• Sarah f

För vems skull adopterar man ett barn?

I diverse abort-trådar höjs röster för att de barn som skulle kunna utvecklas där en abort i stället utförs skulle kunna göra en familj lycklig.

Jag undrar hur man resonerar då, för vem ska dessa barn födas. Sin egen skull eller för familjen som vill ha barn? Det omedelbara svaret blir säkert "för barnet själv", men när jag läser alla dessa beskrivningar om hur sorgligt det är att vänta på ett adoptivbarn undrar jag om det  verkligen är så alla gånger.

Framför allt tror jag att man använder argumentet med barnlösa par i debatten för att lirka in mer känslospel och beskäftigt trycka på skuldknappar hos oss som accepterar kvinnans fria val.

Jag förstår absolut att det är jobbigt att stå i kö för att eventuellt få ett barn, men så fungerar det i naturen med. De kommer inte på beställning.  Personligen menar jag att det är bra att det finns ett överskott på presumtiva föräldrar, då ökar chansen för att hitta lämpliga adoptivföräldrar. Omvänta förjållandet vore mycket olyckligt.

Vad tycker ni?

• Svar på tråden För vems skull adopterar man ett barn?
  • Thalis
    Grätchen skrev 2010-10-29 12:29:23 följande:
    Så enkelt är det nog
    Det just det att det är så enkelt att folk måste hitta på andra orsaker......
    Snart mamma- igen!!
  • Grätchen
    Thalis skrev 2010-10-29 12:43:20 följande:
    Snart mamma- igen!!

• Grätchen
    Thalis skrev 2010-10-29 12:43:20 följande:
    Snart mamma- igen!!

Det ligger något i det du säger, helt klart.
    Vilka är det som tycker att man kan adoptera bort ett barn i stället för att göra abort?
  • Jennie med ie
    Grätchen skrev 2010-10-29 13:09:10 följande:
    Det ligger något i det du säger, helt klart.
    Vilka är det som tycker att man kan adoptera bort ett barn i stället för att göra abort?
    Det är ju inte så mycket tyckande eller snarare ett konstaterande, man kan lämna sitt barn för adoption istället för att göra abort. Sen kan man lägga värderingar i det om man vill, men att det är en av de möjligheter man har är givet.
  • Sarah f
    Jennie med ie skrev 2010-10-29 12:34:51 följande:
    Nej jag vet inte heller varifrånTS får alla berättelser om hur sorgligt det är att vänta "adoptivbarn". Att väntan i sig är jobbig, det är ju en sak... osäkerheten och ovissheten... men sorgligt att vänta? barn på det sättet? Nä...
    Det var en operson i en annan tråd som skrev att det är en lång och jobbig väntan på att få ett adoptivbarn och att kön kunde vara kortare om fler barn föddes. Därifrån har jag fått det.

Du tolkar in saker i det jag skriver som bara härstammar i från din egen åsikt om vad jag tycker.
  • Sarah f
    Thalis skrev 2010-10-29 12:27:35 följande:
    Vad är det sorgliga i att vänta adoptivbarn?

Vi adopterade för att vi ville ha barn, av samma orsaker som vi även har egenfött barn.
    Jag tror inte det är sotgligt alls. Men någon/några beskrev väntan som lång och ledsam. Därav frågan.
    ALLA tycker inte likadant som du eller som jag.
  • Sarah f

Mitt tgtbord gör att ord blir lätt knasiga. Operson= person (eller kanske stämde det ordet bättre än jag tänkt) osv

• Thalis
    Sarah f skrev 2010-10-29 16:16:38 följande:
    Det var en operson i en annan tråd som skrev att det är en lång och jobbig väntan på att få ett adoptivbarn och att kön kunde vara kortare om fler barn föddes. Därifrån har jag fått det.

Du tolkar in saker i det jag skriver som bara härstammar i från din egen åsikt om vad jag tycker.
    Ok,då fattar jag! Och visst kan det vra en riktig lång och jobbig väntan MEN alla är nog överrens om att det i slutändan var värt det
    Snart mamma- igen!!
  • Sarah f
    Thalis skrev 2010-10-29 16:22:47 följande:
    Ok,då fattar jag! Och visst kan det vra en riktig lång och jobbig väntan MEN alla är nog överrens om att det i slutändan var värt det
    Ja, det hoppas jag innerligen. :)
  • Pigeon

Fast hon skrev ju bara det som ett svar på en abortmotståndares argument. Jag ska klippa in diskussionen:
    Ixchel skrev 2010-10-24 14:28:21 följande: Alla barn har rätt att födas välkomna. Det finns miljontals barn i världen som inte har detta. Är man emot abort kan man ju börja ta hand om dessa barn.

Indras dotter skrev 2010-10-24 21:15:47 följande:Är du medveten om att det är flera år långa köer för att få adoptera? Det finns inget överskott på adopterbara barn. Däremot finns det överskott på barnlängtande färdigutredda lämpliga vuxna.
    Indras dotter tog upp adoptionsfrågan som ett direkt svar på Ixchels inlägg.
  • Jennie med ie

Jag tolkar inte in nånting, jag skrev att jag inte vet var du får berättelserna från. Ingen tolkning alls, utan ett konstaterande att jag inte vet det.
  • Sarah f
    Pigeon skrev 2010-10-29 16:28:00 följande:
    Fast hon skrev ju bara det som ett svar på en abortmotståndares argument. Jag ska klippa in diskussionen:
    Ixchel skrev 2010-10-24 14:28:21 följande: Alla barn har rätt att födas välkomna. Det finns miljontals barn i världen som inte har detta. Är man emot abort kan man ju börja ta hand om dessa barn.
    Indras dotter skrev 2010-10-24 21:15:47 följande:Är du medveten om att det är flera år långa köer för att få adoptera? Det finns inget överskott på adopterbara barn. Däremot finns det överskott på barnlängtande färdigutredda lämpliga vuxna.
    Indras dotter tog upp adoptionsfrågan som ett direkt svar på Ixchels inlägg.
    Du menar att det finns en enda tråd i ämnet?
  • Sarah f

Jemima, du har stort nöje av att tala om för andra hurslarvigt de läser i trådar, gör inte samma misstag själv genom att anta att det bara är det du läst som är till diskussion.

• Sarah f

I tråden Jemima refererar till, inlägg 1400 skriver samma person som ovan

" du tyckte det är underbart att det finn så många tänkbara föräldrar som vill ha barnen som är adopterbara. Är du medveten om att det handlar om att stå i kö i flera år och att många lämpliga blir utan. Hur underbart tror du det känns att stå och trampa i den tröstlösa kön? Samtidigt aborteras tusentals friska foster varje år. Det är sorgligt."

Läser du inte bakåt i tråden, J?

• Pigeon
    Sarah f skrev 2010-10-29 16:32:18 följande:
    Du menar att det finns en enda tråd i ämnet?
    Nej, det har jag inte sagt. Du hänvisade till Indras dotters inlägg i den andra tråden, jag citerade då detta.
  • Pigeon
    Sarah f skrev 2010-10-29 16:52:20 följande:
    I tråden Jemima refererar till, inlägg 1400 skriver samma person som ovan

" du tyckte det är underbart att det finn så många tänkbara föräldrar som vill ha barnen som är adopterbara. Är du medveten om att det handlar om att stå i kö i flera år och att många lämpliga blir utan. Hur underbart tror du det känns att stå och trampa i den tröstlösa kön? Samtidigt aborteras tusentals friska foster varje år. Det är sorgligt."

Läser du inte bakåt i tråden, J?
    Jovisst, jag har läst hela diskussionen. Jag har läst alla inlägg sedan jag började följa tråden och skrev mitt första inlägg.

Detta inlägg du citerar är ju bara en fortsättning på den diskussionen, som Ixchel startade.
  • Sarah f
    Pigeon skrev 2010-10-29 18:45:27 följande:
    Jovisst, jag har läst hela diskussionen. Jag har läst alla inlägg sedan jag började följa tråden och skrev mitt första inlägg.

Detta inlägg du citerar är ju bara en fortsättning på den diskussionen, som Ixchel startade.
    Men eftersom det understryker vad jag sa(, vilket du menar att jag inte sa,) så citerar jag det.
  • Sarah f

Nej, jag menar naturligtvis att detta visar på vad jag reagerade på, vilket du sa att jag fabricerade.

Svar på tråden För vems skull adopterar man ett barn?