frökenpiggy skrev 2010-11-02 13:38:39 följande:
Vad har ni för förväntningar på era svärföräldrar? Alltså, förväntar ni er att de ska visa intresse för hur ni har det, försöka lära känna er?
Känner mig just nu extremt besviken på mina "svärföräldrar". Vi har "bara" varit tillsammans drygt ett år, men vi bor tillsammans och det är seriöst. Det kan gå flera månader utan att de överhuvudtaget hör av sig till min sambo. Han har tröttnat på att vara den som alltid ringer. De verkar vara så gott som ointresserade av att vara en del av hans liv, och ännu mindre intresserade av att ha nån sorts kontakt med mig.
Lite så har vi det också. Dock kan jag inte påstå att jag är besviken, tycker snarare att det är jäkligt skönt att slippa dem då de inte är vidare roliga... Svärmor är sådär att om det blir knäpptyst i en halv minut så kan ju faktiskt någon dö, så hon bladdrar på bara för att. Medan jag inte alls är öppen mot "nya" människor och inte alls har nån lust att diskutera hela mitt liv, min systers liv, mina föräldrars liv med henne, så det har känts väldigt olustigt.
Nu vet jag iofs inte hur ofta min sambo pratar med dem då, som jag sagt tidigare, han håller isär oss som katt och råtta för att han vet att jag inte trivs med dem (vilket jag aldrig kommer göra när han håller på sådär...) men de ringer ALDRIG på hemtelefonen, de bjuder aldrig hem oss, möjligtvis om vi springer på varandra i deras stad när det är aktiviteter där, men då är vi ju där för aktiviteten och inte för att sitta hos dem, som vi kan göra när som helst annars.
Jag tror det är lite det här att de inte vill störa, inte vill lägga sig i, men det blir istället så att jag känner att de inte bryr sig. Nån gång sa sambon att hans mamma sagt att hon kände sig "utanför" då vi hittar på en massa saker med mina föräldrar (som visar intresse för oss, frågar om vi vill komma på middag, om vi vill med på saker etc), men då blev jag arg. Visar de inte oss/mig nåt intresse så visar jag inte heller dem intresse. Ska de bara sitta på sina arslen och tro att vi ska ramla förbi på spontan-fika (vi har en bit dit...) så kan de bara glömma det, speciellt när sambon inte verkar bry sig nämnvärt.