• Kakmonster

Jag är värdelös på att koka ris... Hjälp mig.

Halloj!

Jag är någorlunda duktig på att fixa mat här hemma, men det är en sak jag ständigt misslyckas med, nämligen att koka ris! Snälla HJÄLP MIG! Jag gör om det står på påsen (Willy´s egna) men det blir ändå inte bra...Hur får jag det perfekta Basmatiriset? Tex 4 port. Hur gör ni?

• Svar på tråden Jag är värdelös på att koka ris... Hjälp mig.
  • mammastitch

Skölj alltid riset innan!
    Koka upp under lock,  tillsammans med vattnet + en nypa salt + lite olja
    Därefter låt det koka på lägsta möjlig avärme, tills det har kokat torrt  ca 12 min. (det är "hål i riset när du lyfter på locket " och inget vatten kvar längst ner i hålen)
    Därefter låt stå i ca 5 minuter innanservering

Under hela kokprocessen - RÖR inte riset! Om man rör runt i grytan kan det bli som risgrynsgröt. Därför är det viktigt att man inte har för varnt så att riset bränns.

Lycka till!

• kickan89

Jag brukar till och med stänga av plattan och när det börjar koka så att vattnet får koka bort på eftervärme. ÄNDÅ är alltid vattnet alltid borta innan riset blivit mjukt... brukar ha lite mer vatten än vad som står men det blir ALLTID misslyckat ändå :S Fastbrännt i botten men ändå hårt ris :S

• Mela78
    kickan89 skrev 2010-10-25 11:05:28 följande:
    Jag brukar till och med stänga av plattan och när det börjar koka så att vattnet får koka bort på eftervärme. ÄNDÅ är alltid vattnet alltid borta innan riset blivit mjukt... brukar ha lite mer vatten än vad som står men det blir ALLTID misslyckat ändå :S Fastbrännt i botten men ändå hårt ris :S
    Har du lock på? Jag lyckas aldrig med riset utan lock.
  • sextiotalist

Jasminris köper jag ICAs, sköljer det och låter det stå lite stund i vattnet innan jag sätter på det. Så fort det kokat upp sänker jag temperaturern på plattan till 1-2 (har en 12-gradig skala), när det gäller vanligt ris, så får det också stå en stund i vattnet innan jag sätter på den på plattan, samma sak där så fort det kokar upp så sänker jag temperaturen kraftigt.
    Sedan jag började med detta, så har jag aldrig misslyckats, och innan så var det hårt, vidbränt etc.

• sextiotalist
    sextiotalist skrev 2010-10-25 15:29:16 följande:

Jasminris köper jag ICAs, sköljer det och låter det stå lite stund i vattnet innan jag sätter på det. Så fort det kokat upp sänker jag temperaturern på plattan till 1-2 (har en 12-gradig skala), när det gäller vanligt ris, så får det också stå en stund i vattnet innan jag sätter på den på plattan, samma sak där så fort det kokar upp så sänker jag temperaturen kraftigt.
    Sedan jag började med detta, så har jag aldrig misslyckats, och innan så var det hårt, vidbränt etc.

Och lock, givetvis, glöm inte locket
  • Snuttjulla

ser att du redan fått tipset flera gånger, men en riskokare från tupperware är det absolut bästa jag köpt på flera år! Köp en och du ångrar dig inte. Lovar!

• ego

Jag kokar ris som jag kokar pasta....när riset är genomkokt använder jag ett durkslag och får bort vattnet som är kvar. Har nog aldrig lyckats bränna ris eller få det underkokt på det sättet.

Smärta är oundvikligt...lidande är frivilligt
  • sarag89

Säger också Boil in bag! :)
    Är värdelös på o koka ris jag med, men detta funkar hur bra som helst.

• amasonas

Jag är också värdelös på att koka ris, detta hade en vän till mig uppmärksammat & på min 30-årsdag förra året fick jag en fin OBH Nordica riskokareGlad

Nu är mitt ris perfekt tillagat! Och ett väldigt plus i kanten är att riset kan vämehållas upp till 5 timmar! Alltså behöver man aldrig sitta och vänta på att riset ska bli klart (något jag gjorde ofta innan...) Nu sätter jag på riset först och när det är klart så går det automatiskt över till varmhållning. Toppenbra! 

Jamie030405 Anton060524 Emil080406
  • Iman

Lägg riset i blöt nån halvtimme, sila av och skölj. Häll olja i en kastrull, gärna teflon och koka upp vatten i vattenkokaren. Häll i riset i oljan och rör om tills allt är glansigt av oljan, häll i salt ,ev gurkmeja och /eller kycklingbuljong. Häll nu över det kokta vattnet i kastrullen ca en cm över riset och låt vattnet koka en stund. Sätt plattan på 2:an och lägg över en handduk och locket. Låt stå ca 20 min, smaka av. Är det klart ställer du riset vid sidan och vänta några minuter innan du fluffar upp det. Om du vill ha det extra festligt lägger du saffran i ett glas och häller nån del kokt vatten över, låt stå medans riset förbereds. Blanda sedan en del av det kokta riset med saffranblandningen i en separat kastrull. Servera saffranriset över det vita riset, ev med pistaschnötter och/eller zereshk (röda bär som säljs i invandrarbutiker , bryns lätt innan i lite olja) Annars kan du bryna russin och garnera riset .

• Aniiee
    nanazi skrev 2013-11-18 22:29:39 följande:

vad hände om man kokar riset utanlock då? :)

Vattnet ångar bort för fort och man bränner riset i botten och riset högst upp är som krita. Så lock gäller. Eller riskokare. 
    Yaoi is the opiate of the fangirls
  • Galliformes
    mammastitch skrev 2010-10-25 10:54:01 följande:
    Skölj alltid riset innan!
    Koka upp under lock,  tillsammans med vattnet + en nypa salt + lite olja
    Därefter låt det koka på lägsta möjlig avärme, tills det har kokat torrt  ca 12 min. (det är "hål i riset när du lyfter på locket " och inget vatten kvar längst ner i hålen)
    Därefter låt stå i ca 5 minuter innanservering

Under hela kokprocessen - RÖR inte riset! Om man rör runt i grytan kan det bli som risgrynsgröt. Därför är det viktigt att man inte har för varnt så att riset bränns.

Lycka till!
    Precis så gör jag men utan olja.Blir perfekt.Brukar använda teflongryta.Kokar oftast basmati eller jasminris.
  • franqieboy

Efter att ha läst den här tråden insåg jag att jag har ett folkbildande uppdrag att uppfylla så jag skapade en film åt er:

"Trött på att behöva passa riset för att det inte ska riskera att bränna i botten? Här är ett sätt att koka på full fräs utan att behöva plocka upp det förrän det känns som att det borde vara klart."

• Nyfikna72

Är ju mycket enklare att koka som pasta, mycket vatten och sen smaka av när det borde vara klart, är det för hårt. Koka lite till. Häll sen av vattnet. Blir aldrig kletigt eller klibbigt på det viset.

• Världsmedborgare

Att koka ris beror helt på hur du vill ha riset. Det finns alltså inget "rätt" sätt att koka det på, men en massa varianter på hur du kan koka ris.

Själv föredrar jag det riktigt klibbigt, och då är det bara att ta dubbelt så mycket vatten som ris, i med riset i vattnet, koka upp och låt det småkoka tills vattnet nästa helt tagits upp av riset.
    Småkoka under lock.
    Rör om så det inte fasnar i botten.
    Låt det stå 10-15min på eftervärmen, sen är det klibbigt och lätt att äta.

Stödtelefon för att bekämpa extremism. Nummret går till Röda Korset. Tel.nr. 020-100 200
  • Nenne666
    kickan89 skrev 2010-10-25 11:05:28 följande:

Jag dubblar alltid vattnet så som man ska göra + 1 dl. Sen kokar jag bara på utan lock, sänker värmen om det stormar för mycket. Tyflonbotten är att rekommendera :)
  • nnnnnnnn
    Nyfikna72 skrev 2016-01-21 13:12:32 följande:

Är ju mycket enklare att koka som pasta, mycket vatten och sen smaka av när det borde vara klart, är det för hårt. Koka lite till. Häll sen av vattnet. Blir aldrig kletigt eller klibbigt på det viset.

Samma här!
    Massor med vatten, koka, smaka på riset, hälla av vattnet genom en sil.

Så får man bort det mesta av arseniken med! Det löser sig i vattnet och åker ut med extravattnet.

Svar på tråden Jag är värdelös på att koka ris... Hjälp mig.