• annroll

Kan man skriva så när man söker havandeskapspenning?

Det finns ju ett fält om man har problem under graviditeten, Särskilda besvär.. Kan man ha med psykologiska då? Tex då att vi förlorade vårat första barn så jag har svårt att koncentrera mig på jobbet... 
    eller tillhör inte det??

• Svar på tråden Kan man skriva så när man söker havandeskapspenning?
  • annroll

Ingen som kan svara? Vill ju inte göra bort mig totalt på de där papperet.. Jag är rädd att srkiver jag det, så nekar dom det ist.. 

• kickan89

Jag tycker att du kan skriva det.
    Dock tror jag att man ska vara lite försiktig med att skriva för mycket graviditetsbesvär för då kanske de tycker att man borde vara sjukskriven istället. Det tipsade min BM om iaf, men då hade jag redan fyllt i allt och skrivit om foglossning och allt sånt och jag fick det beviljat ändå.
    Tycker absolut att du kan skriva det! Eftersom du söker HP antar jag att du har ett fysiskt krävande jobb och då är det klart att man är extra orolig om man förlorat ett barn tidigare.

• annroll

Kickan89: Precis så tänker jag med, att överdriver man så kommer de tycka man ska vara sjukskriven ist. 
    Gäller o formulera sig väl.
    Är det ngn som vet hur länge de tar innan man får besked??

• Qaroliine
    annroll skrev 2010-10-27 11:52:02 följande:
    Kickan89: Precis så tänker jag med, att överdriver man så kommer de tycka man ska vara sjukskriven ist. 
    Gäller o formulera sig väl.
    Är det ngn som vet hur länge de tar innan man får besked??

Tog 5 dagar för mig att få besked.
    ~*~Flicka bf 110117~*~
  • Villimey

Det ska vara själva arbetet som utgör risken, att du inte kan utföra dina arbetssysslor utan att graviditeten\barnet riskerar att skadas. Så jag tycker att det inte låter riktigt rätt, självklart förstår jag att du har jobbigt men det är mer av sjukskrivning pga psykiska besvär än hp.

• annroll

Oj, bara fem dagar? Trodde det skulle vara mkt längre.. 

Jag kommer oavsett iaf gå hem i januari. Jag tar tjänstledigt om jag inte får beviljat HP.

Jag nämnde att jag förlorat ett barn innan sent i graviditeten men skrev oxå att det inte är därför jag söker HP.
    Jag söker ju bara för en månad o 15 dagar så jag hoppas de godtar de. Gör dom de inte ska jag överklaga.

Men som en kollega sa; hur kan dom neka mig när min chef skriver under att det är för tungt för mig? Och att dom inte kan placera om mig? Varför får dom ens neka? Jag förstår inte riktigt det.  

• Jennie med ie
    annroll skrev 2010-10-30 22:04:39 följande:
    Men som en kollega sa; hur kan dom neka mig när min chef skriver under att det är för tungt för mig? Och att dom inte kan placera om mig? Varför får dom ens neka? Jag förstår inte riktigt det.  
    Varför de får neka? För att de betalar ut pengarna och därför har sina egna ramar för det...
  • krakel

Jag förlorade med barn sen i grav. När jag vänta mitt nästa barn vart jag sjukskriven.... så när jag vänta Nr efter det så skrev jag INTE med det...

Ja tror faktiskt inte att det gör nån skillnad tyvärr...

Men om du får in det i texten där du beskriver din tunga arbsituation så skadar det nog inte..

Lycka till

• Villimey

Men som en kollega sa; hur kan dom neka mig när min chef skriver under att det är för tungt för mig? Och att dom inte kan placera om mig? Varför får dom ens neka? Jag förstår inte riktigt det.  [/quote] Om jag inte missminnerm ig så ser väl blanketten ut så att man måste ha chefens motivering, underskrift annars godkänns inte HP-blanketten. Egen företagare antar jag gör på ett annat sätt. FK måste ju följa lagen och se till att man uppfyller kriterierna och tycker dem inte det avslår dem.

• annroll

Jag har ju självklart med min chefs utlåtande. Dom skriver ju en egen lapp. Sen skrev jag en o jag skrev ett a4 med text. Jag hade kanske 5-8 rader om att jag förlora ett barn. Men jag tror inte heller det gör ngn skillnad, men valde att ha med det ändå. 

Men som sagt, nu kvittar de ju, för jag kommer gå hem oavsett i januari.  

• Villimey
    annroll skrev 2010-10-30 23:16:32 följande:
    Men som sagt, nu kvittar de ju, för jag kommer gå hem oavsett i januari.  
    Skillnaden är väl att man inte får någon ersättning för tjänstledigt utan lön. Men det viktigaste är ju att må bra.
  • annroll

Ja precis. Att man inte får lön det fattar jag ju själv, men anser att vet jag det såhär tidigt så kan jag spara ihop den summan jag får i lön tills den månad jag blir utan vilket är i februari. Det är ju ett tag tills dess. 

Svar på tråden Kan man skriva så när man söker havandeskapspenning?