Månadspeng för 15 åring?
Vad är egentligen rimligt för en 15 åring? (Har ni tonåringar själva så svara hur mycket dom får.)
Vad är egentligen rimligt för en 15 åring? (Har ni tonåringar själva så svara hur mycket dom får.)
Jag fick 500:- när jag var 15år, men då betalade mina föräldrar mycket kläder, smink, frisör m.m. så de pengarna gick mest till fritid som bio, festande, godis m.m. När jag började gymnasiet fick jag hela studiebidraget.
Men det beror helt på vad du tycker din 15åring ska betala själv för pengarna?
Jag fick mitt studiebidrag på 1050 kronor från det att jag började gymnasiet, men då skulle jag handla mycket själv för de pengarna. Vissa kläder, hygienartiklar, busskort, fika med mera
Jag är 16 och får 600 kr i månaden + att jag tvättar 4 gångar i veckan och drav får jag 300 kr till.
dvs 900 i månaden, när jag tvättar.
En 15:åring skulle jag ge hela barnbidraget. Jag fick det själv då jag var i den åldern.
Köpte kläder, fika, smink och sånt för dom pengarna. Men inte skor och ytterkläder, det stod mamma för. Likaså stod hon för schampoo, tamponger och sånadär grejer. Och telefonräkningen betalade hon också. Om pengarna tog slut fick jag ibland lite extra.
När jag började gymnasiet fick jag mer pengar än så. Utöver barnbidraget fick jag kanske 50kr om dagen att fika för, på skoldagar.
Okej jag erkänner, jag kanske var lite bortskämd.
Själv fick jag 200 kr när jag var i den åldern, men det är ju 12 år sen så priserna har ändrats lite. Om det var något jag behövde så var det bara till att fråga mina föräldrar så fick jag oftast det. Har för mig att jag fick hela studiebidraget när jag började på gymnasiet.
En fråga bara; vad gör era barn i den åldern med hela barnbidraget? Det är ändå rätt mycket pengar för någon som inte har några direkta utgifter.
Själv fick jag 200 kr när jag var i den åldern, men det är ju 12 år sen så priserna har ändrats lite. Om det var något jag behövde så var det bara till att fråga mina föräldrar så fick jag oftast det. Har för mig att jag fick hela studiebidraget när jag började på gymnasiet.
En fråga bara; vad gör era barn i den åldern med hela barnbidraget? Det är ändå rätt mycket pengar för någon som inte har några direkta utgifter.
Jag fick barnbidraget och det skulle gå till kläder, godis och nöjen. Tror det är bra att lära barnen hushålla med pengar i god tid.
Jag fick mitt barnbidrag när jag började på högstadiet 1991... Som då låg på 750 om jag inte minns fel.
Så, ja - över 500 vore ju rimligt.... Jag hade nog låtit 15åringen få sitt barnbidrag.
Jag själv lägger mina 900 på
Att spara (ca 100kr)
Fika, kläder, resor buss och tåg, bensin till mopeden, beställer foton, och nu sparar jag även till en ny kamera som kommer att kosta ca 6000 och då får jag försöka spara 400 kr i månaden. Letar jobb hela tideb som barnvakt, lämnat in cv på olika ställen och sådant. 900 kanske låter mkt för ngn som bara är 16 men det räcker ändå inte så långt !
Ts. Jag tycker att det är en bra idé att ge din 15åring ca 200-300 xtra i månade om han/hon gör något regelbundet hemma. Som jag, tvättar 4 ggr i veckan. Dvs. Sortera smutstvätt, vika torktumlad tvätt, slänga in i torktumlaren, hänga blöt tvätt som inte får torktumlas. Rengöra torktumlare och starta ny maskin tvätt. Det är en gång!
Jag fick barnbidraget, köpte allt själv, inkl ytterkläder, hygienartiklar etc.
KimP, testa att ge honom hela barnbidraget! Det år det bästa jag gjort. Jag behöver aldrig gå på stan och tjaffsa med min fjortis längre. I början var hon jättesnål, men nu efter ett år tycker hon att hon behöver meeeer pengar så hon sitter barnvakt, rastar hundar och hon har faktiskt nästan alltid pengar. Det bästa av allt.... Inget tjat alls om pengar eller saker! Inget! Sedan kommer barnbidraget med vissa krav. Hon måste sköta skolan. Inget skolk, inte röka, passa tider och vara trevlig. Hon hade en liten upprorisk period i 7an... Nu känner hon att hon fått förtroende, att jag litar på henne. Hon känner sig stor! Så låt honom försöka och var tydlig med era krav och hur det ska fungera.
Fick barnbidraget när jag var 15.
Då skulle jag köpa alla kläder själv, alla nöjen, smink och allt som jag ville ha.
Om det var aktivitet i skolan, tex bowling eller något annat som kostade fick jag betala det själv samt matsäck.
Mamma stog för hygienartiklar.
Sonen, 15 i november, får 400:- i månadspeng. Sen fyller vu på hans telefonkort en gång i månaden, kostar 299:-. Jag betalar sen i stort sett alla kläder och skor. Behöver han mer pengar får han oftast det
Det handlar väl om ens egen ekonomi och vad man anser sig ha råd till, vi har sagt att när de börjar handla sina egna kläder ska de få hela barnbidraget men nu får de 400 kronor var i månaden.
när jag var 15 så var det första året jag fick hela barnbidraget.
Sen hade jag helgjobb om jag skulle betala för utlandsresor eller mer kläder/mobil tex.
min 15-åriga son får barnbidraget. jag betalar frisör och träningsavgifter/kurser - i övrigt är det meningen att han ska stå för resten själv