• brallison

Hur anmäler man att man ska ta ut föräldradagar?

Hej!
    Kanske en lite dum fråga, men tänkte att ni säkert hur man gör. Efter man skickat sitt moderskapsintyg till FK, hur sedan anmäler man fr o m vilken dag man tänker ta ut sina dagar? Eller blir det automatiskt fr o m BF?
    /br_allison

• Svar på tråden Hur anmäler man att man ska ta ut föräldradagar?
  • Emmizen87

Enklast gör du det med e-leg på försäkringskassans hemsida.
    Du måste själv anmäla när du vill ta ut dagar.

• clembke

Först få du göra en anmälan om att du vill ta ut dagar o sen få du begära dagar. Som föregående skrev, enklast är att göra det via deras hemsida om du har e-leg. Om du inte har det så är det rätt enkelt att fixa iaf om man har Nordea.

• brallison

Jaп har e-leg och var där igår och försökte anmäla dagar. Jag har BF 2/11 men där kunde jag göra anmälan bara för period fr o m 2/1-11 och därför blev så förvirrad Rynkar på näsan

• Emmizen87

hmm... konstigt.. du ska ju kunna ta ut FP redan innan BF.. skulle nog ringa FK å se vad dom säger..

Hoppas det löser sej!

• gudrunberit

Jag och sambon var på möte på FK för att få allt förklarat för oss, eftersom allt är så nytt. Jag är sjukskriven framtill förlossningen, men så fort jag fött ska jag gå in på mina sidor på FK och där ta ut dagar. Alltså först när barnet är fött ska jag registrera.

Kan det vara så att barnet inte är registrerat än på dina sidor och att det är därför som du ännu inte kan ta ut dagar? Man får ta ut 2 månader innan, innan dess går det inte att registrera dagarna om jag förstod handläggaren rätt. Systemet är gjort så att man inte ska kunna göra fel enligt handläggaren, den säger ifrån.

Ring och kolla med en handläggare för säkerhetsskull. Lycka till! 

• brallison
    gudrunberit skrev 2010-10-29 21:00:05 följande:
    Jag och sambon var på möte på FK för att få allt förklarat för oss, eftersom allt är så nytt. Jag är sjukskriven framtill förlossningen, men så fort jag fött ska jag gå in på mina sidor på FK och där ta ut dagar. Alltså först när barnet är fött ska jag registrera.

Kan det vara så att barnet inte är registrerat än på dina sidor och att det är därför som du ännu inte kan ta ut dagar? Man får ta ut 2 månader innan, innan dess går det inte att registrera dagarna om jag förstod handläggaren rätt. Systemet är gjort så att man inte ska kunna göra fel enligt handläggaren, den säger ifrån.

Ring och kolla med en handläggare för säkerhetsskull. Lycka till! 
    Det var så jag tänkte också att det är kanske inlagt att jag kan anmäla mina dagar endast efter barnets födelse. Jag ringer och frågar FK.
    Tack snälla för alla svar!
  • Alexi
    brallison skrev 2010-10-31 14:17:06 följande:
    Det var så jag tänkte också att det är kanske inlagt att jag kan anmäla mina dagar endast efter barnets födelse. Jag ringer och frågar FK.
    Tack snälla för alla svar!
    Men man kan ju visst anmäla före barnet föds. Jag har bf 1/11 och begärde fp from 1/11 redan för någon månad sen.
  • brallison
    Alexi skrev 2010-10-31 15:12:27 följande:
    Men man kan ju visst anmäla före barnet föds. Jag har bf 1/11 och begärde fp from 1/11 redan för någon månad sen.
    Gjord du det via Internet eller på nån blankett? Jag har försökt att ringa FK idag, men det var nästan omöjligt
  • Alexi
    brallison skrev 2010-11-01 15:40:09 följande:
    Gjord du det via Internet eller på nån blankett? Jag har försökt att ringa FK idag, men det var nästan omöjligt
    via internet.
  • brallison
    Alexi skrev 2010-11-01 16:11:35 följande:
    via internet.
    Jo, igår kom jag fram till FKs kundcenter och slutligen visade det sig att de lagt in fel Bf på mig och det var därför jag inte kunde göra nåt... Nu är allt fixat, äntligen.
    Tack för all hjälp, tjejer!
  • Emmizen87

Vad skönt att det löst sej!  Idag har du BF.. har den lill* dykt upp än??..;) hehe..

• brallison
    Emmizen87 skrev 2010-11-02 15:08:30 följande:
    Vad skönt att det löst sej!  Idag har du BF.. har den lill* dykt upp än??..;) hehe..
    Nej Men jag började få förvärkar inatt, så kanske nåt är på G. Vi får hoppas
  • Emmizen87

mm..=).. jag gick 4 dagar över.. dock trodde ja de skulle bli längre då ja inte kände något alls.. inga förvärkar lr så överhuvudtaget.. så en morgon vid 6 tiden vaknar jag å behöver gå på toa.. när ja kommer in på toa forsar vattnet ut.. ringer FL å berättar det.. har dock inga värkar alls så får en tid vid 9 för en koll bara.. vid halv 8 när vi sätter oss i bilen börjar värkarna komma.. när vi kommer in har ja värkar hela tiden.. det hela slutar med att de tillslut blev ett akutsnitt då hon inte fick tillräckligt med syre.. men allt gick iaf bra..!

Så de kan komma snabbt lr de kan ta lång tid.. alla förlossningar är ju olika men hoppas iaf att de blir bra för dej..=)

Håller en tumme för dej iaf!

• brallison
    Emmizen87 skrev 2010-11-03 10:52:02 följande:
    det hela slutar med att de tillslut blev ett akutsnitt då hon inte fick tillräckligt med syre.. men allt gick iaf bra..!

Så de kan komma snabbt lr de kan ta lång tid.. alla förlossningar är ju olika men hoppas iaf att de blir bra för dej..=)

Håller en tumme för dej iaf!
    Oj, vad läskigt det var för dig! Mn viktigast att allt gick bra i alla fall
    Hoppas att det inte ska ta för lång tid för mig (jag som trodde att jag skulle föda lite för tidigt, hehe!)
    Tack för stöd!
  • Emmizen87

de var inte speciellt läskigt.. han inte riktigt reagera på snittet.. då de gick så snabbt när de väl bestämdes.. vid 16:30 tog dom syretestet på henne och 16:46 var hon ute ur mage.. så fort kan ja ju säga att de gick så han inte reflektera över det precis just då..

jag gissar att den lill* kommer på söndag, den 7e..=) får väl se sen om jag gissar rätt..

Skönt iaf att allt löste sej med FK å du kan läggain å ta ut dagar nu..tänk  vad ett litet misstag frrån dom kan göra mycket.. tyckte de va så konstigt då man ska kunna ta ut FP redan innan BF..

• brallison
    Emmizen87 skrev 2010-11-04 14:16:58 följande:
    jag gissar att den lill* kommer på söndag, den 7e..=) får väl se sen om jag gissar rätt..
    Det hoppas jag verkligen, kanske t o m lite tidigare - så trött på att vara gravid )
  • Pluss

Hej! Jag hoppar in här med en kompletterande fråga.. Jag har bf 23 jan o vill ta ut några föräldradagar innan. Har sparat semesterdagar som jag ska ta ut, men behöver komplettera med förhoppningsvis några få föräldradagar innan bebisen kommer ut. Jag vill egentligen inte slösa med dagarna. Kan man säga till arbetsgivaren att man vill sluta jobba ett visst datum o sen ta ut dagar utan ersättning? Anmälar man i så fall till FK på ngt sätt eller är man helt enkelt bara hemma utan lön o SGI?

Ser nu att jag inte är helt kristallklar i min fråga, men förhoppningsvis har jag en tvillingsjäl där ute som förstår Precis vad jag menar. Flört

Svar på tråden Hur anmäler man att man ska ta ut föräldradagar?