• acj01

Havandeskapsansökan... jösses!

Hej!

Oj vad krångligt det var med ansökan känner jag... Jobbar som sjuksköterska och hur beskriver man en sjuksköterskas arbetspass? Ett pass ser ju aldrig likadant ut... har försökt att ge en övergripande beskrivning men hur djupt skall man gå in i vad omvårdnadsarbetet innebär? Vad tror ni om detta, räcker det?

"Min arbetsplats är en medicinavdelning och här har majoriteten av patienterna ett stort omvårdnadsbehov och behöver hjälp med det mesta som t.ex. tvättning, påklädning, toalettbesök, mobilisering, och matintag. För att kunna utföra dessa arbetsuppgifter krävs det ofta tunga lyft och inte sällan befinner man sig i trånga utrymmen i obekväma ställningar."

Kan ju iof kika lite på hur chefen kommer att beskriva i sin del... är det ngn som har erfarenhet?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-11-25 17:09
    25/11 Så idag fick jag mitt svar =) Godkänd blev min ansökan!

• Svar på tråden Havandeskapsansökan... jösses!
  • Här och nu
    jessamy skrev 2010-11-18 20:05:22 följande:
    Här och Nu: Det går inte alltid att organisera arbetet så att man hinner med. Ifall en patient blir akut dåligt. Krampar, får ett hjärtstopp, andningsbesvär etc ska jag då säga du ursäkta. Jag ska bara gå på toaletten så vi får ta itu med det här senare? Nej det fungerar inte så.
    Det optimala är ju att det finns personal så att det går att lösa av varandra. Men finns inte personalen för att dom anser att man ska vara färre personal så går det inte att byta av heller ifall det man ska byta av med är upptagen. Så det är bara att du inser att det är inte alltid det går.

TS försäkringskassan ringde mig idag och jag får full havandeskapspenning beviljad från och med 3 januari.
    Man kan organisera det så pass, att när den akut dåliga patienten är under kontroll, får nån annan ta över, så man kan gå på toa. Grattis till hp!
  • Här och nu
    MariaM78a skrev 2010-11-18 16:48:29 följande:
    Fast du verkar inte förstå att vi inte har någon rast. Det kan gå larm och då måste vi lämna maten och gå det kan inte vänta. Så mat ja oftast mellan 11-13 men långt från alltid. Och också kan den få avbrytas mitt i eller stressas ner för det är nån annan stackare som jag måste byta som också vill äta. Det är nog svårt att förstå för nån som inte jobbat som jag. Likadant toabesök sitter jag nånstans där vi under inga omständigheter får lämna positionen o mina kollegor är fast på annat håll så får man vackert vänta. Folk har suttit inne eller Tom stått ute i flera minus i över sex timmar. En dag stod jag ute från 9.45 till 16.30 det enda jag var inne var 15 min för lunch o toa. Det är ett exempel på en dålig dag och det är det jag tänker ta upp i ansökan. Det tycker inte jag funkar som höggravid. Även om dom sätter mig på bra ställen så kan sånt här hända.
    När man har lunchrast ska det finnas tillräcklig bemanning som kan ta hand om larm.
  • jessamy

Här och nu: Om det finns någon att ge över till. Min kollega på mitt team kanske är upptagen med sina patienter och då kan jag inte lämna över. Sånt händer inom sjukvården. Bara att gilla läget.

TS Hur går deT?

• Här och nu
    jessamy skrev 2010-11-19 14:58:53 följande:

Här och nu: Om det finns någon att ge över till. Min kollega på mitt team kanske är upptagen med sina patienter och då kan jag inte lämna över. Sånt händer inom sjukvården. Bara att gilla läget.

TS Hur går deT?

Sånt får chefen fixa eller så får kollegan ta över så länge hon/han inte har nåt akut. Du är ingen slav om du inte vill.
  • Fru Hurtig

Ok, jag har också ansökt om havandeskapspenning o blir nu lite orolig över att min inte ska gå igenom. Precis som emsoca så arbetar jag som undersköterska o har ungefär samma arb uppgifter. Däremot tror jag att jag glömde skriva hur många o hur tunga lyft jag har. Däremot har jag skrivit så utförsligt som möjligt hur min arbetsdag ser ut samt att jag har ett intyg från chefen att hon inte kan omplacera mig. Hon har däremot lagt sig i o skrivit att jag kan ta rast o så vilket inte alls är fallet alltid. Ibland om arbetet tillåter kan vi sätta oss o pusta ut men det beror ju helt på arbetssituationen den stunden.

Hur lång tid tog det för er att få svar? Jag skickade in min i slutet av okt så jag räknar med att få vänta lite till.

• emsoca

Jag fick svar efter kanske 2 veckor och jag tror inte att det gör något att din chef skrivit att du kan ta pauser för det skrev min med men jag skrev att jag inte kunde. Så försäkringskassan lyssnar nog på dig, det säger sig ju själv att man inte kan avbryta det man håller på med för att ta en pause hur som hellst.

• VardagsKvitter
    Fru Hurtig skrev 2010-11-19 15:32:46 följande:
    Ok, jag har också ansökt om havandeskapspenning o blir nu lite orolig över att min inte ska gå igenom. Precis som emsoca så arbetar jag som undersköterska o har ungefär samma arb uppgifter. Däremot tror jag att jag glömde skriva hur många o hur tunga lyft jag har. Däremot har jag skrivit så utförsligt som möjligt hur min arbetsdag ser ut samt att jag har ett intyg från chefen att hon inte kan omplacera mig. Hon har däremot lagt sig i o skrivit att jag kan ta rast o så vilket inte alls är fallet alltid. Ibland om arbetet tillåter kan vi sätta oss o pusta ut men det beror ju helt på arbetssituationen den stunden.

Hur lång tid tog det för er att få svar? Jag skickade in min i slutet av okt så jag räknar med att få vänta lite till.
    Jag fick svar inom 4 veckor
  • Försäkringskassanpappan

Generellt så behöver du inte oroa dig så mycket för att du skrivit "för lite" på ansökan. Givetvis går man på vad folk skriver i sian papper, men sedan vet ju handläggarna att sjuksköterskor och undersköterskor kanske inte bör arbeta på slutet av graviditeten pga lyft mm.

• Fru Hurtig

tack för svaren. Jag skrev också i mina papper att pauserna beror helt o hållet på tillfället.

• Qaroliine
    Fru Hurtig skrev 2010-11-19 15:32:46 följande:

5 dagar tog det innan jag fick svar!
    ~*~Flicka bf 110117~*~
  • MariaM78a

Här o nu: fast vi har ingen Lunchrast som jag försökt förklara. Isåfall hade det ju gått till så dom du säger. Men hur många larm som går o hur många som sitter fast kan man aldrig förutse o därför är det så här. Finns det nån annan som kan gå gör dom ju det om man äter.

• Här och nu
    MariaM78a skrev 2010-11-20 09:11:40 följande:
    Här o nu: fast vi har ingen Lunchrast som jag försökt förklara. Isåfall hade det ju gått till så dom du säger. Men hur många larm som går o hur många som sitter fast kan man aldrig förutse o därför är det så här. Finns det nån annan som kan gå gör dom ju det om man äter.

• Här och nu
    Här och nu skrev 2010-11-20 10:46:39 följande:

Lunchrast har alla rätt till som sagt o funkar det inte brister chefen.
  • Här och nu
    Här och nu skrev 2010-11-20 10:47:32 följande:
    Lunchrast har alla rätt till som sagt o funkar det inte brister chefen.
    Du har t.o.m rätt att lämna arbetsplatsen på din lunchrast. Rasten är nämligen inte betald.
  • Här och nu
    Försäkringskassanpappan skrev 2010-11-19 16:19:06 följande:
    Generellt så behöver du inte oroa dig så mycket för att du skrivit "för lite" på ansökan. Givetvis går man på vad folk skriver i sian papper, men sedan vet ju handläggarna att sjuksköterskor och undersköterskor kanske inte bör arbeta på slutet av graviditeten pga lyft mm.
    Fast de verkar inte veta att tvåringar slänger sig mer än ettåringar på förskolan, att det är mycket böjande som man inte alltid klarar mm. Jag hade skrivit så mycket det gick.
  • MariaM78a

Men här o nu lyssna på vad jag skriver: vi har ingen Lunchrast utan betalt HELA tiden när vi är på jobbet, inga raster! Det ska man ta när tillfälle ges o därför kan det bli såhär. Ser ut så inom alla vaktbolag tror jag faktiskt, det är förhandlat så så dom gör inget fel eller olagligt!

• Qaroliine

Eftersom det diskuteras raster så kan jag också berätta att vi inte har någon rast alls, inte ens på våra 24-timmarspass.
    Som personlig assistent har man inga raster, vem ska då ta hand om din brukare.

~*~Flicka bf 110117~*~
  • emsoca

Vi har inte heller någon rast, jag jobbar 10 timmarspass natt på ett demensboende

Svar på tråden Havandeskapsansökan... jösses!