Viljestark och envis 6,5-åring
Vi har en dotter på 6,5 år som håller på att köra slut på oss, men ffa mig (mamma).
Hon är ett sk 4%-barn, dvs född mkt envis och viljestark, men samtidigt känslig. Vi har haft många konflikter under åren, men nu har det eskalerat. Hon kom in i 6-årstrotsen tidigt, ung ett år sedan, men har nu dessutom börjat i förskoleklass. Det gick bättre tidigare, men nu är nog inte skolan riktigt vad hon förväntat sig. Hon har alltid varit långt fram i utvecklingen.
Det är jobbigast på morgonen, väcker henne 6.10 för att kunna köra till skolan 7.15. Hon "mornar" sig en stund och sen när det är dags att gå upp så bråkar hon om att inte vilja gå upp, inte tända lampan, alla kläder är för små/stora/kliar, vill inte borsta tänder osv. Det är jag som tar henne varje morgon, får lite "hjälp" av pappan ibland.
Hon blir väldigt arg och skriker, kastar saer och slåss. Jag vet att hon förstår att vi måste iväg och att hon måste ha kläder på, men det är som om hon fastnar i detta att inte vilja något.
Jag talar om för henne att om du inte klär på dig får jag ta med dig i bara trosorna (har tyvärr hänt nga ggr tidigare när hon var mindre), men det hjälper inte. Någon gång har jag fått bära ut henne i bilen.
Imorse var det pappas födelsedag, men inte ens det hjälpte - hon betedde sig "som vanligt "och jag fick gratta honom själv...
Jag försöker vara lugn, men ibland klarar jag det inte - jag är ju faktiskt bara människa!
Jag förstår att det är mycket som händer i en 6-åring, som dessutom är extra krävande. Tycker så synd om henne ibland, hon måste ju vara besviken på sig själv? Igår hade vi faktiskt en bra morgon och vi var så glada båda två! Hon tog själv upp att det inte hade varit bråk! Det är en mycket go och omtänksam tös när hon inte "bråkar".
Men även om jag är lugn hela vägen och ger henne chanser blir det likadant. Jag är konsekvent och gör som jag säger.
Men det är så frustrerande och jag känner mig så maktlös. Jag kan ju inte hantera mitt barn!
TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-11-02 21:37
Det sista kom visst inte med:
Det känns som om vi inte har något att sätta emot. Om jag säger att "blir det mer bråk, blir det inte TV/dator idag" eller t ex inget lördagsgodis", så blir det mer bråk - det är som om hon inte bryr sig. Men jag står för vad jag sagt och då blir hon först besviken, men verkar sedan inte bry sig.
Mellan bråken är det en väldigt kramig och omtänksam tös - hon får ofta höra/känna att hon är älskad!
Jag vet att vi inte är ensamma om att ha ett sådant barn och jag vet att jag är en bra mamma, men ibland känns det hopplöst.
Jag undrar om det finns någon som kan ge mig/oss lite tips?