• THE MOM

De har sålt min sovsäck!!

Jag vill kolla vad ni tycker om det här. Ingen verkar hålla med mig i föreningen jag är medlem i, men jag vill kolla vad ni tycker.

I våras gick jag med i en idrottsförening och för tre veckor sedan hade vi en föreningshelg med övernattning i klubblokalen. Jag sov över och andvände min nyinköpta märkes sovsäck som kostat över 5000kr. Klantig som jag är glömde jag kvar den och den har legat där tills i helgen då föreningen hade en höstaktion och sålde den. :( Tydligen så har föreningen en sån aktion varje höst och säljer alla kvarglömda saker. Jag visste inte om det. Man hade tills två dagar innan på sig att ta reda på sina saker, vilket de hade meddelat en vecka innan på hemsidan. Jag hade inte varit inne på hemsidan och visste därför inte om det.
    Kan man verkligen göra så? Jag blev jätteledsen. Jag har sparat ganska länge för att kunna köpa den där sovsäcken eftersom vår familj är ofta ute och fjällvandrar. Jag vill verkligen ha tillbaka min sovsäck men de säger att en annan medlem i föreningen har köpt den. Vad ska jag göra? Tycker ni att jag har fel? Hade de rätt att sälja den? Jag är jätteledsen över detta och vet inte hur jag ska ha råd att köpa en ny.

• Svar på tråden De har sålt min sovsäck!!
  • Runa
    och skrev 2010-10-22 10:47:54 följande:
    Sovsäcken borde räknas som hittegods, och om de har anmält den till polisen och det har gått tre månader så är det föreningens. Eftersom de inte har gjort så borde du kunna kräva att få ersättning för sovsäcken. Dessutom är det otroligt dålig stil av föreningen, hittar man en så dyr sak kvarglömd borde man på något sätt kontakta de medlemmar som deltog och kolla vem som kan ha glömt den, alternativt vänta lite längre.

lawline.se/answers/866
    Jag håller med.
    Sen förstår jag att föreningen kanske inte har stenkoll och gör skillnad mellan olika kvarglömda saker och hur länge de legat i "upphittat högen". Men då är det väl hög tid nu att införa någon slags system kan jag tycka. En sak att sälja kvarglömda vantar som legat i ett år men en sovsäck och efter tre veckor? Nej, det tycker jag verkligen inte är ok.
  • Runa

Och vem sjutton håller koll på sin förenings hemsida? Det smarta hade varit att direkt kontakta de som var med på övernattningen med ett mail eller telefonsamtal alternativt låta säcken ligga till nästa höstauktion.

• Rabelais

Kan vara tal om s.k. egenmäktigt förfarande vilket är brottsligt. Kräv ersättning, om de inte går med på det, anmäl.

• mindless

Det känns som att flera i denna tråd bör fundera över skillnaden mellan ansvar och skuld.

• Livisu

Fast jag undrar varför du inte kontaktade föreningen? De undrade säkert över denna glömda sovsäck.

• Lavish

Fick du skriva på något papper om detta när du gick med? Har du fått någon annan information på förhand om detta? (Kan ju ha varit att information kommit men att du missat den). Att det stått på hemsidan tycker jag inte inte är tillräckligt, speciellt när det är ett så kort tidsintervall det gäller.

Att man glömmer något hos någon gör det inte juridiskt till den personens (eller föreningens) egendom, att göra som de vill med.  Speciellt i den prisklassen.

• Lavish
    Livisu skrev 2010-10-22 18:27:22 följande:
    i första hand: kontakta den som köpte den och be och få tillbaka den.
    Polisanmäl! Både personen som sålde den, och personen som köpte den (se punkt 2)

2 brott:
    1. Stöld eftersom värdet är över 1000:-
    2. Häleri: man har sålt något som är stulet.

Om man hittar något är man skyldig att anmäla det till polisen eller till ägaren inom 14 dagar. Inte förrän efter 3 månader tillfaller godset upphittaren.
    Nåja stöld kan det väl inte räknas som. TS hade ju själv lämnat sovsäcken där. Någon form av egenmäktigt förfarande kanske. Men jag håller med om att det rimligen är för kort tid att kunna sälja ett föremål värt 5000.
  • Livisu
    Lavish skrev 2010-10-22 19:02:38 följande:
    Nåja stöld kan det väl inte räknas som. TS hade ju själv lämnat sovsäcken där. Någon form av egenmäktigt förfarande kanske. Men jag håller med om att det rimligen är för kort tid att kunna sälja ett föremål värt 5000.
    Jo, stöld. Tar man någonting man inte äger så är det stöld. Det spelar ingen roll hur den kommit dig. Ställer jag min cykel hos dig och du säljer den så är det stöld och häleri.
  • Lavish
    Livisu skrev 2010-10-22 19:06:35 följande:
    Jo, stöld. Tar man någonting man inte äger så är det stöld. Det spelar ingen roll hur den kommit dig. Ställer jag min cykel hos dig och du säljer den så är det stöld och häleri.
    Du menar att "stölden" uppstår vid försäljningen alltså?
  • Livisu
    Lavish skrev 2010-10-22 19:12:00 följande:
    Du menar att "stölden" uppstår vid försäljningen alltså?
    Jag tolkar det att det blir stöld när de behåller ett föremål de inte har rätt till. Som jag skrev ovan, inom 14 dagar ska de ju anmäla fyndet till antingen polisen eller ägaren.
  • mindless
    Livisu skrev 2010-10-22 19:21:35 följande:
    Jag tolkar det att det blir stöld när de behåller ett föremål de inte har rätt till. Som jag skrev ovan, inom 14 dagar ska de ju anmäla fyndet till antingen polisen eller ägaren.
    Det var länge sedan jag var i kontakt med ämnet, men eftersom föreningen är i besittning av sovsäcken borde det väl bli egenmäktigt förfarande? Detta är givetvis akademiska spetsfundigheter, men även sådana kan ju vara intressanta.
  • vi och pyret

Kan du inte kontakta personen som köpt sovsäcken och förklara läget? Måste ju gå att lösa på det sättet.
    Berätta precis som det är och se till att de får sin pengar tillbaka.

• THE MOM

Det har löst sig. Jag har pratat (Igen) med ordförande för klubben och några andra personer.  De kom till slut fram till det som är självklart för mig och alla med lite uns av sunt förnuft att de hade ingen rätt att sälja den. Jag kommer att få tillbaka sovsäcken. Tack för era svar.

• Livisu

bra! synd om alla som kanske bara tycker sig få skylla sig själva och inte ser att andra kan göra fel ibland. För det låter som att de flesta här inne hade bitit i det sura äpplet, och knappt någon hade kontaktat ägaren eller polisanmält för att få tillbaka sovsäcken.

• Smultron ett

På dotterns skola ligger en låda med kläder.
    De har sagt i typ 2 månader att hämtar ni inte kläderna innan DENNA vecka är slut (varje vecka) så skänker vi bort kläderna. Men inget händer, klädberget växer och INGEN tar några kläder därifrån. och dagis skänker inte bort kläderna som de säger att de ska göra. DET tycker jag är konstigt.

Jag kollar upp om vi glömt något, tycker de andra borde göra det också. Funderar ju nästan på att ta lådan själv å sälja av på tradera, haha. Folk verkar inte så rädda om sina prylar. Där ligger riktigt fina kläder.

Ang. din sovsäck... jag tycker du ska ta kontakt med personen som köpte den om du vet vem det är och förklara läget. Det är ju en väldigt dyr sovsäck och ett missförstånd.
    Hoppas det löser sig för dig.

Jag är den som är den!
  • anne h
    THE MOM skrev 2010-10-22 10:18:53 följande:
    Jag vill kolla vad ni tycker om det här. Ingen verkar hålla med mig i föreningen jag är medlem i, men jag vill kolla vad ni tycker.

I våras gick jag med i en idrottsförening och för tre veckor sedan hade vi en föreningshelg med övernattning i klubblokalen. Jag sov över och andvände min nyinköpta märkes sovsäck som kostat över 5000kr. Klantig som jag är glömde jag kvar den och den har legat där tills i helgen då föreningen hade en höstaktion och sålde den. :( Tydligen så har föreningen en sån aktion varje höst och säljer alla kvarglömda saker. Jag visste inte om det. Man hade tills två dagar innan på sig att ta reda på sina saker, vilket de hade meddelat en vecka innan på hemsidan. Jag hade inte varit inne på hemsidan och visste därför inte om det.
    Kan man verkligen göra så? Jag blev jätteledsen. Jag har sparat ganska länge för att kunna köpa den där sovsäcken eftersom vår familj är ofta ute och fjällvandrar. Jag vill verkligen ha tillbaka min sovsäck men de säger att en annan medlem i föreningen har köpt den. Vad ska jag göra? Tycker ni att jag har fel? Hade de rätt att sälja den? Jag är jätteledsen över detta och vet inte hur jag ska ha råd att köpa en ny.
    tre veckor tycker ja är för kort tid för att sälja nåt kvarglömt, hade de gjort det nästa höst skulle det varit en helt annan sak, då har du inte saknat den. på tre ynka veckor hinner man kanske inte ens märka den inte ligger där den ska...
    min åsikt.

klart de inte vill lyssna på dig om den kostat 5.000 kr.. för då måste de betala den ju o det blir dyrt... 
    /anne.h, stolt morsa till fyra absolut perfekta barn ♥
  • anne h
    Jezamine skrev 2010-10-22 10:36:24 följande:
    Nu handlade det väl om att Du glömt en sovsäck för flera tusen.Förhoppningsvis lär du dig till nästa gång.
    Om du glömmer något litet som du inte använder dagligen, säg en digitalkamera, här hos mig, får jag alltså sälja den vidare då? Ja, för du har ju GLÖMT den och inte hämtat den, du måste ta eget ansvar och inte komma efter 8 dagar och säga att oj då, du glömde den..? och du har ju inte saknat kameran eftersom du inte använder den dagligen, du använder den som är i telefonen oftast. 
    Finders keeper? 
    /anne.h, stolt morsa till fyra absolut perfekta barn ♥
  • jenny99

Enligt min erfarenhet får man inte sälja andras saker utan tillåtelse.
    Likadant om man bor ihop,och ena vägrar ta sina saker.
    Enligt polisen får man inte sälja det och inte slänga det,eller ställa utanför.

Det är vad jag lärt mig,när jag befunnit mig i vissa situationer.
    Om det är så vet jag inte.
    Men oavsett vad är det inte ok att sälja hur som hellst andras ögodelar.
    Deras rutiner borde ändras,och sorteras vad som legat där länge.

• Punkster

Jag funderar också över Kvarglömt-lådorna som finns på många skolor och förskolor. Där jag jobbar skänker vi allt kvarglömt till myrorna vid slutet på varje termin. Dock är vi noga med att skriva i veckobrev, sätta upp lappar på dörrarna osv. och informera om detta i god tid, samt uppmana alla att titta igenom lådan med kvarglömda grejer. Det är alltså ett lagbrott? Jag tror Polisen antingen skulle bli sura eller skratta åt oss om vi lite då och då knallade in på stationen med en låda full med udda strumpor, inneskor och extrabyxor och hänvisade till hittegodslagen.

Lite sunt förnuft måste man ändå ha tycker jag. Äger man något så dyrt så får man ju se till att ha lite koll på det. Okey att glömma något nånstans, men då tycker jag att tre veckor är väääldigt lång tid för att bry sig om att ta reda på det man glömt. Om jag hade med mig min nya, dyra fina gitarr på en spelning och glömde den kvar där så skulle jag omgående se till att åka dit och hämta den, så fort jag kommit på att jag glömt den. Inte tagit för givet att den nog skulle ligga kvar där.

Svar på tråden De har sålt min sovsäck!!