• SötaSarah

Tips på storkok och matlådor för frysen?!

Nu behöver jag alla era tips och recept på saker man kan göra "storkok" av, i alla fall ganska många portioner, en ugnsform och sånt där. Sånt som är smidigt att frysa in och inte blir jättehemskt att  värma upp helt enkelt!

Har tänkte göra en sån köttfärssås i botten, potatismos (hemmagjort ofc) på och riven ost över i ugnen. Det borde gå bra att frysa in!

Sen tänkte jag göra någon pasta med baconsås men har ingen bra baconsås, någon som har gott recept på det och som blir bra att frysa in?

Sen behöver jag andra tips. Fisk, kött, färs, skaldjur, kyckling, you name it! : )

• Svar på tråden Tips på storkok och matlådor för frysen?!
  • bomullshuve
    Zorba1980 skrev 2010-11-04 12:11:29 följande:
    Tycker ni att pastan och riset blir bra när ni värmer upp det efter det har varit fryst?
    Har testat med båda och tycker inte alls att det varit någon hitt.
    Det tycker jag funkar!
  • isolande

Linsgryta!

Röda linser ½paket
    1 lök, skivad
    ca 1 l buljong
    risoni (risformad pasta) typ 1 dl
    1 burk krossade tomater
    400 gr kött typ strimlad lövbiff eller grytbitar
    salt, peppar
    spiskummin, litegrann bara
    ev chili om du gillar starkt.

Koka ihop allt utom risonin i ca 30 min, därefter i med risonin ca 10 min. Klart!

• Rudies

Köttfärsbiffar går att variera hur mycket som helst och funkar jättebra att frysa. Förslag på innehåll: Oliv/fetaost, champinjoner, bacon, mögelost, m.m. Då kan man plocka ut och koka potatis eller pasta till innan man ska äta eller dagen innan, så man inte behöver frysa det, då smakar pastan/potatisen bättre.

Annars äter jag gärna fryst pasta, inte potatis, den blir inte så god. Ris funkar också bra att frysa in i matlådor, brukar göra en kycklinggryta med matlagningsvin, sockerärtor, rotselleri, m.m. som är jättegod att äta upptinad.  

Och såklart alla de förslagen du redan fått.

• Pia och Elna
    bomullshuve skrev 2010-11-04 12:00:04 följande:
    Går ju inte att ta med till jobbet annars pga risk för läkage osv, men är det fryst går det ju utmärkt.
    Tips där är i glasburk med skruvlock det funkar super och läcker inte en gammal gurkburk eller liknade använder jag.
  • musli

Ris är väl inte direkt nyttigt att återvärma vad jag minns?
    Bättre med pasta i så fall, men helst skippar jag allt sånt och gör gratänger med grönsaker och kött eller fisk och sen får man göra ris/pasta/potatis när man värmer gratängen i så fall....

Hanna 050511 & Elias 090910
  • tessum

Som några andra redan har nämnt så är nog det absolut bästa att frysa in Lasagne. Vi brukar göra en tacolasagne med en påse tacokrydda och en burk tacosås i köttfärsåssåsen.

Köttbullar, köttfärsbiff och liknande fungerar också jättebra att frysa.

Ett tips är världens godaste (och  enklaste) köttfärslimpa
    500g färs
    2dl creme fraiche
    1 påse löksoppa
    Blanda ihop, forma till en limpa och in i ugnen 175grader i ca 40min

Piroger är också toppenbra att ha i frysen.

Eller flygande jacob, biff stroganoff, tonfisklåda (det mesta med ris är gott även om det varit fryst)

Ädelostpasta (mild barnvänlig variant) men tyvärr väldigt fet.
    ca 1½hg gräddädel
    1 ask philadelphiaost
    2dl cremefraiche
    3dl grädde
    1 msk kalvfond eller en köttbuljong
    Salt peppar

Kokas ihop och blandas med
    500g fläskfilè/Kyckling (stekt)
    stekta grönsaker eller svamp

Koka tagiatelle till.

• Puchahontas

Köttgrytor av alla slag.
    Chili con carne (mustig från www.ica.se)
    Paj (tex på rester från taco-köttfärs)
    Canneloni (kan frysas): ta färska lagneplattor i rutor som man rullar ihop med lite köttfärssås i (gärna med rökt skinka och stjälkselleri i), lägg i ugnsfast smord form, häll över lite färdig tomatsås, lite riven ost på toppen. 20 min i ugnen.

Sedan finns det enkel snabb mat:
    Färsk gnocchi  med gorgonzola sås (smält gorgonzola och rör ut med lite creme fraiche).
    Spenatsoppa med kokt ägg

• Lilla o

Hej!

Såg att tråden har några veckor på nacken men här kommer ytterligare några tips. det vi brukar göra mycket av och frysa i "familjeportioner" är främst pastagratäng, paj, köttgryta och soppa. Andra rätter fryser vi det som blir över och blir oftast enportionsrätter att ta med till jobbet, eller ta fram två och få en middag till en vuxen och två barn.

Pastagratäng är hos oss en variant av Lasange där jag brukar ha penne eller taglitelle istället för lasangeplattor. Köttfärs över, ev med riven morot, paprika eller något annat som ger färg och ostsås överst. Vill man vara lite lat fungerar Keldas färdiga ostsås jättebra. Nästa variant är pastagratäng med valfri pasta, skinka/kassler i tärningar, fräs dem i stekpanna lite lätt innan så blir det inte så vattnigt. varva med pasta och kokt broccoli och häll över ostsås och ev riven ost. Fungerar bra att frysa i lagom stora portioner.

Soppa gör jag oftast mycket av, blir ofta både några småportioner och minst en större.

Också min favorit eftersom den går att variera så mycket, nämligen Grytbas. Är ett recept från ICAs buffe, sök gärna receptet. Det är något år gammalt men brukar funka att söka i sökfunktionen.
    Koka nötkött, benfri högrev orginalreceptet är 2,2 kg och ger 4x4 portioner. Bryn köttet och koka i vatten, lök, morotsbitar, ev öl (brukar ta mer vatten istället) vitpeppar, lagerblad, soja, smör och salt.
    Koka tills köttet är mört, ca 1,5 timmar. Se till att det inte kokar torrt annars funkar det att låta det koka medan man läser godnattsaga osv eller låt det oka undertiden man äter middag.
    Sila bort grönsakerna och dela upp köttgrytan i lagom stora portioner för familjen. Tänk på att den ska redas och tillsättas grönsaker eller annan smaksättning, då blir det lite mer mängd och mer sås.

Frys sedan i olika lådor och ta upp en åt gången. Tips på smaksättning är wokgrönsaker + buljong eller matgrädde, gott och enkelt om det är bråttom. knaprigt bacon, ev lök och äppelskivor samt matgrädde, grönsaker och svamp + matgrädde. För fler tips sök i buffé tidningen nr 1 2008.
    Själva poängen med grytbasen är att man kan förbereda fyra olika köttgrytor/middagar och smaksätta dem olika under tiden det tar att koka potatis eller ris. Ingen risk att man tröttnar som när man gör en stor sats av en sorts köttgryta.

• Ullander

Väldigt många bra tips.
    Tänkte komma med ett eget. Oavsätt kolhydrat så tycker jag inte att det är speciellt gott att frysa in och värma upp.
    Jag gör så att jag bara fryser in själva maträtten och sedan kokar ny pasta/ris/potatis till varje måltid.

Sen så fryser jag alltid in maten i fryspåsar i portionsstorlek istället för matlådor.
    Det får plats oerhört mycket mer i frysen samt att man slipper ett kärl att diska.

• jonken

Enchiladas blir riktigt bra!

Såhär gör jag:
    Skär upp kyckling och stek.
    I med purjo och paprika.
    När allt är färdigstekt, ta från värmen och rör i crème fraiche och smaksätt med ex chili och paprikapulver.
    Fördela röran i stora tortillas, rulla ihop och lägg i en ugnsfast form.
    Häll över en burk tacosås, halverade cocktailtomater och riven ost.
    In i ugnen tills osten fått fin färg.

• Peters
    Denden skrev 2016-01-15 10:18:47 följande:

Jag tycker att Lasagne är den bästa matlåderätten. www.vinochmatguiden.se/recept/per-morberg/lasagne-bolognese där är ett bra recept som jag brukar ha som riktlinje. 

Sen så tycker jag att all sorts pastarätter brukar bli bra att värma upp. Och olika grytor förstås!

Han kan han, jag brukar variera med lite chevreost också. Det ger en bra sälta i ostsåsen.
Svar på tråden Tips på storkok och matlådor för frysen?!