• Lenilus

Har du fått havandeskapspenning och vad jobbar du med?

Ja, jag undrar hur ni andra fått era "fall" bedömda och vad ni jobbar med? Jag undrar liksom vad de inte förstår i min ansökan, som gör att jag inte blir beviljad. Så, vill bara kolla lite det allmänna läget.

• Svar på tråden Har du fått havandeskapspenning och vad jobbar du med?
  • kicki8210

jag jobbar på lager fick beviljat 100 % utan problem. har massa tunga lyft i jobbet

• buffybus

Jag jobba som brevbärare o har alltid fått 100% med bägge barn utan problem. Även sjukskrivningar gått bra utan frågor o konstigheter

• Emma 89

Jobbar inom hemtjänst. Fick full HP beviljat 1 vecka efter jag skickade in ansökan. Gick fort och smidigt!

• Lenilus
    Rebeckisen skrev 2010-10-29 17:38:13 följande:
    Jobbar i butik och fick beviljat 100% hp.
    Dock så har jag "särskilda besvär".
    Ja, det har de konstaterat i brevet, att jag har särskilda besvär, som jag skrev till dom. Vad för slags butik jobbar du i?
  • Qaroliine

Pers assistent, fick beviljat 100% HP. Tog 5 dagar att få beslutet.
    Sen blev jag sjukskriven istället.

~*~Flicka bf 110117~*~
  • Lulle08

Jag jobbar inom industri, Jag fick beviljat när jag väntade sonen.
    Inväntar besked för denna graviditet.

• Rebeckisen
    Lenilus skrev 2010-10-30 10:20:39 följande:
    Ja, det har de konstaterat i brevet, att jag har särskilda besvär, som jag skrev till dom. Vad för slags butik jobbar du i?
    Jobbar  i en vanlig klädesbutik.
  • september0809

jag fick hel havandeskap utan problem.
    jobbar som ensam pers.assistent utan möjlighet till rast...
    1 ½ yog beslutet.

• martinan

Jobbar som målare och väntar på beslut.. verkar ta tid.. :-/

• Finesse

nu blev jag ännu mer orolig att inte få igenom hp när jag läser denna tråd.. jag jobbar oxå i butik, men inte inom handels.. vi står upp HELA dagen.. ibland har vi rast.. men när vi väl får den 30 min varje pass så måste man springa upp å ner större delen av rasten.. vissa dagar hinns aldrig en rast tas. jag har dessutom snett bäcken å foglossning som gör så ont så jag gråter väldigt ofta på jobbet.. ändå kan dom inte bestämma sig om jag får bli sjukskriven eller inte.. var över 30 dagar sen jag skickade in papperen.. å hp lär dom ju aldrig godkänna..

Ebba 071228, bebis bf 110216
  • Lenilus
    Finesse skrev 2010-11-29 19:10:02 följande:
    nu blev jag ännu mer orolig att inte få igenom hp när jag läser denna tråd.. jag jobbar oxå i butik, men inte inom handels.. vi står upp HELA dagen.. ibland har vi rast.. men när vi väl får den 30 min varje pass så måste man springa upp å ner större delen av rasten.. vissa dagar hinns aldrig en rast tas. jag har dessutom snett bäcken å foglossning som gör så ont så jag gråter väldigt ofta på jobbet.. ändå kan dom inte bestämma sig om jag får bli sjukskriven eller inte.. var över 30 dagar sen jag skickade in papperen.. å hp lär dom ju aldrig godkänna..
    Det är verkligen förjävligt, rent ut sagt. Jag är nu sjukskriven på deltid, men har ju ingen aning om det blir godkänt. Väntar på svar om omprövning på havandeskapspenningen, men jag förväntar mig ingenting, kommer säkert få samma svar igen. Hoppas det går bra för dig!
  • Finesse
    Lenilus skrev 2010-11-29 19:24:36 följande:
    Det är verkligen förjävligt, rent ut sagt. Jag är nu sjukskriven på deltid, men har ju ingen aning om det blir godkänt. Väntar på svar om omprövning på havandeskapspenningen, men jag förväntar mig ingenting, kommer säkert få samma svar igen. Hoppas det går bra för dig!
    Dom jobb som har rast å kan sitta ner borde inte få hp.. i mina ögon.. jag får aldrig sätta mig ner, annat än rasten som sagt men den blir ju knappt av ibland.. jobbar vissa pass 10 timmar.. varav själv i 6½ timme.. så då kan jag aldrig sitta..

Nu kan jag inte ens gå på toaletten å sätta mig i 5 min då vi inte har nån.. vi har varit utan toalett i 3 veckor å måste använda kundtoan å då kan man ju inte sitta där alltför länge..

Min mage blir stenhård och gör väldigt ont när det blir så stressigt.. men det fattar inte dom på fk.. när jag var gravid med min dotter var jag arbetslös och fick beviljad heltidsjukskrivning från v.22 å till bf.. Nu har jag ett väldigt tungt och jobbigt jobb.. med farliga kemikalier.. (en kollega blev bensinförgiftad häromveckan då en kund körde iväg med en pump så det läckte ut överallt.. är det nånting man borde bifoga till dom??)
  • jessamy

Jobbar som sjuksköterska på en medicinsk akutvårdsavdelning. Fick också hp beviljat. Heltid.

• Lenilus
    Finesse skrev 2010-11-29 19:47:39 följande:
    Dom jobb som har rast å kan sitta ner borde inte få hp.. i mina ögon.. jag får aldrig sätta mig ner, annat än rasten som sagt men den blir ju knappt av ibland.. jobbar vissa pass 10 timmar.. varav själv i 6½ timme.. så då kan jag aldrig sitta..

Nu kan jag inte ens gå på toaletten å sätta mig i 5 min då vi inte har nån.. vi har varit utan toalett i 3 veckor å måste använda kundtoan å då kan man ju inte sitta där alltför länge..

Min mage blir stenhård och gör väldigt ont när det blir så stressigt.. men det fattar inte dom på fk.. när jag var gravid med min dotter var jag arbetslös och fick beviljad heltidsjukskrivning från v.22 å till bf.. Nu har jag ett väldigt tungt och jobbigt jobb.. med farliga kemikalier.. (en kollega blev bensinförgiftad häromveckan då en kund körde iväg med en pump så det läckte ut överallt.. är det nånting man borde bifoga till dom??)
    Ok, fast där kan jag inte hålla med dig alls. Det beror helt på vad för jobb det är där man sitter ner. Jag själv tex kan inte göra annat än att sitta ner i kassan på mitt jobb nu och min rygg klarar inte det alls. Det är otrolig belastning för ryggen. Men däremot så tycker jag inte ditt jobb verkar ok på något sätt vare sig man är gravid eller ej. Inga raster och inga toalettbesök... hm.. inte ok.
  • Finesse
    Lenilus skrev 2010-11-29 20:17:50 följande:
    Ok, fast där kan jag inte hålla med dig alls. Det beror helt på vad för jobb det är där man sitter ner. Jag själv tex kan inte göra annat än att sitta ner i kassan på mitt jobb nu och min rygg klarar inte det alls. Det är otrolig belastning för ryggen. Men däremot så tycker jag inte ditt jobb verkar ok på något sätt vare sig man är gravid eller ej. Inga raster och inga toalettbesök... hm.. inte ok.
    Just nu är jag bara grinig.. trött.. förkyld.. tung.. å grinig

Förstår inte alls.. om en karl hade samma problem som jag just nu skulle sjukskrivningen gå igenom direkt.. men bara för att man är gravid så är man genast inte sjuk..
  • Lenilus
    Finesse skrev 2010-11-29 20:38:46 följande:
    Just nu är jag bara grinig.. trött.. förkyld.. tung.. å grinig

Förstår inte alls.. om en karl hade samma problem som jag just nu skulle sjukskrivningen gå igenom direkt.. men bara för att man är gravid så är man genast inte sjuk..
    Jag förstår precis. Det är väl just så det är, att reglerna har fastställts av karlar, som inte har en jävla aning om hur det är. Det är min teori Glad.
  • Tussan30

Jobbar i livsmedelbutik.. fick godkänt..  pga att jag inte sitter i kassan... FK tycker inte  att det är påfrestande...

Svar på tråden Har du fått havandeskapspenning och vad jobbar du med?