• Silverflingan

Ut i skogen - ritual???

Min 12-åriga son vill träffa sina 13-åriga kompisar (som jag aldrig har träffat) för att gå ut i skogen för att titta på en ruin. Mina varningsklockor ringer ju för fullt när jag hör det! Han säger att de bara ska titta på ruinen. Men vilka tonåringar är intresserade av att titta på ruiner?

• Svar på tråden Ut i skogen - ritual???
  • Silverflingan
    lykantrophona skrev 2010-11-12 13:07:05 följande:
    ...

Det är väl nyttigt för barn att gå ut i skogen! Be honom bara att vara försiktig och göra något som känns farligt bara för att imponera på kompisarna. Och så säger du åt honom att vara hemma i tid. Herregud.

Mangakonvent kan vara bra och dåliga. Ska han sova där? Är det långt från hemmet? Att bara vara där över dagen är nog bland det tryggaste. Nördar brukar ju varken supa eller slåss.
    Det är inte skogen som oroar mig utan att det är kompisar han inte känner väl och kanske inte kan lita på.

Han ska inte sova på mangakonventet, sovplatserna var slut så jag behövde inte ens ta ställning till det.

Jag överreagerar säkert, men det är pga 2 skäl: jag blev "helt plötsligt" inslängd i livet som tonårsförälder nu när han började 6an i en ny skola, brukar väl ske lite gradvis annars? Och det är nya kompisar han vill göra allt med som jag inte känner och inte har träffat och således heller inte träffat deras föräldrar. Hade han velat göra det här med sin två bästisar sedan 5 år tillbaka så hade jag bara sagt okej...
  • lykantrophona
    Silverflingan skrev 2010-11-12 13:17:46 följande:
    Det är inte skogen som oroar mig utan att det är kompisar han inte känner väl och kanske inte kan lita på.

Han ska inte sova på mangakonventet, sovplatserna var slut så jag behövde inte ens ta ställning till det.

Jag överreagerar säkert, men det är pga 2 skäl: jag blev "helt plötsligt" inslängd i livet som tonårsförälder nu när han började 6an i en ny skola, brukar väl ske lite gradvis annars? Och det är nya kompisar han vill göra allt med som jag inte känner och inte har träffat och således heller inte träffat deras föräldrar. Hade han velat göra det här med sin två bästisar sedan 5 år tillbaka så hade jag bara sagt okej...
    Tror nog att de flesta får någonslags hopp in i tonåren. Själv bytte jag skola när jag började i sjuan, fick nya kamrater och började göra mer saker själv. Jag kan tycka det bra att han fått några att umgås med på sin nya skola, och han har ju säkert umgåtts med dem sedan skolstarten i aug/sept någon gång? För honom är det en lång tid.

Mangakonvent är visserligen ganska stojiga, med mycket folk. De yngsta är i din sons ålder, sen sträcker det sig uppåt. Oftast tonåringar, men även unga vuxna. Oftast kollar de på film, sjunger karaoke, spelar tv-spel och annat totalt ofarligt. Miljön kan vara ganska förvirrande för den som är där första gången, men man skulle kunna jämföra det med ett stort, tillfälligt fritidshem där alla har liknande intressen.
  • Villimey

Vad är det för ruin, vad ska dem göra vid ruinen och nu tänker jag givetvis på urban exploring och liknande där man tar sig in i tunnelsystem och gamla övergivna industrier och bostadshus. Hur långt bort ligger ruinen? Bor några föräldrar i närheten?

• Silverflingan
    lykantrophona skrev 2010-11-12 13:22:44 följande:
     men man skulle kunna jämföra det med ett stort, tillfälligt fritidshem
    Det var det jag intalade mig så att jag kunde säga ja, så känns bra att du säger det
  • Silverflingan
    Villimey skrev 2010-11-12 13:29:31 följande:
    Vad är det för ruin, vad ska dem göra vid ruinen och nu tänker jag givetvis på urban exploring och liknande där man tar sig in i tunnelsystem och gamla övergivna industrier och bostadshus. Hur långt bort ligger ruinen? Bor några föräldrar i närheten?
    Som jag sagt tidigare. Problemet är ju att jag aldrig träffat dessa kompisar så jag har heller inte träffat deras föräldrar. Jag har ingen aning om ifall några föräldrar bor i närheten. Och kompisarna har ju inte vårat hemnummer då de inte ens har bytt mobilnummer med varandra så om något skulle hända honom så skulle ju kompisarna ha svårt att ringa mig, visst, de kan kolla i skolkatalogen vad han heter i efternamn och sedan söka på hitta.se men frågan är ju om de skulle göra det...

Själva urban exploring-grejen har jag inget emot. Första gången jag hörde talas om det tänkte jag att det var synd att det inte fanns "på min tid". Hade han velat göra allt detta med sin kompisar sedan länge, där jag både känner kompisarna, har deras telefonnummer och träffat deras föräldrar så hade det varit en helt annan grej.
  • Villimey

Mangakonvent under dagtid skulle inte oroa mig alls, läter som en bra hobby att läsa och rita mangaserier, klä ut sig och allt som hör till mangakulturen.

Ruinen låter väldigt diffus och skulle göra mig orolig med tanke på den här exploring som orsakat dödsfall.

• lykantrophona
    Silverflingan skrev 2010-11-12 13:35:56 följande:
    Det var det jag intalade mig så att jag kunde säga ja, så känns bra att du säger det
    Och då tycker jag ändå inte om att vara på konvent. Har varit på några stycken, men trivs inte med den mängden folk och ljud. Nu har du inte specifierat vilken han ska gå på, men värt att nämnas är att vissa visar filmer som inte är lämpliga för barn. Då brukar det också finnas skyltat utanför filmsalen (t ex "18-årsgräns"), jag har också varit med om att det funnits folk som kollar så att ingen som ser absolut för ung ut sitter och tittar. Programmet borde ju synas på konventets hemsida, och där kan du se vad för sorts aktiviteter som sker.

Tills vidare tycker jag att du kan be din son att fixa hans nya vänners telefonnummer osv, utifall han ska hänga ute med dem mycket. Det tycker jag inte är något konstigt.
  • ullispunktse

Jag skulle kräva att få namn och något/några mobilnummer till kompisarna innan jag tillät att han åkte till en okänd plats med okända vänner. Var ska ni börja leta om han inte kommer hem i tid?
    Han kanske kan peka ut på en Eniro-karta var ruinen finns.
    Han är ju bara 12 år, långt ifrån myndig. Jag tycker att man som förälder kan kräva sådana saker innan han ger sig ut. Om han inte har något att dölja så borde han väl kunna ge lite information.

• Sessilou
    Silverflingan skrev 2010-11-12 12:57:07 följande:
    Tack för alla svar!

Det som gör mig mest orolig är ju att det är nya kompisar från den nya skolan som han inte känner väl. Han har inte ens deras mobilnummer vilket man väl brukar ha om man är vänner. Hade det varit kompisar han kännt några år hade jag inte alls varit lika orolig. Jag är orolig att de skulle dra och lämna honom om det skulle hända något.

Han fick inte följa med till ruinen den här gången men jag är väl medveten om att han lär åka dit ändå någon annan gång (vare sig jag säger okej eller inte), men då har han kännt dem längre så då känns det mer okej.

Han vill gå på ett mangakonvent om några veckor som jag inte heller är så förtjust i men har sagt att han får gå dit, så jag är inte helt omöjlig i alla fall.
    min bonusdotter(15 år) går på alla mangakonvent hon känner till! Jättekul...alltid alkoholförbud o sånt, Mera som en "mässa" med modevisningar (cosplay) tävlingar i spel, man kan köpa japanska grejer, filmvisning osv.
    Första gången hon var på mangakonvent var vi lite oroliga över övernatningen som ofta är i sovsalar, så hon fick sova på hotell. Men nu sist sov hon i sovsal...det gick bra. Salen är låst under dagen, men värdegrejer fick hon ha med sig.
    Less is more=)
  • Sessilou
    ullispunktse skrev 2010-11-12 18:03:31 följande:
    Jag skulle kräva att få namn och något/några mobilnummer till kompisarna innan jag tillät att han åkte till en okänd plats med okända vänner. Var ska ni börja leta om han inte kommer hem i tid?
    Han kanske kan peka ut på en Eniro-karta var ruinen finns.
    Han är ju bara 12 år, långt ifrån myndig. Jag tycker att man som förälder kan kräva sådana saker innan han ger sig ut. Om han inte har något att dölja så borde han väl kunna ge lite information.
    håller helt med.
    Kräv namn o nr till kompisarna. Tills dess att du inte fått det, låt honom inte få följa med dem dit.
    Less is more=)
  • Jonsi

Förstår din oro inför nya kompisar som du inte hunnit lära känna. Men jag råder dig att se till att göra det så snart som möjligt - uppmuntra honom att bjuda hem dem till er. Det känns alltid mycket bättre när kompisarnas namn får ett ansikte, och helst vill man ju träffa föräldrarna också. Min dotter har just börjat gymnasiet med massor av nya kompisar, så jag är lite i samma sits. Många okända namn dyker plötsigt upp liksom ett utökat behov av att träffa alla dessa nya vänner, och än tycker jag inte riktigt att jag har grepp över hela situationen...

• Kultist

Oj, en unge som vill gå ut utomhus med nya vänner?! Fruktansvärt! Sådant måste stoppas till varje pris!

Vad fan är det för problem med folk i dag? Det här måste vara en troll-tråd. Snälla, snälla, ge mig åter lite av min tro på mänskligheten och säg att det ÄR en trolltråd.

• theogg
    Villimey skrev 2010-11-12 13:29:31 följande:
    Igen, snokande, analfabeta föräldrar, så borde ni ta en kurs i engelska innan ni börjar kritisera oss;
    det heter *urban exploration*

"n00bizm is caused by ignorance" 
Svar på tråden Ut i skogen - ritual???