• Probably the best    in the

Ambulans enbart för man inte kan köra bil?

Hur ställer ni er i denna fråga?

Är det etiskt riktigt att beställa ambulans till någon som behöver komma till doktorn för någon form av akutare åkomma, enbart för att övriga druckit alkohol och inte kan köra? (tänk även ingen har körkort och bil).

Nu pratar vi inte urakuta åkommor som kräver snabb transport alt vård under vägen (som smärtlindrig el annan medicin osv) utan något man eg borde kunna köra själv för.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-10-28 16:04
    Och ni får gärna berätta vad ni anser vara åkommor av akut karaktär och som borde kvala in för att vara ambulansärende och inte taxiresa.

Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Ambulans enbart för man inte kan köra bil?
  • NikitaS
    Probably the best in the skrev 2010-11-03 16:56:30 följande:
    Beror väl på vilken skola man går på: Vissa skolor kan erbjuda det under vidgat perspektiv. Många ambulansstationer tar inte emot ssk stud och absolut inte usk elever. Men det skiljer sig....Finns ju ingen som helst anledning att göra någon längre praktikt på ambulansen då det inte finns möjlighet att uppfylla några mål. Man kan ju aldrig vara säker på att man får några larm öht Men att hospitera nån veckan kan ju vara ok.
    Jag har varit två dagar på ambulansen i anledning av en av praktikerna för att få se hur det så ut. men absolut inte flera månader i sträck. Verkar vara en konstig utbildningen Sofy gick, om h*n nu ens gick syrra utbildningen
    NikitaS skrev 2010-11-03 17:02:35 följande:
    Jag har varit två dagar på ambulansen i anledning av en av praktikerna för att få se hur det så ut. men absolut inte flera månader i sträck. Verkar vara en konstig utbildningen Sofy gick, om h*n nu ens gick syrra utbildningen
    Det verkar ju vara lite poppis att hitta på sin egen drömutbildning, eller hur....
  • NikitaS
    Probably the best in the skrev 2010-11-03 17:10:36 följande:
    Det verkar ju vara lite poppis att hitta på sin egen drömutbildning, eller hur....
    Förmodligen... Fast jag tvivlar på att det finns någon syrrautbildning i hela Sverige som har VFU på ambulansen så många veckor per termin. Oftast har man bara ca 45 veckors VFu totalt.
  • Fru U
    Probably the best in the skrev 2010-11-03 16:36:45 följande:
    Ja inte blev jag klokare i inboxen och nu är hon borta....tänkte väl att man inte kan praktisera 2 mån varje termin på ambulansen på ssk utbildningen
    Tror vår 'blivande ssk' med en specialutbildning gjord enbart för henne hälsade på en kort stund
    har ont i handen o skriver därför som en kråka
    Fru U skrev 2010-11-03 17:19:02 följande:
    Tror vår 'blivande ssk' med en specialutbildning gjord enbart för henne hälsade på en kort stund
    Och andra gamla kompisar också....
  • NikitaS
    Probably the best in the skrev 2010-11-03 00:02:21 följande:
    Du hoppade ju på syrrautbildningen i våras....var du på ambulanen 7 veckor i våra och 6,5 veckor terminen före det? Och ska ut 2 månader den här terminen? Om tre veckor, knappt man hinner två månader denna termin då va? Eller blir det precis?
    Får inte ihop det...hur har du hunnit med nåt annat?
    Vart står det att h*n hoppade på syrra utbildningen i våras? Då blir ju allt ännu rörigare :-S
    NikitaS skrev 2010-11-03 17:23:12 följande:
    Vart står det att h*n hoppade på syrra utbildningen i våras? Då blir ju allt ännu rörigare :-S
    Ja spekulera på du...
  • NikitaS
    Probably the best in the skrev 2010-11-03 17:27:07 följande:
    Ja spekulera på du...

Ska göra det...
  • JA77

Jag blir också lite fundersam på din studieplan, Sofy. Varför vill du inte berätta mer? Knappt  de som läser vudareutbildbningen till ambulanssjuksköterska har ju VFU 7 veckor per termin! Varför skulle då en grundutbildningsstudent ha det? Man läser ju olika kurser på ssk-programmet. Inom akutsjukvård kan man få vara på ambulansen, men knappast när man läser folkhälsa och de flesta är på en vårdcentral!

JA77 skrev 2010-11-03 20:45:19 följande:
    Jag blir också lite fundersam på din studieplan, Sofy. Varför vill du inte berätta mer? Knappt  de som läser vudareutbildbningen till ambulanssjuksköterska har ju VFU 7 veckor per termin! Varför skulle då en grundutbildningsstudent ha det? Man läser ju olika kurser på ssk-programmet. Inom akutsjukvård kan man få vara på ambulansen, men knappast när man läser folkhälsa och de flesta är på en vårdcentral!
    Det blev visst svårt att förkara så Sofy försvann och vi får leva i ovisshet
  • JA77
    Probably the best in the skrev 2010-11-03 20:56:10 följande:
    Det blev visst svårt att förkara så Sofy försvann och vi får leva i ovisshet
    Hon kanske gick iväg för att dricka juice ;)
  • In your face

Jag tycker aldrig att det är ok att ringa efter ambulans om man skulle kunna köra själv, då får man ta taxi om man är full/inte har körtkort. Däremot förstår jag att det kan bli fel ibland, jag har t ex ringt 112 en gång när jag på väg hem såg en man som låg mot en husvägg med en bula stor som en apelsin i pannan och blod i ansiktet mitt i natten. Han var inte vid medvetande och jag fick inte liv i honom. Nu visade det sig att det inte var så akut, men det är ju svårt att veta...

Jag kan också förstå att folk ringer "i onödan" när små barn får svårt att andas eller om de har fått i sig något giftigt. Även om det visar sig senare att det kanske hade gått att åka taxi... men då är det ju inte för att man är lat eller snål, utan för att man tror att det är livsfarligt.

Dagens FL-citat: SD har fått en Hovmästar roll
  • Fennyxx

In your face, det var väl snarare omtänksamt att ringa ambulansen i det fallet.. Ok att det inte var så akut men det kan man ju inte veta. Värre att bara gå förbi.

Svar på tråden Ambulans enbart för man inte kan köra bil?