• Zoria123

Vill inte bli nattad av sin far

Hej!
    Jag vet inte om jag har vänt mig rätt men jag tänker att det borde handla om psykologi.
    Jag och min man har haft svår sömn med vår dotter på 4 månader sen cirka 2 månader tillbaka och först för några dagar sedan förstod vi varför. När min man (hennes far) nattar henne blir hon väldigt orolig, skrikig osv. och det är även de nätterna när hon vaknar ca 10 gånger per natt. När jag nattar skriker hon inte eller liknande och vaknar ca 2-4 gånger. Min syster som är 17 år äldre än mig och har två ungdomar menar på att om vi inte tar tag i detta nu och låter henne bestämma kommer det sluta med att jag är den enda som kommer få natta henne. Därför tetade vi att min man skulle natta henne under en veckas tid, hon slutade skrika efter ett par dagar men hon forsatte vakna många gånger per natt. Så min fråga är vad skall vi göra? Min man kommer hem ca 18 på kvällarna och nattandet börjar redan 19 och hon sover 20.00. Så med andra ord han får inge mystid eller liknande med henne. På helgerna är det inge som helst problem under dagarna utan det gäller verkligen endast kvällstid, då hon skall helst vara med mamma. Jag funderar på att min man skall sova på hennes snuttefilt så hon vänjer sig mer med hans doft, men vad kan man mer göra? Vill inte ha fler skrik-kvällar, måste ju finnas ett mer harmoniskt vis för henne att vänja sig till sin far?

Tackar för svar.
    Mvh Zoria

• Svar på tråden Vill inte bli nattad av sin far
  • barnpsykologen margit

Hej Zoria!
    Ni har verkligen jobbat med att få er lilla dotter att acceptera pappas nattningar och också kommit en bra bit på väg. Men ännu återstår en bit, nämligen att undvika att hon  vaknar så många gånger varje natt.
    Det är några saker du inte berättar, nämligen om du ammar eller inte, om hon får flaska, hur mycket hon äter innan hon lägger sig och om hon får mat när hon vaknar, eller vad som händer då?
    De här sakerna har en viss betydelse. Om det är så att du ammar och ger henne påfyllning på natten när du nattar så är det ett naturligt beteende så här tidigt, men för också med sig att pappa inte blir lika populär om det är han som går upp på natten också.
    Om dottern äter flaska och båda föräldrarna hanterar situationen helt lika handlar säkert skillnaden i beteende mot pappa mycket om att hon är mer med mamma, hela dagarna antagligen, och det är i första hand hon som representerar tryggheten. Om pappa kommer att vara föräldraledig och hemma med dottern kommer förhållandet säkert att bli tvärtom, dvs det blir lättare för honom att natta.
    Alla barn sover olika och är olika men påverkas också av yttre förhållanden. När de är så små som er dotter är fortfarande behoven av mat och värme och närhet till de vuxna det allra viktigaste.
    Om syftet med att pappa ska natta lika ofta som mamma är att uppfostra henne i tid så tror jag att ni inte behöver vara oroliga. Min erfarenhet är att barn behöver olika saker i olika åldrar och ser ofta till att de får det också. Så här små barn vill ha samma sak. När hon blir lite större kan ni börja vänja henne vid en jämnare fördelning mellan mamma och pappa. Det går mycket väl att göra betydligt senare utan att man riskerar att hon fastnar i något oönskat beteende.
    Gör intesituationen till någon kamp mellan er utan lös den på ett sätt som gör er alla nöjda!
    Med vänlig hälsning.
    Margit

• Zoria123

Tack för ett superbra svar, nu känner jag mig inte lika osäker med att låta henne "bestämma" över nattandet och vänta tills hon känner sig tryggare med pappa. Jag fick höra det jag behövde få höra, tack så mycket! Och jo nu när jag nattar henne sover hon hela natten!

Svar på tråden Vill inte bli nattad av sin far