• alysa78

svärmors sydda dopklänning....hjälp!

Ska döpa vår kille i december.
    Min sambo har två pojkar sedan tidigare, då de döptes användes en dopklänning som min svärmor sytt enkomt till familjen.
    Problemet är att den inte är vit, utan mörkblå med vit spets på, Jag själv tycker inte alls om den, - en dopklänning ska ju vara vit för att symbolisera renheten.
    Nu vet jag bara inte hur jag ska lägga fram hur jag ska kunna lägga fram detta, då hela sambons familj är helt inne på att vi ska använda den "fina" dopklänningen,
    Någon som har nå tips hur jag lägger fram detta utan att svärmor ska bli alltför sårad osv.

• Svar på tråden svärmors sydda dopklänning....hjälp!
  • mandelblomma

äh säg som det är bara , att den är fin men att du tänkt dg en vanlig vit. i

• Tazzme

Kanske det finns någon dopklänning i din familj som använts av många? Kanske dopkolten du själv blev döpt i, exempelvis.
    Då behöver du ju inte säga att du inte tycker om svärmors klänning, utan kan bara säga att du helst hade använt er familjs dopkolt!?

• Halkatla

Men har inte du någon liknande dopklänning som din gammelmormor sydde och som använts av alla barn i din släkt sedan 1946? Om inte annat kan du väl fixa en? Flört Eller så syr/virkar du en helt egen.

För hur det än är - man bestämmer inte hur andra ska genomgå sina ritualer. Det hon kan göra är att tala om att de har en dopklänning i familjen, och att ni väldigt gärna får använda den om ni vill. Efter det ligger bollen hos dig och din sambo.

Svenskarna gör av med pengar de inte har, på saker de inte behöver, för att imponera på folk de inte tycker om. (Babben Larsson)
  • Allt

Jag skulle lagt fram det som det var viktigt för mig hur den ser ut.  Sagt exakt som du sa här att det är viktigt den är vit och varför. Och säg du är uppriktigt lessen att den som gått i generationer inte kan va aktuell då. Så hon verkligen förstår dig. Vsa du tycker det är jätte tråkigt och att det är uteslutet. Borde respektera dina åsikter o känslor då.

• alysa78

sambon sägen inte mycket, han säger bara att jag får göra som jag vill, men jag anser ju i alla fall att jag måste förklara för hans  mamma varför vi inte anväder den.
    Jag får kolla vad som finns kvar i min familj.
    Annars får jag  nog bara köra på tipset att jag helt enkelt bara vill ha en vit, då jag är traditionell av mig.
     Tack för tipsen...

• Halkatla
    alysa78 skrev 2010-10-25 14:07:46 följande:
    sambon sägen inte mycket, han säger bara att jag får göra som jag vill, men jag anser ju i alla fall att jag måste förklara för hans  mamma varför vi inte anväder den.
    Annars får jag  nog bara köra på tipset att jag helt enkelt bara vill ha en vit, då jag är traditionell av mig.
     Tack för tipsen...
    Du måste inte alls förklara dig för henne, om det nu inte är så att du i ett svagt ögonblick redan lovat henne att vi ska använda hennes klänning. Hon har inte rätt att tala om för er hur ni ska göra.
    Svenskarna gör av med pengar de inte har, på saker de inte behöver, för att imponera på folk de inte tycker om. (Babben Larsson)
  • lokisse
    alysa78 skrev 2010-10-25 14:07:46 följande:
     Tack för tipsen...
    varför inte fraga svärmor om hon kan göra en vit till dig... tva flugor i en smäll hennes kläning blir använd och du far en vit en
  • Mandelspån

Usch, det är så svårt med sånt där. Här har svärmor kommit med ALLA saker som hennes barn använt och berättat lååååånga historier om vad som använts när de kom hem från BB osv. Hon blev tom sur när jag sa att jag inte ville använda en madrass från 70-talet i vaggan. Tycker sånt är jättesvårt då jag känner press att använda allt som släpats hit men jag VILL INTE! Tycker som någon skrev tidigare att du bör säga att du vill ha en vit klänning då det är ni som bestämmer....men jag vet att det är jättesvårt och man vill inte framstå som den hemska svärdottern. Sen är det ju faktiskt så att ni måste få skapa egna traditioner men visst hade det varit min svärmor hade jag fått ta emot duktigt med sura miner kan jag gissa.

Svar på tråden svärmors sydda dopklänning....hjälp!