Jag har ältat rätt mycket sedan ettan föddes,och nu väntar jag nummer två, så ältandet har blivit värre.
Förlossningen drog ut på tiden, jag var trött, smärtpåverkad och så totalt inne i mig själv. Förlossningen blev för mig mer en kamp för livet (även om det bara kändes så - jag var aldrig illa ute) och jag kämpade emot kroppen, vilket gjorde allt jobbigare.
För min del är det många "Tänk om jag istället hade..." som spökar. Tänk om jag inte hade tagit eda. Då hade det troligtvis gått lite snabbare, varken jag eller dottern skulle ha blivit lika påverkade osv. Min livmoder var så trött att den inte orkade dra ihop sig som den skulle, så jag blev av med en del blod, vilket påverkade mig, och dottern fick ett blåhetsanfall ett par timmar efter förlossningen, kanske pga trötthet, så hon blev blå och livlös (det är såklart vad som spökar mest), även om hon kom igång igen på en gång, och inte har några bestående men som det verkar nu, 3 år senare.
Nu väntar jag som sagt nummer två, och har aurorasamtal inbokade för att få hjälp att hantera detta. Att föda barn är ju en enorm upplevelse, som jag tror att man påverkas olika mycket av, beroende både på förlossningen, men också på hur man är som person. Det lär kanske också vara så att det är lättare att fundera och älta om det händer något under eller i samband med förlossningen som är jobbigt att hantera, precis som det gjorde för er. Dels är man i den stunden så sårbar, och dels handlar det också om det viktigaste i livet: livet självt och ens barn. Kanske spelar också de förväntningar och förhoppningar man hade innan förlossningen om hur det skulle bli in.
Jag tror det är viktigt att man försöker hitta ett sätt att se exakt vad det är man känner, försöka se varför man känner just så, och kanske fundera på om det är möjligt att se till att nästa gång blir annorlunda. Kan du höra med bvc om det finns möjlighet att träffa någon kurator några gånger för att prata igenom det? (Vill minnas att det var genom bvc eventuell samtalskontakt skulle ske för min del om det behövdes pga förlossningsdepression)