterst noggrann med min handhygien (det är jag i o f s alltid).

Eftersom viruset ffa finns i avföring och kräkningar så är den troliga smittvägen händerna om man själv inte kräks en massa. Och ser man till att hålla sig ordentligt ren om dem och inte gör i ordning mat åt andra så är risken för att sprida smitta vidare inte särskilt stor.

//Maggis
  • Utopia

Där mina barn går i skolan tex får man inte skicka dom andra till skolan om någon är hemma med magsjuka och jag skulle inte villja riskera andras hällsa för att jag måste jobba så jag skulle stanna hemma.

021229, 040817, 070111, 100102 mittlivsomfyrabarnsmamman.blogg.se
  • Marianne83

Om man är hemma, vad gör man då? Sjukskriver sig?

Ja, jag blev också orolig över att han fortfarande inte blivit bra, men han har haft världens konstigaste magsjuka som sett ut som följer: Kräktes hela onsdag-torsdag natt med 1-2 timmars mellanrum, betedde sig som vanligt torsdag, kaskadkräktes 1 gång fredag em, vekade må hur prima som helst lördag, hade diarré söndag fm, mådde bra måndag ock kräktes 04.00 tisdagmorgon. Googlade det, och det stod att man skulle ta kontakt med läkare om det höll i sig mer än tio dagar eller något sådant...

• Maggis
    Marianne83 skrev 2010-10-19 09:01:42 följande:
    Om man är hemma, vad gör man då? Sjukskriver sig?
    Ja, det är väl det enda raka att göra, antar jag. Såvida du inte kan ta kompledigt eller något ( i samråd med chefen, då).
    //Maggis
  • Equal

Jag har fått veta att man smittar inte sålänge man själv inte har börjat kräkas eller fått diarré. Man kan ju inte ha hela familjen hemma för att en är magsjuk.

• La Lola

Jag finner det rätt svårt att hålla alla hemma om en har magsjuka.

Skolbarn har skolplikt o jobbar man kan man ju inte bara stanna hemma huxflux.

*mamma till Alma 10 år (-00) och Hedda 1 år (-09)*
  • Maggis
    Equal skrev 2010-10-19 09:12:50 följande:
    Jag har fått veta att man smittar inte sålänge man själv inte har börjat kräkas eller fått diarré. Man kan ju inte ha hela familjen hemma för att en är magsjuk.
    Man kan dock bära med sig viruset i händer, kläder och hår. Kan vara bra att vara medveten om.
    Men nej, jag tycker också det är ohållbart att hålla hela familjen hemma.
    //Maggis
  • Tygtiiger

Skolbarn har skolplikt och kan ju oftast säga till om de börjar känna sig dåliga och gå på toaletten. Likaså vuxna.

Om man som vuxen arbetar med mat, tex i ett skolkök eller restaurang, så skulle jag vara mycket tacksam om den vuxne höll sig hemma. Om man arbetar inom vården ska man banne mig känna till hur man gör när man spritar händerna så att man inte smittar andra, oavsett vilken smitta man bär runt på.

Förskolebarn däremot tycker jag ska vara hemma tills syskonen är friska - det är en hög risk att de blir sjuka och de blir oftast sjuka oväntat och kräks rakt ut, så de smittar en hel avdelning. Snälla, rara, INTE.

Krupke, we've got problems of our own!
  • Miss Lau

Vi låter förskolebarnen vara hemma med en förälder. De andra går till jobb och skola. Jag har förstått från tidigare liknande trådar att endel tycker hela familjen ska stanna hemma hela sjukperioden men jag förstår inte hur man löser det i praktiken.

• Marianne83
    Tygtiiger skrev 2010-10-19 09:24:38 följande:
    Skolbarn har skolplikt och kan ju oftast säga till om de börjar känna sig dåliga och gå på toaletten. Likaså vuxna.

Om man som vuxen arbetar med mat, tex i ett skolkök eller restaurang, så skulle jag vara mycket tacksam om den vuxne höll sig hemma. Om man arbetar inom vården ska man banne mig känna till hur man gör när man spritar händerna så att man inte smittar andra, oavsett vilken smitta man bär runt på.

Förskolebarn däremot tycker jag ska vara hemma tills syskonen är friska - det är en hög risk att de blir sjuka och de blir oftast sjuka oväntat och kräks rakt ut, så de smittar en hel avdelning. Snälla, rara, INTE.
    Ja, givetvis kan man hygienrutinerna när man jobbar inom vården, men det hindrar ju inte att magsjukor sprids som löpeldar på vårdavdelningar ändå...

Men jag känner nog ändå så att jag inte ser det som hållbart att båda föräldrarna är hemma...
  • alvaereva

Vi har ju möjligheten att vara hemma så om en skulle bli kräksjuk så får alla stanna hemma.

Svar på tråden Är det meningen att hela familjen ska vara hemma när en har magsjuka?