• Här och nu

Förälder på förskolan berättar att barnet har ADHD

Eftersom personalen har sekretess krävs att förälder berättar. Vi säger att en förälder berättar. Om barnet redan går på förskolan kan vi låta va osagt. Föräldern säger att visst mått av utåtagerande kan förekomma, men att barnet kommer att ha resurs. Vad blir din reaktion och hur agerar du?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-10-30 21:51
    Kan lika gärna stå autism, då jag hänvisar till min son. Men skrev ADHD, då det är mer laddat.
  • Svar på tråden Förälder på förskolan berättar att barnet har ADHD
  • Reglementet
    Här och nu skrev 2010-11-02 12:02:50 följande:
    Har man själv adhd eller misstänker det men inte vill kolla, KAN man ha svårt när andra berättar på t ex ett föräldramöte.
    Den där meningen går inte ihop alls. Har man inte varit på utredning, kan man inte veta att man har adhd.
    *Kommersiellt budskap*
  • VirrigaVerna
    Här och nu skrev 2010-11-02 11:57:27 följande:
    Nu läser du inte noga. Man kan nämna det, men diskussionen kring barnet ska inte DOMINERAS av utåtagerande.
    Det inlägg du svarade på ursprungligen var ett svar på att det var fördomar att ta upp att barn med de här diagnoserna kunde vara utåtagerade.
    Mitt svar på det var att det inte var en fördom i och med att det förekommer. Det är alltså ren fakta att det förekommer att barn med diagnoser av detta slag kan vara utåtagerande.
    Du håller med om det eller hur?

Jag har aldrig påstått att man ska fokusera diskussionen på att de domineras av ett utåtagerande men att det är viktigt att informera om att det kan förekomma, eller hur?
    Många människor behöver man inte parodiera. Det räcker med att citera dem.
  • nollåtta
    VirrigaVerna skrev 2010-11-02 12:09:13 följande:
    Det inlägg du svarade på ursprungligen var ett svar på att det var fördomar att ta upp att barn med de här diagnoserna kunde vara utåtagerade.
    Mitt svar på det var att det inte var en fördom i och med att det förekommer. Det är alltså ren fakta att det förekommer att barn med diagnoser av detta slag kan vara utåtagerande.

Jag har aldrig påstått att man ska fokusera diskussionen på att de domineras av ett utåtagerande men att det är viktigt att informera om att det kan förekomma, eller hur?
    Håller med.
  • Här och nu
    VirrigaVerna skrev 2010-11-02 12:09:13 följande:

Ja, men man får vara försiktig så man inte betraktar det som största symtomet.
  • Här och nu
    Reglementet skrev 2010-11-02 12:05:51 följande:
    Den där meningen går inte ihop alls. Har man inte varit på utredning, kan man inte veta att man har adhd.
    MISSTÄNKER men inte vill kolla det.
  • VirrigaVerna
    Här och nu skrev 2010-11-02 12:22:03 följande:
    Ja, men man får vara försiktig så man inte betraktar det som största symtomet.
    Nej men det är en del i diagnosbilden men då tror jag vi är rätt överens i sakfrågan
  • Här och nu
    VirrigaVerna skrev 2010-11-02 12:23:19 följande:
    Nej men det är en del i diagnosbilden men då tror jag vi är rätt överens i sakfrågan
    Ja. Kan vi släppa det nu?
  • VirrigaVerna
    Här och nu skrev 2010-11-02 12:38:32 följande:
    Ja. Kan vi släppa det nu?
    Tills vidare i vartfall
  • Reglementet
    Här och nu skrev 2010-11-02 12:22:44 följande:
    MISSTÄNKER men inte vill kolla det.
    Har du inte kollat upp dig själv eller?
    *Kommersiellt budskap*
  • Här och nu
    Reglementet skrev 2010-11-02 16:28:09 följande:
    Har du inte kollat upp dig själv eller?
    Jag har add. Hur så?
  • Reglementet
    Här och nu skrev 2010-11-02 16:31:15 följande:
    Jag har add. Hur så?
    Vad babblar du om då?
    *Kommersiellt budskap*
  • Här och nu
    Reglementet skrev 2010-11-02 16:33:54 följande:
    Vad babblar du om då?
    Vad undrar du?
  • big mama01

All heder åt dig som varit öppen och berättat om din sons funktionsnedsättning!!! Jag är i samma situation då min 6-årige son har fått diagnos ADHD av kombinerad typ och autism. Jag och min man berättade på ett föräldramöte för att öka förståelsen bland föräldrar och försöka undvika skitsnack om vår son som faktiskt inte kan rå för att han beter sig på ett visst sätt. Detta beror på en neurologisk funktionsnedsättning, hjärnan lider brist på vissa signalsubstanser, och rätt hjälp i rätt tid ökar chanserna för ett bra liv. Jag tror på öppenhet och rak kommunikation, jag har gjort vad jag kan, och jag kan bara hoppas på att informationen tas emot på rätt sätt. Okunskap, trångsynthet och fördomar är tyvärr något som vi aldrig kan utrota, men vi kan göra allt vi kan för att sprida information och visa att vi inte är rädda för att visa oss som de människor vi och våra barn är, lika mycket värda som alla andra!
    Behöver du en vän kan du alltid maila mig, tillsammans är vi starka!

• ominte

Vi har ett par barn på vårt barns dagis som har någon form av diagnos/er och de har båda varsin resurs. Vi vet inte vilken diagnos eller vad de har för hjälpbehov men har aldrig reagerat på något sätt, personalen har varit öppen med att xx har extra resurs på dagis så det har liksom blivit som en normal del av dagisvardan.

• carita1974
    big mama01 skrev 2010-11-12 18:27:24 följande:
    All heder åt dig som varit öppen och berättat om din sons funktionsnedsättning!!! Jag är i samma situation då min 6-årige son har fått diagnos ADHD av kombinerad typ och autism. Jag och min man berättade på ett föräldramöte för att öka förståelsen bland föräldrar och försöka undvika skitsnack om vår son som faktiskt inte kan rå för att han beter sig på ett visst sätt. Detta beror på en neurologisk funktionsnedsättning, hjärnan lider brist på vissa signalsubstanser, och rätt hjälp i rätt tid ökar chanserna för ett bra liv. Jag tror på öppenhet och rak kommunikation, jag har gjort vad jag kan, och jag kan bara hoppas på att informationen tas emot på rätt sätt. Okunskap, trångsynthet och fördomar är tyvärr något som vi aldrig kan utrota, men vi kan göra allt vi kan för att sprida information och visa att vi inte är rädda för att visa oss som de människor vi och våra barn är, lika mycket värda som alla andra!
    Behöver du en vän kan du alltid maila mig, tillsammans är vi starka!
    Bra skrivet..samma här...är öppen med både min adhd och sönernas!
Svar på tråden Förälder på förskolan berättar att barnet har ADHD