• lizzypizzy

Hemmaföräldrar i Falun med omnejd

Hej!

Jag har två barn, ett på 3 år och ett på 1 år. Vi väntar nu tredje i april och nu har vi tagit hem äldsta tjejen från förskolan.Nu är alltså båda tjejerna hemma och om graviditeten går som den ska så ska alla barn vara hemma med mig.  Som vi räknat på kommer då äldsta vara 5 innan det är dags och mellersta 3 och minsta 1,5.

Undrar därför om det finns fler i Falun med omnejd som är hemma med sina älsklingar och som kanske vill utbyta erfarenheter och träffas?

• Svar på tråden Hemmaföräldrar i Falun med omnejd
  • sweran

tjingeling...
    bor ca 4 mil från falun o är hemma med min 2 tjejer. 2 år o 3 månader...

vore skoj att prata lite o kanske träffas för lek o umgänge :)

• lizzypizzy
    sweran skrev 2010-12-03 14:31:53 följande:
    tjingeling...
    bor ca 4 mil från falun o är hemma med min 2 tjejer. 2 år o 3 månader...

vore skoj att prata lite o kanske träffas för lek o umgänge :)
    Hej hej!

Vad roligt med nån med som är hemma. Hur länge är det tänkt att du ska vara hemma?
  • sweran

har planerat för minst 2 år till. men får se hur det blir... minst 2 år iaf :)
    för din del då?

• lizzypizzy

Ja jag får ju en till liten parvel i april så jag blir väl hemma till augusti -september 2012 tror jag.

Hur fördriver ni dagarna då?

• sweran

för tillfället så har det vart mycket öppna förskolan faktiskt...
    men annars är det allt från bakning, böcker, pärlor o annat pyssel... brukar åka ut till en kompis som har bondgård o titta påå kossorna :D
    dottern älskar att städa :D så får hon bestämma ska vi dammsuga o skura golvet varje dag :D

gör ni på dagarna då?

• lizzypizzy

Oj va lyxigt att hon gillar att städa. Min tjej är livrädd för dammsugaren så det kan jag inte göra när jag är själv med henne.

Ja för oss blir det måla, pärla, baka, vara ute lite, leka på rummet mm. Tycker dock att det lätt blir att man gör samma saker hela tiden och att stora tjejen skulle behöva göra nåt som är mer utvecklande. Det är svårt tycker jag när fantasin tryter,

• sweran

förstår vad du menar... är därför vi börjat med öppna förskolan :D
    där får hon ju leka på ett annat sätt än hemma :) o så får man själv en liten paus i vardagen :)

men det svåra hemma tycker jag är att lyckas ge stora tjejen tillräckligt med tid fast att lillasyster måste amma osv...
    o blir lite segt de dagar man verkligen känner att hon behöver komma iväg o träffa andra barn o ÖF är stängt... har ju ingen här i byn som är hemma med större barn än bebisar... är nästan så att man blir ifrågasatt när man säger att Alva som är 2 inte ska få börja på dagis förrän hon är 4 :D

• lizzypizzy

Det var väldigt länge sen jag var på ÖF. Det var när stora tjejen var liten men jag gillade det inte då och antagligen därför vi inte kommit iväg igen.

Ja visst blir man ifrågasatt att man har barnen hemma men för oss finns det ytterligare en anledning och det är att stora tjejen är extremt infektionskänslig och fått förkylningsastma. Hon kunde vara sjuk 3 veckor åt gången med helt sjuk hosta och hårt medicinerad. Sen vi tog hem henne från dagis är hon mycket friskare och när hon blir sjuk är hon frisk på en vecka för det mesta. Ingen medicinering krävs mellan förkylningarna och det är såååå skönt.

Vart i Falun bor du?

• sweran

bor inte i falun, men har jobbat i falun o har bara 4 mil dit... men bor i långshyttan (hedemora)

förstår verkligen att ni vill ha henne hemma om hon har det så besvärligt... stackars liten....
    o jag kan känna att det stora barnet lätt kan få en känsla av utanförskap om man skickar iväg dem till dagis o är hemma o myser med syskonet... är iaf så jag upplevt det med de kompisar som har sina på dagis....

• lizzypizzy

Ja min stora tjej gick på dagis ett tag efter vi fått lillan och hon ville ju bara vara hemma med oss. Varje morgon ville hon inte åka till dagis så hon var hemma långa perioder under den tiden ändå. Hon känns mycket mer lugn och harmonisk nu även om hon är inne i värsta 3 års trotset just nu. Jag förstår inte varför man ska bli ifrågasatt för hur man väljer att göra med sina barn. Alla tycker olika och känner olika. För oss passar det kanon att ha det såhär. Vi får väl se hur det går när trean kommer sen.

Svar på tråden Hemmaföräldrar i Falun med omnejd