• LHUF

vad händer med Sgi´n om sjukskrivning inte godkänns? om jag går hemma utan inkomst.

har läkarbesök inbokat nästa vecka då mitt jobb blivit för tungt och har både foglossning och mkt   sammandragningar. 

Men min fundering är om FK inte skulle godkänna sjukskrivningen och jag tvingas gå hemma utan inkomst, kommer sgi´n ändras då eller kommer dom räkna på dom uppgifter jag redan skickat in. Skickade in för några veckor sedan i samband med en HP ansökan som dom inte godkände. 

Tilde 080319
  • Svar på tråden vad händer med Sgi´n om sjukskrivning inte godkänns? om jag går hemma utan inkomst.
  • O Z

Jag har ringt till FK och frågat eftersom jag har blivit omplacerad pga tungt arbete. Omplaceringen innebär att jag får mycket mindre ob-tillägg vilket påverkar min lön negativt. Det svaret jag fick av FK var att jag kunde begära att de skulle räkna SGI'n på min lön sex månader bak i tiden, så det skulle inte påverka SGI'n alls.

• Finesse
    O Z skrev 2010-11-11 16:30:10 följande:
    Jag har ringt till FK och frågat eftersom jag har blivit omplacerad pga tungt arbete. Omplaceringen innebär att jag får mycket mindre ob-tillägg vilket påverkar min lön negativt. Det svaret jag fick av FK var att jag kunde begära att de skulle räkna SGI'n på min lön sex månader bak i tiden, så det skulle inte påverka SGI'n alls.
    Jaså.. jag får väl ringa en femte gång och fråga samma fråga igen.. eller så väntar jag tills jag vet hur det blir med sjukskrivningen.. det har ju bara gått en månad ännu.. :-S
    Ebba 071228, bebis bf 110216
  • LHUF
    Finesse skrev 2010-11-11 16:15:20 följande:
    Nej det stämmer inte.. jag har ringt flera ggr, 4 ggr kan jag tillägga, och pratat med FK.

Visst under tiden man är sjukskriven och under utredning så stämmer allt det du säger.. man så fort man får hem brevet på avslag (om det nu blir det) så MÅSTE man börja jobba 100% eller ställa sig till arbetsmarknadens förfogande på 100% annars kommer SGIn att sänkas.

Det är inte bra att skriva nånting annat här på internet, vissa tror på dig.. det är bättre att ringa till FK och prata med dom istället.. Tänk om nån gör precis som du säger å sen tappar sgin.. fun fun.. nejnej..
    hmm jag får nog ringa fk själv tror jag. Men jag kommer aldrig kunna jobba 100 % för jag har redan gått ned i tid till 80 procent för ett år sedan och skyddar inte min sgi utan får sänkt sgi.  Mina lönepapper från lönekontoret är redan inskickade och dom räknar 6 månader bakåt.. 

Jag blev sjukskriven helt av läkaren och har skickat in mina papper så får se vad deras svar blir.  Men om det skulle dröja en månad på svar så skulle det vara 1 månad kvar ungefär till fl. 

Vi får e helt enkelt

Tilde 080319
  • LHUF

det här hittade jag när jag googlade lite nyss. hamnade på unionens hemsida

Enligt Föräldraledighetslagens 4 § har du rätt till hel ledighet under en sammanhängande tid av minst sju veckor före den beräknade tidpunkten för förlossningen och sju veckor efter förlossningen. Många vill inte ta föräldrapenning så långt före barnets födelse, utan spara på föräldrapenningen så att man kan vara hemma med barnet så länge som möjligt. Men denna ledighet sju veckor före förlossningen har du rätt till även om du inte tar ut föräldrapenning, om du har råd att vara hemma utan lön. 

Så där tolkar jag det som att man kan ta tjänstledigt då?? Fast det står iofs inget om sgi´n där..  

Tilde 080319
  • Finesse

Nu har jag pratat med FK igen.. (kommer bli dyra teleräkningar denna månad...) och det stämmer visst.. SGIn är skyddad om det är mindre än 6 månader innan man ska ha barn.. Frågade flera ggr (hon trodde nog jag var puckade ) om det.. Jobbar jag bara 50% i december och sjukskrivningen inte blir godkänd så kan dom inte sänka sgin för mig eftersom jag ska ha i februari..

• LHUF

åh så skönt att du fick klart i det .-)  då behöver jag inte ringa och fråga samma sak då om det skulle krångla.. 

Tilde 080319
  • Finesse
    LHUF skrev 2010-11-15 13:41:15 följande:
    åh så skönt att du fick klart i det .-)  då behöver jag inte ringa och fråga samma sak då om det skulle krångla.. 
    Ja men jag förstår inte varför alla på det där stället säger olika.. dom verkar ju inte veta reglerna.. iaf inte alla.. Blir bara irriterad..
  • LHUF

nej dom verkar inte helt samspelta dom som jobbar där.. samma sak med dom som beviljar havandeskapsansökningar.. varannan på mitt jobb har fått och varannan inte.. samma arb uppgifter och vissa tom jobbar med större barn..   alla handläggare verkar göra som dom vill

Tilde 080319
  • Finesse
    LHUF skrev 2010-11-15 13:50:43 följande:
    nej dom verkar inte helt samspelta dom som jobbar där.. samma sak med dom som beviljar havandeskapsansökningar.. varannan på mitt jobb har fått och varannan inte.. samma arb uppgifter och vissa tom jobbar med större barn..   alla handläggare verkar göra som dom vill
    Ja verkligen..

Jag ska ansöka om hp nu jag med.. eftersom jag inte vet om min sjukskrivning går igenom så får jag ju hoppas på den.. men jag har hört många inom mitt arbete som inte fått det.. å det förstår jag verkligen inte..
  • LHUF
    Finesse skrev 2010-11-15 13:57:29 följande:
    Ja verkligen..

Jag ska ansöka om hp nu jag med.. eftersom jag inte vet om min sjukskrivning går igenom så får jag ju hoppas på den.. men jag har hört många inom mitt arbete som inte fått det.. å det förstår jag verkligen inte..
    Vad jobbar du med?  Men din sjukskrivning går säkert igenom. 
    Tilde 080319
  • Finesse
    LHUF skrev 2010-11-15 17:25:28 följande:
    Vad jobbar du med?  Men din sjukskrivning går säkert igenom. 
    Jag jobbar på en mack.. men bara 26%.. resten är jag arbetslös, men sen i april har jag inte stämplat en dag utan jobbar mertid på mitt jobb.. hade jag varit helt ok i kroppen skulle jag jobbat heltid nu mer.. typ 170 timmar i månaden.. (det var vad jag jobbade under sommaren)

Man står upp hela dagarna.. lyfter tungt.. går.. jobbar ensam.. har knappt tid för rast ibland.. vissa dagar när det var som stressigast hann jag inte ens gå på toa
Svar på tråden vad händer med Sgi´n om sjukskrivning inte godkänns? om jag går hemma utan inkomst.