Hur mycket hjälper tonåringarna till hemma?
Hej, jag är ensamstående med två tonåringar på 15 och 17 år. Barnen bor på heltid med mig i ett radhus. Jag jobbar heltid. Barnen går i skolan och har en del aktiviteter på kvällarna. Jag och pappan delar på körandet, men det är jag som sköter allt i hemmet. Mina barn gör INGENTING i princip- Deras rum städar jag inte. Det får dom sköta själva. Men alla övriga rum städar jag.
Jag tvättar, handlar, viker tvätt, plockar disk, tömmer sopor, lagar middag, sköter trädgården etc etc... Barnen gör sin egen frukost, sköter skoltider, men jag hjälper dom även med läxor. Och hämtar hem dom på kvällar/nätter.
Dom får månadspeng (typ sitt studiebidrag och del av barnbidrag). Jag tycker dom skulle kunna göra mer. Oftast biter jag ihop men ibland får jag spelet. Då säger dom "men du ber ju oss aldrig". Måste man be dom?
Skulle fira morfar hemma hos oss för någon vecka sedan. Det var mitt beslut. Jag skötte det mesta av förberdelserna till kalaset, 20 personer skulle komma, sonen vek servetter, sedan orkade han inte mer, dottern dukade, men tröttnade halvvägs.
Vad ska jag göra? Ska det vara så här? Hur har ni det?