Cocco skrev 2010-10-28 19:00:09 följande:
Det låter ju ändå ganska normalt måste jag säga. Jag var inne på dr jeck newmans sida för några veckor och sen och lärde mig massa nytt bland annat så tryckte han på vikten av att barnet ska äta aktivt när det ammas. Visst får bebisar mysamma men om man har problem med viktuppgång så tryckte han mycket på det där med att barnet verkligen ska vara aktiv vid bröstet.
Jag tyckte det fanns massor att lära sig
www.drjacknewman.com/
Fanns en sida om prematurer och amning också.
Vilken bra sida! Särskilt filmerna där man kunde se olika barn amma på olika sätt och på så vis få ett hum hur bra ens egen bebis äter

aurora1827 skrev 2010-10-28 19:27:32 följande:
Ännu en mamma som mobbas av viktfascisterna, bebisar ökar ju i vikt i omgångar, däremellan kan de stå helt still en vecka eller så. Fick själv höra jättebra-jättedåligt-jättebra-jättedåligt. Till slut sket jag i de jävla vägningarna och litade på min egen intuition. Visst finns det tillfällen då man bör vara orolig, men att börja ge tillägg för att han bara gått upp 90g EN vecka låter helt sinnessjukt, ungefär i linje med att skolhälsovården tjatade på mamma att tvinga i mig gröt varje dag för att jag var så mager. Inte konstigt att man får ätstörningar sen....
Har inte börjat ge honom ersättning ännu utan pumpar och har även mjölk i frysen sedan tidigare, så vi kämpar på :) Skönt att höra att fler varit i samma sits. Har dock dåliga erfarenheter sedan tidigare med en son som gick upp oehört dåligt i vikt (efter att amningen tagit slut efter 6 mnd) så det här med mat är ganska laddat för mig så jag tar nog extra illa vid mig att det strular redan nu.