Hej!
Såg att tråden har några veckor på nacken men här kommer ytterligare några tips. det vi brukar göra mycket av och frysa i "familjeportioner" är främst pastagratäng, paj, köttgryta och soppa. Andra rätter fryser vi det som blir över och blir oftast enportionsrätter att ta med till jobbet, eller ta fram två och få en middag till en vuxen och två barn.
Pastagratäng är hos oss en variant av Lasange där jag brukar ha penne eller taglitelle istället för lasangeplattor. Köttfärs över, ev med riven morot, paprika eller något annat som ger färg och ostsås överst. Vill man vara lite lat fungerar Keldas färdiga ostsås jättebra. Nästa variant är pastagratäng med valfri pasta, skinka/kassler i tärningar, fräs dem i stekpanna lite lätt innan så blir det inte så vattnigt. varva med pasta och kokt broccoli och häll över ostsås och ev riven ost. Fungerar bra att frysa i lagom stora portioner.
Soppa gör jag oftast mycket av, blir ofta både några småportioner och minst en större.
Också min favorit eftersom den går att variera så mycket, nämligen Grytbas. Är ett recept från ICAs buffe, sök gärna receptet. Det är något år gammalt men brukar funka att söka i sökfunktionen.
Koka nötkött, benfri högrev orginalreceptet är 2,2 kg och ger 4x4 portioner. Bryn köttet och koka i vatten, lök, morotsbitar, ev öl (brukar ta mer vatten istället) vitpeppar, lagerblad, soja, smör och salt.
Koka tills köttet är mört, ca 1,5 timmar. Se till att det inte kokar torrt annars funkar det att låta det koka medan man läser godnattsaga osv eller låt det oka undertiden man äter middag.
Sila bort grönsakerna och dela upp köttgrytan i lagom stora portioner för familjen. Tänk på att den ska redas och tillsättas grönsaker eller annan smaksättning, då blir det lite mer mängd och mer sås.
Frys sedan i olika lådor och ta upp en åt gången. Tips på smaksättning är wokgrönsaker + buljong eller matgrädde, gott och enkelt om det är bråttom. knaprigt bacon, ev lök och äppelskivor samt matgrädde, grönsaker och svamp + matgrädde. För fler tips sök i buffé tidningen nr 1 2008.
Själva poängen med grytbasen är att man kan förbereda fyra olika köttgrytor/middagar och smaksätta dem olika under tiden det tar att koka potatis eller ris. Ingen risk att man tröttnar som när man gör en stor sats av en sorts köttgryta.