• caspersmamma 08

Vem har rätt ang försäkringspengarna enligt dig

Min lillasysters pappa dog i sommras och nu har hon fått mer pengar än vad hennes andra syskon fått pga att han dog innan hennes 21års dag. Nu säger en av hennes storasystrar att försäkringen skulle ha avskrivits när lillasyster var 18år och därför ska hon dela med sig av pengarna så alla får lika mycket annars är hon en tjuv och vägrar prata med henne någo mer.
    Lillasyster säger att pengarna är hennes och hon gör vad hon vill med pengarna och ville pappan avskriva försäkringen så har han haft 2år på sig att göra det.
    Storesyster säger då att pappan var alkolist och därför inte kom ihåg eller tänkte på att avskriva försäkringen och därför bör lillasyster göra det rätta nu och dela med sig.
    Lillasyster säger då att fast han var alkolist så skötte han sitt jobb och var noga med sina pengar.

Jag pratar med dem bägge två och jag hör tydligt att de bara hör vad de vill höra ex storasyster säger att lillasyster visste om att försäkringen skulle avskrivas lillasyster säger att de visste hon inte alls utan hon fick höra för några år sen att den skulle gälla tills hon var 18år men inte att den skulle behövas avskrivas och varför han inte gjorde det vet bara pappan.
    Storesyster säger nu att hon kommer vägra skriva på bodelningen tills hon går med på att lillasyster delar med sig.

( Jag har inte samma pappa som dom)

Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Vem har rätt ang försäkringspengarna enligt dig
  • Matillin
    solstrålen 76 skrev 2010-10-30 16:58:50 följande:
    Storesyster anser att lillasyster nu är vuxen och därför ska alla ha lika rätt till pengarna och att hon nu beter sig barnsligt.
    Lillasyster är väldigt bortskämd av hennes föräldrar och även oss syskon och de har jag nämnt ett par gånger till storesyster att jag tycker men samtidigt är hon ju min lillasyster och de gör ju att jag också skämmer bort henne.
    Må hända att hon är bortskämd fast det är ju något som är separat från det här, eller?
    Många föräldrar har försäkringar på sina barn.
    Mina föräldrar hade försäkringar på alla sina barn som räckte ännu längre tror ja.

Försäkringen är ju till henne, alltså är pengarnas hennes.
    Antar att han haft försäkringar på alla sina barn fram till en viss ålder?
    Samma sak om eran pappa hade delat ut lotto till alla över jul och hon hade vunnit pengar på sin lott.
    Skulle storssyster krävt hälften på den med för att det var orättvist annars?
  • caspersmamma 08

Lillasyster har precis flyttat hemifrån pluggar och jobbar extra
    storesyster bor i en lägenhet i stockhom som hon äger har ett fast jobb där hon kännnar väldigt bra, hon har inge lån på lägenheten utan den köpte hon för pengarna hon fick i en skilsmässa då hennes fd man köpte ut henne ur deras firma.

• Matillin
    solstrålen 76 skrev 2010-10-30 17:06:43 följande:
    det är 16år mellan dom och storesyster har egentligen inge behov av pengarna och det vissar hon väldigt dydligt genom att vägra skriva bodelningen som är en ganska stor summa pengar som ska delas ut var kommer dom få betydligt mycket mer än vad de skulle få om de delar på försäkringspengarna.
    Storesyskonen har även dom fått pengar genom försäkringen men inte lika myket som lillasystern.
    16 år emellan dom!!
    Ja då är det ju ännu värre, för lite mer förståeligt vore det kanske om en 22 åring betedde sig så här.
    Tänkte att det kanske var nära i ålder och att det då kändes orättvist att ett syskon som är nära i ålder får mer pengar från försäkringen.
    Jag tycker det låter som att det är storasyster som beter sig bortskämt

Visa storasyster tråden så kanske hon får sig en tankeställare.
    Det är ju inte direkt någon som anser att hon kan kräva några pengar.
  • caspersmamma 08
    Matillin skrev 2010-10-30 17:10:46 följande:
    Må hända att hon är bortskämd fast det är ju något som är separat från det här, eller?
    Många föräldrar har försäkringar på sina barn.
    Mina föräldrar hade försäkringar på alla sina barn som räckte ännu längre tror ja.

Försäkringen är ju till henne, alltså är pengarnas hennes.
    Antar att han haft försäkringar på alla sina barn fram till en viss ålder?
    Samma sak om eran pappa hade delat ut lotto till alla över jul och hon hade vunnit pengar på sin lott.
    Skulle storssyster krävt hälften på den med för att det var orättvist annars?
    Enligt storesyster så är det därför hon inte vill dela med sig nu, storesyster ringde till mig och sa " du hade rätt, jag ville inte tro att hon var så jäkla bortskämd men nu har jag fått det bevisat en snorunge är vad hon är, hon är inte värd någonting mer för mig"

Jag tycker att lillasyster har rätt till pengarna men har börjat funderara på om de kan ligga någo mer bakom till storesysterns agerande.
    Storesystern var osams med pappan när han dog och har varit det i ett antal år hon är det såkallade svarta fåret i familjen.
  • Matillin
    solstrålen 76 skrev 2010-10-30 17:26:01 följande:
    Enligt storesyster så är det därför hon inte vill dela med sig nu, storesyster ringde till mig och sa " du hade rätt, jag ville inte tro att hon var så jäkla bortskämd men nu har jag fått det bevisat en snorunge är vad hon är, hon är inte värd någonting mer för mig"

Jag tycker att lillasyster har rätt till pengarna men har börjat funderara på om de kan ligga någo mer bakom till storesysterns agerande.
    Storesystern var osams med pappan när han dog och har varit det i ett antal år hon är det såkallade svarta fåret i familjen.

Ja antagligen är hon sårad bitter och ledsen för något och tar ut det på sin lillasyster som i det här fallet faktiskt inte förtjänar det.
    Hur bortskämd hon än må ha varit tidigare.

Det här handlar inte om att vara bortskämd utan om att inte skänka bort pengar som man ärligt har tillskansat sig.

• Leoella
    SJÄLVKLART har lillasyster rätten till pengarna och att göra vad hon  vill med dem!
    Att storasyster på något sätt känner sig sviken av pappa (som inte "skrev av" försäkringen) är inte lillasysters fel och hon ska inte behöva ta ansvar för det.

Försäkringen är uppenbarligen gällande med högre belopp för barn till 21 års ålder. Och det ÄR ju i praktiken så att lillasyster förlorar sin pappa tidigare i livet än vad storasyster gör. De allra flesta försäkringar som ger barnen pengar vid förälders dödsfall ger just högre summor till yngre barn. Nu är de i och för sig myndiga båda två, men ändå.
  • Leoella
    solstrålen 76 skrev 2010-10-30 17:06:43 följande:
    det är 16år mellan dom och storesyster har egentligen inge behov av pengarna och det vissar hon väldigt dydligt genom att vägra skriva bodelningen som är en ganska stor summa pengar som ska delas ut var kommer dom få betydligt mycket mer än vad de skulle få om de delar på försäkringspengarna.
    Storesyskonen har även dom fått pengar genom försäkringen men inte lika myket som lillasystern.
    Nu blir jag riktigt förbannad! Storasyster är alltså en bra bit över 30 år då! Och unnar inte sin lillasyster på dryga 20 år detta? Lillasyster har ju förlorat sin far LÅNGT tidigare i det vuxna livet än vad hon har. Lillasyster har förmodligen inte alls samma ekonomiska "bas" att stå på eftersom hon just kommit ut i arbetslivet alternativt pluggar.
  • Jullesmamma

Fattar inte ens hur en sådan diskussion uppstår!!!
    Mamma dog när jag var strax under 20 och syrran var lite mer än 18, på mammas försäkring var gränsen 19 år och syrran fick dubbelt så mycket men det brydde mig inte för 5 öre... Mamma var ju borta och inga pengar i världen kunde ersätta henne =(
    Om pappan i detta fall hade avskrivit försäkringen hade ju ingen av dem fått något alls!!!

• caspersmamma 08

Jag skulle gärna vilja prata med storesystern om det här men vet inte riktigt hur då jag inte vill bli osams med henne och hon säger att jag är den enda som hon kan prata med och just nu är hon så övertygad att lillasyster är en tjuv.
    Jag pratade med lillasyster igår och hon berättade att hon och deras älstasyster hade bett henne att söka hjälp för att prata med en psykolog men hon hade bara blivit ännu argare och snäst tillbaka att hon minnsan inte behöver prata med nogon att hon mår bra men att de kanske borde prata med någon då de beter sig så själviska och är så snikna.

• Leoella
    solstrålen 76 skrev 2010-10-31 12:57:04 följande:
    Jag skulle gärna vilja prata med storesystern om det här men vet inte riktigt hur då jag inte vill bli osams med henne och hon säger att jag är den enda som hon kan prata med och just nu är hon så övertygad att lillasyster är en tjuv.
    Jag pratade med lillasyster igår och hon berättade att hon och deras älstasyster hade bett henne att söka hjälp för att prata med en psykolog men hon hade bara blivit ännu argare och snäst tillbaka att hon minnsan inte behöver prata med nogon att hon mår bra men att de kanske borde prata med någon då de beter sig så själviska och är så snikna.
    Om du tycker storasyster har fel så förstår jag inte vad som är hemskt med att bli "osams" med henne? Jag menar; lillasyster känner sig väl kanske inte så glad åt om du tar storasysters "partI"  och det är ju onödigt i det fall du faktiskt egentligen inte känner att hon gör något fel?

Du kanske kan tala med storasyster på ett lite "smidigt" sätt; att hon pratar med dig och att du är ett stöd behöver ju inte betyda att du HÅLLER med om allt hon säger eller gör.
  • caspersmamma 08
    Leoella skrev 2010-11-01 20:33:57 följande:
    Om du tycker storasyster har fel så förstår jag inte vad som är hemskt med att bli "osams" med henne? Jag menar; lillasyster känner sig väl kanske inte så glad åt om du tar storasysters "partI"  och det är ju onödigt i det fall du faktiskt egentligen inte känner att hon gör något fel?

Du kanske kan tala med storasyster på ett lite "smidigt" sätt; att hon pratar med dig och att du är ett stöd behöver ju inte betyda att du HÅLLER med om allt hon säger eller gör.
    Självklart så säger jag inte till storesyster att jag håller med henne. Jag pratade med henne i Fredags och då sa jag att jag förstår henne men att jag inte vill välja sida för jag förstår lillasyster också. Jag vet att lillasyster har laglig rätt till pengarna men det betyder inte att storesyster har rätt att känna sig besviken.
    I Lördags vaknade jag upp och har antagligen tänkt på det här i sömnen för de första som kom upp i mina tankar var Det är inte pengarna hon är besviken på utan för att han dog innan dom blev sams igen och att nu kommer hon aldrig få möjligheten till att prata ut med varandra.
    Jag pratade med lillasyster om det här på kvällen och hon trodde som jag att den hon egentligen är arg på är sig själv men att hon låter det gå ut över lillasystern för hon vet att lillasyster kommer att förlåta henne.

Det är svårt att förklara varför jag inte vill bli osams med henne men en del på grund av feghet vill inte förlora henne hon är inte min riktiga storasyster men jag ser henne som det vi har vuxit upp med varandra det är 3år mellan oss. Lillasyster vet hur jag känner för med henne kan jag prata om allt. Men som hon säger" på mammas sida då pratar vi om problemen och löser dom, på pappas sida då vägrar man prata med varandra"
  • Leoella
    solstrålen 76 skrev 2010-11-01 21:53:58 följande:
    I Lördags vaknade jag upp och har antagligen tänkt på det här i sömnen för de första som kom upp i mina tankar var Det är inte pengarna hon är besviken på utan för att han dog innan dom blev sams igen och att nu kommer hon aldrig få möjligheten till att prata ut med varandra.
    Du har ju slagit huvudet på spiken där! Du vet att storasyster agerar mer utifrån sin sorg och ledsenhet än utifrån en reeell önskan att göra lillasyster illa. Vilket låter helt logiskt! Du har säkert rätt, du känner dem ju båda.

Eftersom både du och lillasyster anar vad som ligger bakom kanske ni kan försöka "stå ut med dumheterna" ett tag till och hoppas att det ger sig lite med tiden. Dock kan ju inte storasyster "gömma sig" bakom sin sorg och bete sig HUR som helst. Kanske behöver hon påminnas om det hon faktiskt har kvar; dig och lillasyster....  att ni finns där och att oavsett de där pengarna så har NI betydelse för varandra.
Svar på tråden Vem har rätt ang försäkringspengarna enligt dig