• Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Månadspeng för 15 åring?
  • Saddi

Jag fick 500:- när jag var 15år, men då betalade mina föräldrar mycket kläder, smink, frisör m.m. så de pengarna gick mest till fritid som bio, festande, godis m.m. När jag började gymnasiet fick jag hela studiebidraget.

Men det beror helt på vad du tycker din 15åring ska betala själv för pengarna?

• Kimona

Jag fick mitt studiebidrag på 1050 kronor från det att jag började gymnasiet, men då skulle jag handla mycket själv för de pengarna. Vissa kläder, hygienartiklar, busskort, fika med mera

• Loui

Jag är 16 och får 600 kr i månaden + att jag tvättar 4 gångar i veckan och drav får jag 300 kr till.
    dvs 900 i månaden, när jag tvättar. 

• alvaereva

En 15:åring skulle jag ge hela barnbidraget. Jag fick det själv då jag var i den åldern.

Köpte kläder, fika, smink och sånt för dom pengarna. Men inte skor och ytterkläder, det stod mamma för. Likaså stod hon för schampoo, tamponger och sånadär grejer. Och telefonräkningen betalade hon också. Om pengarna tog slut fick jag ibland lite extra.
    När jag började gymnasiet fick jag mer pengar än så. Utöver barnbidraget fick jag kanske 50kr om dagen att fika för, på skoldagar.

Okej jag erkänner, jag kanske var lite bortskämd.

• Superbia

Själv fick jag 200 kr när jag var i den åldern, men det är ju 12 år sen så priserna har ändrats lite. Om det var något jag behövde så var det bara till att fråga mina föräldrar så fick jag oftast det. Har för mig att jag fick hela studiebidraget när jag började på gymnasiet.

En fråga bara; vad gör era barn i den åldern med hela barnbidraget? Det är ändå rätt mycket pengar för någon som inte har några direkta utgifter.

Morten & Vidar 091029
  • alvaereva
    Superbia skrev 2010-10-25 11:03:24 följande:

Själv fick jag 200 kr när jag var i den åldern, men det är ju 12 år sen så priserna har ändrats lite. Om det var något jag behövde så var det bara till att fråga mina föräldrar så fick jag oftast det. Har för mig att jag fick hela studiebidraget när jag började på gymnasiet.

En fråga bara; vad gör era barn i den åldern med hela barnbidraget? Det är ändå rätt mycket pengar för någon som inte har några direkta utgifter.

Jag handlade mina kläder. Bara en tröja går ju på ca 200kr. Ett par trosor ca 70kr. Så det plockar på. På en månad kanske det blev kläder för en femhundring.

Sen gick det pengar till bio, fika, smink, att åka kollektivt utanför kommungränsen, godis, hyrfilmer, presenter, saker till husdjuren, böcker, tidningar, frisör, badhuset osv osv. Jag är mer förvånad att pengarna räckte så långt
  • Mammisen

Jag fick barnbidraget och det skulle gå till kläder, godis och nöjen. Tror det är bra att lära barnen hushålla med pengar i god tid.

• brünnhilde

Jag fick mitt barnbidrag när jag började på högstadiet 1991... Som då låg på 750 om jag inte minns fel.

Så, ja - över 500 vore ju rimligt.... Jag hade nog låtit 15åringen få sitt barnbidrag.

• Loui

Jag själv lägger mina 900 på
    Att spara (ca 100kr)
    Fika, kläder, resor buss och tåg, bensin till mopeden, beställer foton, och nu sparar jag även till en ny kamera som kommer att kosta ca 6000 och då får jag försöka spara 400 kr i månaden. Letar jobb hela tideb som barnvakt, lämnat in cv på olika ställen och sådant. 900 kanske låter mkt för ngn som bara är 16 men det räcker ändå inte så långt !

Ts. Jag tycker att det är en bra idé att ge din 15åring ca 200-300 xtra i månade om han/hon gör något regelbundet hemma. Som jag, tvättar 4 ggr i veckan. Dvs. Sortera smutstvätt, vika torktumlad tvätt, slänga in i torktumlaren, hänga blöt tvätt som inte får torktumlas. Rengöra torktumlare och starta ny maskin tvätt. Det är en gång!

• JuliaåRonjasmammis
    Loui skrev 2010-10-25 15:32:40 följande:
    Jag själv lägger mina 900 på
    Att spara (ca 100kr)
    Fika, kläder, resor buss och tåg, bensin till mopeden, beställer foton, och nu sparar jag även till en ny kamera som kommer att kosta ca 6000 och då får jag försöka spara 400 kr i månaden. Letar jobb hela tideb som barnvakt, lämnat in cv på olika ställen och sådant. 900 kanske låter mkt för ngn som bara är 16 men det räcker ändå inte så långt !

Ts. Jag tycker att det är en bra idé att ge din 15åring ca 200-300 xtra i månade om han/hon gör något regelbundet hemma. Som jag, tvättar 4 ggr i veckan. Dvs. Sortera smutstvätt, vika torktumlad tvätt, slänga in i torktumlaren, hänga blöt tvätt som inte får torktumlas. Rengöra torktumlare och starta ny maskin tvätt. Det är en gång!
    Oj, jag blir imponerad! Dels hur du verkar hushålla med pengarna, och dels över att du verkar väldigt driftig!

Köper du alla kläder själv, eller får du större saker som vinterjacka/skor betalt? Betalar du buss-/tågkort själv också, eller är det extraresor du menar? Beror ju såklart på var man bor, men i Sthlm kostar ett terminskort minst 600:-, om man vill åka även på fritiden kostar det 1220:-! Bara det är ju över ett helt barn- /studiebidrag, så det har vi sett som självklart att betala utöver alltannat även om han senare får hela sitt bidrag.

Jag har shoppat med sonen idag, eller det blev inte så mycket shopping eftersom vi inte kan enas om något! Har god lust att ge honom hela barnbidraget och säga "varsågod och hushåll bäst du vill!", men tror inte det skulle funka än. *suck*
    Don't mess with my integrity!
  • cloudberry79

Jag fick barnbidraget, köpte allt själv, inkl ytterkläder, hygienartiklar etc.

If you love me - please don't feed me!
  • cloudberry79
    cloudberry79 skrev 2010-10-26 06:40:20 följande:
    Jag fick barnbidraget, köpte allt själv, inkl ytterkläder, hygienartiklar etc.
    Kanske skulle tillägga att jag anser att man kan få pengar efter en överenskommelse om vad pengarna ska gå till. Ska det bara gå till nöjen så klarar man sig på mindre, men tycker man som förälder att pengarna även ska gå till kläder och mer så får man öka summan.
    If you love me - please don't feed me!
  • Suri

KimP, testa att ge honom hela barnbidraget! Det år det bästa jag gjort. Jag behöver aldrig gå på stan och tjaffsa med min fjortis längre. I början var hon jättesnål, men nu efter ett år tycker hon att hon behöver meeeer pengar så hon sitter barnvakt, rastar hundar och hon har faktiskt nästan alltid pengar. Det bästa av allt.... Inget tjat alls om pengar eller saker! Inget! Sedan kommer barnbidraget med vissa krav. Hon måste sköta skolan. Inget skolk, inte röka, passa tider och vara trevlig. Hon hade en liten upprorisk period i 7an... Nu känner hon att hon fått förtroende, att jag litar på henne. Hon känner sig stor! Så låt honom försöka och var tydlig med era krav och hur det ska fungera.

• JuliaåRonjasmammis
    Suri skrev 2010-10-26 07:16:17 följande:
    KimP, testa att ge honom hela barnbidraget! Det år det bästa jag gjort. Jag behöver aldrig gå på stan och tjaffsa med min fjortis längre. I början var hon jättesnål, men nu efter ett år tycker hon att hon behöver meeeer pengar så hon sitter barnvakt, rastar hundar och hon har faktiskt nästan alltid pengar. Det bästa av allt.... Inget tjat alls om pengar eller saker! Inget! Sedan kommer barnbidraget med vissa krav. Hon måste sköta skolan. Inget skolk, inte röka, passa tider och vara trevlig. Hon hade en liten upprorisk period i 7an... Nu känner hon att hon fått förtroende, att jag litar på henne. Hon känner sig stor! Så låt honom försöka och var tydlig med era krav och hur det ska fungera.
    Jo, tanken finns som sagt. Jag är bara orolig för att han hipp häpp ska shoppa upp pengarna på en massa junk, och så står vi där och får ändå betala kläder och annat nödvändigt. Men det kanske är värt ett försök ändå?

Kanske blir det även en sporre för honom att plugga lite bättre, just nu så "suger" allt tydligen och vi får ligga på som iglar för att han ska ligga i fas i skolan.Obestämd Rätt vanligt när man går i 8:an iofs, jag hade också en downperiod då, kanske blir roligare om han får en morot i form av ökat förtroende och få hushålla själv med barnbidraget.

Tack för tips, ska tas upp till diskussion!Glad
    Don't mess with my integrity!
  • Empiiis

Fick barnbidraget när jag var 15.
    Då skulle jag köpa alla kläder själv, alla nöjen, smink och allt som jag ville ha.
    Om det var aktivitet i skolan, tex bowling eller något annat som kostade fick jag betala det själv samt matsäck.
    Mamma stog för hygienartiklar.

• Loui
    JuliaåRonjasmammis skrev 2010-10-26 01:17:00 följande:
    Oj, jag blir imponerad! Dels hur du verkar hushålla med pengarna, och dels över att du verkar väldigt driftig!

Köper du alla kläder själv, eller får du större saker som vinterjacka/skor betalt? Betalar du buss-/tågkort själv också, eller är det extraresor du menar? Beror ju såklart på var man bor, men i Sthlm kostar ett terminskort minst 600:-, om man vill åka även på fritiden kostar det 1220:-! Bara det är ju över ett helt barn- /studiebidrag, så det har vi sett som självklart att betala utöver alltannat även om han senare får hela sitt bidrag.

Jag har shoppat med sonen idag, eller det blev inte så mycket shopping eftersom vi inte kan enas om något! Har god lust att ge honom hela barnbidraget och säga "varsågod och hushåll bäst du vill!", men tror inte det skulle funka än. *suck*
    Om jag är ute och shoppar själv eller med vänner så köper jag mina egna kläder, har jag brist på pengar och verkligen behöver t.ex ett par byxor så brukar min pappa säga ett pris han kan betala, ca 400 kr och vill jag ha ett par på 500 så får jag lägga ut 100 kr själv ju.
    Jackor betalar min pappa, också skolväskor och skolgrejer. 
    Ibland köper jag skor själv men oftast säger min pappa att han kan ge mig 600 kr till skor och vill jag då köpa för 800 får jag själv betala 200 kr.
    Ja, du förstår.

Jag bor i ett litet samhälle,  jag har inga busskort eller tågkort för jag reser inte så väldigt ofta. 

Om jag nu ska resa till typ kompisar i skåne, som brukar kosta 70 kr / resa. 
    När jag har bra med pengar betalar jag båda resorna själv men när jag inte har så bra med pengar brukar pappa betala ena resan.

Jag bor med min pappa så därför är inget mamma med i detta :)

Det låter väldigt dyrt det dära!
    & det var kul att höra att du blev imponerad :D lite stolt faktiskt!

• Teddybjörnen Fredriksson01

Sonen, 15 i november, får 400:- i månadspeng. Sen fyller vu på hans telefonkort en gång i månaden, kostar 299:-. Jag betalar sen i stort sett alla kläder och skor. Behöver han mer pengar får han oftast det

• Gunny

Det handlar väl om ens egen ekonomi och vad man anser sig ha råd till, vi har sagt att när de börjar handla sina egna kläder ska de få hela barnbidraget men nu får de 400 kronor var i månaden.

• Thaleya

när jag var 15 så var det första året jag fick hela barnbidraget.
    Sen hade jag helgjobb om jag skulle betala för utlandsresor eller mer kläder/mobil tex.

• saga

min 15-åriga son får barnbidraget. jag betalar frisör och träningsavgifter/kurser - i övrigt är det meningen att han ska stå för resten själv

Svar på tråden Månadspeng för 15 åring?