• EbbaGrön

Orkar snart inte !

Hur står ni alla ut med dom tråkiga beskeden varje månad när det blir minus på stickan eller när mensen kommer? Hur får ni krafter till att gå vidare med nya försök?

Jag känner för att ge upp snart, att sluta tro att det någonsin kommer att bli.
    Blir så fruktansvärt besviken varje månad.
    Tycker behandlingarna är jätte jobbiga (pergotime och metforim) för att jag mår så otroligt dåligt.
    Är allmänt bitter och blir mer och mer bitter för varje månad som går.
    Kan knappt bli glad länge när vänner kommer med deras nyheter om att dom väntar smått.

Har försökt i 4år nu och ingenting har hänt ännu! Kommer det någonsin att ske?

• Svar på tråden Orkar snart inte !
  • EbbaGrön
    LiselottePCOS skrev 2010-10-23 20:09:31 följande:
    Ebbagrön hoppas att Metformien bidrar till ett bättre resultat, hur mycket metformin tar du?  kan behövas 2000 mg om du inte redan tar den dosen.   Bra att läsa att du bytt läkare. Håller tummarna för dig och din man.  Styrke- kram till dig!
    Jag äter metformin 500mg, 2tabletter om dagen!
    Om mensen inte kommer på 4-6veckor så ska jag börja ta 3tabletter metformin om dagen!

Tusen tack, det värmer !!
  • EbbaGrön
    Tullemo skrev 2010-10-23 20:03:43 följande:
    Hej alla!

Jag är också så himla less.. Och så jobbigt att höra alla andra berätta att de ska ha barn. Vi har försökt i 1,5 år snart med pergotime (dock uppehåll över sommaren fram tills det fanns nu) och jag äter nu trippekur med pergo. Det har tagit sig en gång, denna gång tog det sig inte. Min gynekolog har skrivit ut kortisontabletter som jag ska äta tillsammans med pergon och metforminen som jag redan äter. Det kan tydligen hjälpa till att starta igång då aktiviteten i äggstockarna var för mycket? Kommer inte ihåg vad han sa riktigt men jag provar väl. Sen sa han att 5 % viktnedgång även kunde hjälpa till så nu äter jag alla tabletter samt äter nutrilett, för nu jävlar ska jag bli gravid.

Och riktigt surt är att det är skitmånga som är gravida i vår bekantskapskrets nu... Skönt att hitta några att prata med!
    Skönt att höra fler! Känns annars som man är ensam i världen om att inte bli gravid.
    Dom flesta i vår kompiskrets har nu fått barn eller väntar barn och frågar ofta "är det inte dags för er snart?" Och man börjar bli så otroligt less på frågan, den kommer från alla, vänner, jobbarkompisar m.m
    Vad ska man svara? Man vill ju inte att hela världen ska veta om att man har det svårt och jobbigt.

Hur mår man på trippelkur?
  • EbbaGrön
    TuWi skrev 2010-10-23 20:11:15 följande:

för oss tog det nästan fyra år innan dotter kom, har också pco så det finns hopp... Även om jag vet att det inte är till någon större tröst just nu.

För mig, eller för oss kanske jag ska säga så funkade det att gå i parterapi. Gav en del nytt hopp och framförallt så var det så skönt att någon utomstående bekräftade alla känslor som finns där inne.

Det är helt okey att ge upp ibland och göra något helt annat, vi satt en hel helg och tittade på coola lägenheter eftersom vi skulle bli förevigt barnlösa. Att ge upp ger också ny energi i slutet för i slutändan är det så att man orkar, på något sjukt vänster så finns orken där. Vet inte hur det funkar.
    Glöm inte varandra heller, se till att komma iväg på en weekend, eller bara stänga av telefonen och ge varandra tid en hel helg. Gör underverk för förhållandet som ändå är så ansträngt pga av barnlängtan.

Skickar en massa styrkekramar till er alla, håller alla fingrar och tår för att det ska bli en bebis den här månaden

Hur många kurer tog du av pergotime, hur länge m.m? Eller har ni tagit andra behandlingar?

Känns faktiskt att det skulle vara skönt att prata med någon utomstående. Få ventilera sig lite.
    Känns som jag håller på explodera invändigt snart !

Blir inte så mycket av när jag pratar om hur jobbigt jag tyckder det är med min man för han säger bara "det ordnar sig snart ska du se". Men det gör ju inte det. Det har inte ordnat sig än i alla fall.
    Som sagt, jag är enbart bitter just nu känner jag !!

Tack för kramarna ! Skönt att höra om någon som det lyckats för!
  • TuWi

började med pergo, har gått igenom i stort sett hela medicinlistan och vi fick äntligen pluss med det andra (och sista) ivf-försöket... står lite mer på min pres.
    Blev gravid igen utan hormoner och hjälp alls den här gången så det finns hopp även efterråt (glas o slippe gå igenom allt igen)

Vet hur det är med såna kommentarer, hjälper inte ett dugg men prova antingen egen terapi eller tillsammans... den där exposionen känner jag igen så väl, har du ngn i närheten som du kan prata med? som gått igenom samma eller liknande? Annars är du välkommen att in-boxa mig. Det är skönt att inse att man inte är ensam, även om det känns så.
    Det är okey att bara bitter och ledsen, man måste få ut känslorna på något sätt annars kommer man verkligen att explodera. Ordagrant.
    Lycka till!

Ellionora 091013
  • Tullemo
    EbbaGrön skrev 2010-10-23 21:40:38 följande:
    Skönt att höra fler! Känns annars som man är ensam i världen om att inte bli gravid.
    Dom flesta i vår kompiskrets har nu fått barn eller väntar barn och frågar ofta "är det inte dags för er snart?" Och man börjar bli så otroligt less på frågan, den kommer från alla, vänner, jobbarkompisar m.m
    Vad ska man svara? Man vill ju inte att hela världen ska veta om att man har det svårt och jobbigt.

Hur mår man på trippelkur?
    Ja precis, vi har börjat berätta för de närmaste så det ska veta om. Vi har redan en son som blir 3 här i december men det är jobbigt ändå. Speciellt när vi fick reda på att vi fick honom på lyckträff. Tack vare att jag gått ner så mycket precis innan. Men det är jobbigt att få frågan "när kommer det syskon då?"

Jag har mått ok med trippelkur ändå, den här månaden tycker jag inte att jag känt något speceiellt. Men under sommaren nu när jag hade uppehåll så fick vi det väldigt harmoniskt här hemma och då insåg jag att de spökar med hormonerna.. Jag har lite sämre humör nu men ändå ok.

Be din gynekolog kolla upp kortisontabletterna "Dexacortal", alla tycker och säger ju olika men man kan ju alltid fråga!?
    William 2007-12-31, mammas hjärta!!
  • EbbaGrön
    TuWi skrev 2010-10-23 22:01:57 följande:

började med pergo, har gått igenom i stort sett hela medicinlistan och vi fick äntligen pluss med det andra (och sista) ivf-försöket... står lite mer på min pres.
    Blev gravid igen utan hormoner och hjälp alls den här gången så det finns hopp även efterråt (glas o slippe gå igenom allt igen)

Vet hur det är med såna kommentarer, hjälper inte ett dugg men prova antingen egen terapi eller tillsammans... den där exposionen känner jag igen så väl, har du ngn i närheten som du kan prata med? som gått igenom samma eller liknande? Annars är du välkommen att in-boxa mig. Det är skönt att inse att man inte är ensam, även om det känns så.
    Det är okey att bara bitter och ledsen, man måste få ut känslorna på något sätt annars kommer man verkligen att explodera. Ordagrant.
    Lycka till!

Okej, ska gå in och läsa på din pres.

Ja, har min kära familj och vänner faktiskt, dom är underbara.
    Min syster har haft svårt attt få barn och har adopterat, men har nu, utan hjälp, blivit gravid. Ett mirakel helt enkelt.

Tack för allt stöd !!
  • Ichi

Jag tror det bror lite på hur man mår under en trippelkur. Jag kände ingenting men samtidigt hjälpte de mig inte. Nu tar jag sprutor och har kunnat öka dosen tills vi hittat en som fungerar. Den här omgången har jag haft lite humörsvängningar och haft många dagar då jag inte har lust med någonting. 

Frågan om när barnen kommer är jag livrädd för... Har fått frågan av jobbarkompisar för 2 år sedan Som tur är så har ingen frågat nu på länge. Jag vet inte om jag skulle klara en sådan fråga. Kanske ska man vara ärlig...

Lycka till! 

• EbbaGrön
    Tullemo skrev 2010-10-24 08:28:39 följande:
    Ja precis, vi har börjat berätta för de närmaste så det ska veta om. Vi har redan en son som blir 3 här i december men det är jobbigt ändå. Speciellt när vi fick reda på att vi fick honom på lyckträff. Tack vare att jag gått ner så mycket precis innan. Men det är jobbigt att få frågan "när kommer det syskon då?"

Jag har mått ok med trippelkur ändå, den här månaden tycker jag inte att jag känt något speceiellt. Men under sommaren nu när jag hade uppehåll så fick vi det väldigt harmoniskt här hemma och då insåg jag att de spökar med hormonerna.. Jag har lite sämre humör nu men ändå ok.

Be din gynekolog kolla upp kortisontabletterna "Dexacortal", alla tycker och säger ju olika men man kan ju alltid fråga!?
    Ok, skönt att höra att du mått hyfsat bra ändå. Du har inte fått äta metformin nåt?
    Jag tycker jag är på dåligt humör hela tiden, tycker synd om familjen och min man som måste stå ut med mig!

Ok, kan du berätta lite mer om Dexacortal? Ja, exakt, går ju alltid att fråga.
  • Tullemo
    EbbaGrön skrev 2010-10-24 10:21:32 följande:
    Ok, skönt att höra att du mått hyfsat bra ändå. Du har inte fått äta metformin nåt?
    Jag tycker jag är på dåligt humör hela tiden, tycker synd om familjen och min man som måste stå ut med mig!

Ok, kan du berätta lite mer om Dexacortal? Ja, exakt, går ju alltid att fråga.
    Jo jag äter metformin också, har gjort det under hela tiden. Jag vet egentligen inte så mycket om dexacortal, har frösökt söka på nätet men hittar inget om det han sa gynekologen. Men vad jag förstod det (på ett ungefär) är att när man har pco så kan de här tabletterna hjälpa för att kortison inflamationshämmande och att det kan få ner (?) äggstockarnas motstånd så att det börjar produceras bättre ägg. Som sagt, jag är inte alls säker och hade gärnat vela läsa lite mer men det kanske kommer. Det verkar som att det var någon ny studie för han gick och hämtade någon bok (studier över ofrivillig barnlöshet tror jag den hette el så) och kollade i den. Men vi ska prova nu ungefär 2 månader och se om det ger något resultat.
    Jag hoppas att dom här äckliga nutrilettmåltiderna verkligen ger resultat nu så det kan bli samma sak som förra gången jag blev gravid :)

Din familj förstår säkert varför du mår dåligt och peppar dig. Du kommer ju bli bättre när du slutar med hormonerna! :)
    William 2007-12-31, mammas hjärta!!
  • TuWi

Jag kontrade på frågan om när barnen kom med att 1) när du slutar tjata 2) hur ofta har du sex egentligen... alt 2 funkade ovanligt bra faktiskt, fick mitt farbror att bli helt mållös å han frågade inte fler gånger

Ellionora 091013
  • EbbaGrön
    TuWi skrev 2010-10-26 22:23:31 följande:
    Jag kontrade på frågan om när barnen kom med att 1) när du slutar tjata 2) hur ofta har du sex egentligen... alt 2 funkade ovanligt bra faktiskt, fick mitt farbror att bli helt mållös å han frågade inte fler gånger
    Haha !! Klockrent !! =)
Svar på tråden Orkar snart inte !