• Höstflickan83

Första pergotimekuren... Hjälp!

Hej tjejer!

Hoppas att det är ett gäng här inne som har lite erfaranheter att dela med sig av.

Jag äter nu min första Pergotime-kur. På besöket hos läkaren frågade jag specifikt om jag skulle bli kollad med VUL under kuren och hon sa att det inte behövdes. Jag skulle ringa om jag fick ont i magen för då kunde jag vara överstimulerad, i övrigt så skulle jag inte behöva kollas utan bara lämna ett blodprov på dag 23 för att se om jag fått ägglossning eller ej.

När jag surfar runt här inne så verkar det som att majoriteten får göra VUL? Vilken dag får ni göra det på?
    Har ni några erfarenheter av att INTE få göra VUL?

Tacksam för lite råd och tips, för nu känner jag mig förvirrad.... 

• Svar på tråden Första pergotimekuren... Hjälp!
  • Planer för Juni

Hoppsan... här är restan av inlägget.

De första gångerna tycker jag absolute att du ska kräva vul och blodprov. Det är ju ändå hormoner som kan spöka till det ordentligt i äggstockarna. Fast det är svårt att "kräva" något. Tufft läge!

• MissEllie

Jag ska berätta min story och varför man ska kräva VUL.

Fick Pergo utskrivet och gjorde ett VUL innan ( vi gick på utredning hos en privatläkare). Började med tabletterna enlig föreskrifterna och efter två dagar fick jag ungefär alla biverkningar Fass hade att erbjuda. Rubbet.

Kom tillbaks efter avslutad kur och gjorde ett VUL. Läkaren blev alldeles vit i ansiktet och jag såg hur han studerade skärmen. Till slut sa han:

Du har blivit överstimulerad. Du har 16 mogna äggblåsor och du har härmed sexförbud.

Fick vänta 4 dagar till och fick sedan ett nytt VUL, då hade jag enbart 11 mogna äggblåsor och sexförbudet gällde fortfarande såvidare jag inte ville satsa på att bli morsa till elvingar.

Med detta vill jag säga: KRÄV VUL! Man vet inte hur man reagerar och som ni förstår ovan, vad hade hänt och vi hade haft sex och verkligen försökt? Talade mycket med läkaren kring detta och han menade att VUL och blodprov är ett minumun och Pergo ska man inte skriva ut lättvindigt.

Lycka till, själv blev jag gravid ägglossningen efter uppehållet och har nu en 7 veckors tjej.

• Idlur

Jobbigt om man blir gravid på 10 blåsor liksom?? haha Grattis, du väntar tilingar ;)

• MissEllie
    Idlur skrev 2010-10-27 19:50:18 följande:
    Jobbigt om man blir gravid på 10 blåsor liksom?? haha Grattis, du väntar tilingar ;)
    Exakt! Kan säga att det verkligen var händerna på täcket efter det där. Men tänk då om inte läkaren hade gjort VUL, ihhhhh vill inte ens tänka tanken faktiskt. Dessutom var flertalet av blåsorna väldigt stora och fina men som sagt, gjorde ett uppehåll och blev då gravid trots en massa misslyckanden tidigare.
  • vilms07
    MissEllie skrev 2010-10-27 19:48:04 följande:
    Jag ska berätta min story och varför man ska kräva VUL.

Fick Pergo utskrivet och gjorde ett VUL innan ( vi gick på utredning hos en privatläkare). Började med tabletterna enlig föreskrifterna och efter två dagar fick jag ungefär alla biverkningar Fass hade att erbjuda. Rubbet.

Kom tillbaks efter avslutad kur och gjorde ett VUL. Läkaren blev alldeles vit i ansiktet och jag såg hur han studerade skärmen. Till slut sa han:

Du har blivit överstimulerad. Du har 16 mogna äggblåsor och du har härmed sexförbud.

Fick vänta 4 dagar till och fick sedan ett nytt VUL, då hade jag enbart 11 mogna äggblåsor och sexförbudet gällde fortfarande såvidare jag inte ville satsa på att bli morsa till elvingar.

Med detta vill jag säga: KRÄV VUL! Man vet inte hur man reagerar och som ni förstår ovan, vad hade hänt och vi hade haft sex och verkligen försökt? Talade mycket med läkaren kring detta och han menade att VUL och blodprov är ett minumun och Pergo ska man inte skriva ut lättvindigt.

Lycka till, själv blev jag gravid ägglossningen efter uppehållet och har nu en 7 veckors tjej.

hua! låter inte alls kul (men skönt att du plussa månaden efter och grattis till dottern!). varför fick du pergo? pco eller hade du normal ägglossning?
    jag har tagit sista tabletten nu och känner inget annorlunda egentligen. jag tänker att jag borde känna av om jag blev överstimulerad men man måste kanske inte göra det..? 
  • Idlur
    vilms07 skrev 2010-10-27 22:26:16 följande:
    hua! låter inte alls kul (men skönt att du plussa månaden efter och grattis till dottern!). varför fick du pergo? pco eller hade du normal ägglossning?
    jag har tagit sista tabletten nu och känner inget annorlunda egentligen. jag tänker att jag borde känna av om jag blev överstimulerad men man måste kanske inte göra det..? 
    Man känner oftast ingenting. Det är om man kör äggstimulering ifall partnern har dålig spermakvalité, att man stimulerar så man ska få massvis med ägg som man sedan plockar ut. Men vid Pergo kurer så mår man som vanligt...Majoriteten gör det iaf =)

Jag kände aldrig något!
  • lmcl

Jag har PCO, så jag har ingen aning om hur ägglossning känns i vanliga fall, men när jag började med Pergo (enkelkur) i våras började det sticka, dra och spänna på ett sätt som jag aldrig varit med om tidigare. Inte så det gjorde ont, men det kändes verkligen att det hände grejor. Sen vet jag ju inte om det berodde på att jag blev överstimulerad, eftersom det inte gjorde något VUL, men jag håller inte med om att man mår som vanligt. 

• vilms07

det jag undrar över om man mår som vanligt trots att man är överstimulerad?

• Ladycocos
    vilms07 skrev 2010-10-28 17:08:29 följande:
    det jag undrar över om man mår som vanligt trots att man är överstimulerad?

Jajjamensan! Det är jag ett bevis på att man kan göra!

Överstimulerad på Pergo, ca 16 blåsor kände jag inget. Men överstimulerad vid IVF med måååånga blåsor kändes!!

• vilms07
    Ladycocos skrev 2010-10-28 17:32:26 följande:

Jajjamensan! Det är jag ett bevis på att man kan göra!

Överstimulerad på Pergo, ca 16 blåsor kände jag inget. Men överstimulerad vid IVF med måååånga blåsor kändes!!

göta petter, känner att jag nog måste kolla med UL innan ÄL nu....
  • MissEllie

En del känner massor som jag själv, fick som sagt alla symptom som tänkas kan, men precis som ni säger så vet jag folk som inte känt ett dugg utan fått reda på VUL att de haft si eller så många äggblåsor...

• Höstflickan83

Tack för alla svar! Jag blev tillräckligt orolig för att ringa till kvinnokliniken och jag har fått en tid för UL på onsdag, dvs dag 14 i cykeln. Kommer dock bara få träffa en "vanlig" gynekolog eftersom det bara finns en som jobbar med PCO-S. Men han ska väl lika bra som någon annan kunna säga om det är för många ägg som håller på mogna eller ej?

Vilken dag i cykeln fick ni ÄL? Jag är på dag 12 idag och tänkte börja testa med ÄL-tester. Vi får inte ha sex innan jag varit på UL sa hon nu då jag ringde och begärde ett. 

• MissEllie

Klart han kan se det om han gör ett VUL. 

Jag fick ÄL dag 14 eller om det var 15. 

• Höstflickan83
    MissEllie skrev 2010-11-03 16:29:58 följande:
    Klart han kan se det om han gör ett VUL. 

Jag fick ÄL dag 14 eller om det var 15. 
    Jag har varit på UL idag och han kunde se att jag hade några på 10-12 mm och en på 16 mm. Han sa också att slemhinnan var treskiktad vilket den tydligen skulle vara vid ägglossning. Han sa att om det inte redan släppt ett ägg och det ägget på 16 mm kommer att släppa (det kan han ju inte lova) så borde det vara kanske imorgon eller nästa dag. Hur stora var era ägg (ni som fått kolla) när ni var och gjorde UL? Och fick ni ägglossning efteråt?
  • Hjärtefröjd

Jag gjorde VUL idag och hade tre äggblåsor (20,16,15 mm) och ska ta ägglossningssprutan ikväll, men det var främst för att blodprovret jag tog i morse visade höga äl-värden. Sen blir det inseminering i morgon, på fredag och eventuellt på lördag.

Svar på tråden Första pergotimekuren... Hjälp!