• Mamma TN

Förstoppad av ersättning

Min son, 6 dgr, har fått ersättning fr dag 2. Han är nu förstoppad och jätteledsen. Det kommer bara ut små stenhårda harpluttar och ha kämpar järnet. Tänkte att jag skulle köpa Semper Bifidus men läste sedan att den endast ska ges fr. 1 mån ålder. Någon som använt tidigare??? 

Annat tips??? Jag har börjat med massage men ger inte så mkt effekt...

Tacksam för hjälp!!! 

• Svar på tråden Förstoppad av ersättning
  • Blå Flygare

Blandar du i olja? Det är att rekommendera mot hår mage. Raps eller möjligen oliv om man vill ha det nyttigaste.

Messmör ska också vara bra, men jag är inte säker på från vilken ålder det är ok, hör med bvc.

Sen är det laktulos eller annat att ge, var inte rädd för att ge madicin mot förstoppning. Förstoppning kan ge stora problem med vikt och ma - även måttlig förstoppningt!

• SmBacke

min son blev förstoppad när han va 2 veckor tror jag de va. bvc sa att man kan ha i lite olja i flaskan, raps olja ex, så de "smörjer" tarmarna lite.

• idis78

Hör med BVC om ni inte kan gå över på mjölkfri ersättning.

• Modgun
    Mamma TN skrev 2010-10-27 21:08:21 följande:
    Min son, 6 dgr, har fått ersättning fr dag 2. Han är nu förstoppad och jätteledsen. Det kommer bara ut små stenhårda harpluttar och ha kämpar järnet. Tänkte att jag skulle köpa Semper Bifidus men läste sedan att den endast ska ges fr. 1 mån ålder. Någon som använt tidigare??? 

Annat tips??? Jag har börjat med massage men ger inte så mkt effekt...

Tacksam för hjälp!!! 
    Våran bvc sa att mankan använda bifidusen tidigare och så gjorde vi. Lilleman var endast två veckor när vi fck börja med den och harn är en pigg och glad två månaders nu. Messmör kan du ju ta en tesked av och ha i ersättningen annars. Det har jag använt/använder till båda mina.
  • Golvmoppen

Messmör har funkat jättebra, för sonen. Finnas att köpa på tub, så blir det mkt lättare att få i ersättningen.

• Mamma TN

Tack snälla för era svar. Har pratat med BVC idag och blev rekommenderad Bifidus. Har även haft olja i ersättningen och belöningen kom som ett brev på posten... Stor rinnig gul nr 2. Yippie!

• Julia08

Min son blev oxå förstoppad av semper! Jag bytte till Nan och då rättade det till sig =)...

• Kasihi

En barnläkare på barnkliniken sade förra veckan att messmör, olja och katrinplommonsjuice inte är saker
    dom rekomenderar. Dom rekomenderar lactulos. Dock kan jag ej säga från vilken ålder men det måste man kunna fråga en barnläkare om. Vi körde bifidus ett bra tag men det blev dyrt och funkade bara till att börja med. Läkaren sade att det är för att det är för liten mängd laktulos i bifidus, därför är det bättre (och billigare) att
    tillsätta lactulos direkt i munnen. Min son som är 11veckor snart får 2,5ml lactulos varje morgon i munnen,
    det gör att han ÄNTLIGEN bajsar en-två ggr om dagen. UNDERBART!

• Blå Flygare
    Kasihi skrev 2010-10-28 18:23:21 följande:

En barnläkare på barnkliniken sade förra veckan att messmör, olja och katrinplommonsjuice inte är saker
    dom rekomenderar. Dom rekomenderar lactulos. Dock kan jag ej säga från vilken ålder men det måste man kunna fråga en barnläkare om. Vi körde bifidus ett bra tag men det blev dyrt och funkade bara till att börja med. Läkaren sade att det är för att det är för liten mängd laktulos i bifidus, därför är det bättre (och billigare) att
    tillsätta lactulos direkt i munnen. Min son som är 11veckor snart får 2,5ml lactulos varje morgon i munnen,
    det gör att han ÄNTLIGEN bajsar en-två ggr om dagen. UNDERBART!

Så olika de kan rekommendera. Här rekommenderar läkaren olja, och förklarar förstoppning av ersättning på att det är för liten mängd vassleprotein och för stor del kassein i ersättningen (samma proportioner som komjölk ist för bröstmjölk) som orsak till hård mage. Att laktos är drivande är inget jag hört innan. Måste kolla  upp.
  • saralund

Vi kör också med Lactulos. BVC rekommenderade INTE messmör i alla fall när jag frågade. Lactulos fungerar suveränt för oss. Bajs en gång om dagen och fin konsistens...

• Modgun

tänk vad olika det kan vara.

När vi va på 8veckors kollen så sa barnläkaren att messmör var helt ok. Hon menade på att det är såpass små mängder så det är inte farligt.

• Kasihi

Våran barnläkare sade inget om farligt eller ofarligt utan pratade om vad som rent medicint är kollat att fungera. För oss blev lactulos total lycka, avföring en gång om dagen och det utan att han behöver kämpa sig gråtig. Underbart!

• Modgun
    Kasihi skrev 2010-10-30 16:26:15 följande:
    Våran barnläkare sade inget om farligt eller ofarligt utan pratade om vad som rent medicint är kollat att fungera. För oss blev lactulos total lycka, avföring en gång om dagen och det utan att han behöver kämpa sig gråtig. Underbart!
    Jo men det är ju olika. Här räcker det numera med messmör, ingen mer lactulos ersättning =)
  • Kasihi
    Modgun skrev 2010-10-30 16:37:37 följande:
    Jo men det är ju olika. Här räcker det numera med messmör, ingen mer lactulos ersättning =)
    Han menar väl på att det inte är medicinskt forskat i huruvida messmör fungerar eller ej.

Vi ger ej bifidus, utan lactulos direkt i munnen varje morg.
  • Modgun
    Kasihi skrev 2010-10-30 18:13:24 följande:
    Han menar väl på att det inte är medicinskt forskat i huruvida messmör fungerar eller ej.

Vi ger ej bifidus, utan lactulos direkt i munnen varje morg.
    Samma sak igentligen.
    Våran läkare tyckte att det skulle vara bättre med bifidusen, men nu så räcker det med messmör.
  • lille08

Vår yngste blev också förstoppad av ersättningen, så vi testade lite allt möjligt... lactulos, messmör, olja... jag vet inte riktigt vilket som hjälpte bäst faktiskt. Man kan ju alltid prova sig fram.

• Kasihi
    Modgun skrev 2010-10-30 18:14:20 följande:
    Samma sak igentligen.
    Våran läkare tyckte att det skulle vara bättre med bifidusen, men nu så räcker det med messmör.
    ja bifidus innehåller lactulos men inte tillräckligt. Vi gav alla mål bifidus men ändå hade våran son problem med att få kontinuerlig avföring. Nu med ren lactulos 2,5ml varje morg bajsar han en gång om dagen.
  • Modgun
    Kasihi skrev 2010-10-30 18:25:35 följande:
    ja bifidus innehåller lactulos men inte tillräckligt. Vi gav alla mål bifidus men ändå hade våran son problem med att få kontinuerlig avföring. Nu med ren lactulos 2,5ml varje morg bajsar han en gång om dagen.
    Ojdå, då var det verkligen illa?. Ja då förstår jag verkligen att ni fick ta till med lite mer så att säga.
    Dottern kunde sköta magen sålänge hon fick två mål bifidus och messmör, och sonen klarar sig med enbart messmör.

Jisses vad olika det kan vara.
  • Kasihi
    Modgun skrev 2010-10-30 18:31:42 följande:
    Ojdå, då var det verkligen illa?. Ja då förstår jag verkligen att ni fick ta till med lite mer så att säga.
    Dottern kunde sköta magen sålänge hon fick två mål bifidus och messmör, och sonen klarar sig med enbart messmör.

Jisses vad olika det kan vara.
    Nej egentligen inte så illa om du betänker hur lite 2,5ml är som han får EN gång om dagen nu och bajsar
    normalt varje dag på det. Kruxet med bifidus är att det är vääldigt lite lactulos i.
  • Nea 80

Min pojk blev också hemskt hård i magen och fick ont när han fick ersättning från ca 2 v ålder. Vi fick tipset att prova Nan som kan vara snällare mot magen. I slutändan fungerade Nan HA 1 (som står på samma hylla) bäst då det är någon laxerande komponent i det pulvret. Jag tycker att ni kan testa det innan ni går på det hårda kavalleriet med Lactulos mm (som vi också har testat!). LYCKA TILL!!

Svar på tråden Förstoppad av ersättning