• Gabbisen

Mättar ersättning mer än bröstmjölk?

Till att börja med: jag pumpar och använder flaska och direktammar inte.

Min 4,5 veckor gamla dotter hade fått in en fin rytm på natten:
    Nattmål kl 24, Nattmål kl 4, frukost kl 7.30
    Dagtid har hon även ätit ca var 2,5 timme.

Nu har hon börjat vakna varannan timme på natten (3 nätter på rad nu) och ligger och vrider och vänder sig. När hon vaknar så och inte kan somna om så erbjuder jag henne alltid mjölk.
    Jag trodde att det skulle bli mer och mer sömn på nätterna efter hand som hon kommit in i vår dygns rytm.
    Men det kanske hon inte gjort ordentligt?

Hur som helst så funderar jag på att mjölken kanske inte mättar så länge... Mättar ersättning mer? Funderar på att man kanske ska ge henne ersättning på och till natten och mjölk dagtid. Jag har inte så supermycket mjölk men det räcker precis för att täcka hennes behov.
    Hon erbjuds alltid mjölk så att hon själv släpper flaskan och inte vill ha mer. 
    Så mätt blir hon, iallafall för stunden... 
  • Svar på tråden Mättar ersättning mer än bröstmjölk?
  • Girlinthecity

Hon är ju bara 4,5 vecka, så nej, mer och mer sömn på nätterna kommer nog att dröja  Mycket möjligt att hon är i en tillväxtfas och då behöver äta oftare. Och när de ammar  oftare så produceras ju mer mjölk och då kommer det efter ett tag upp i den mäng de behöver. Jag vet inte hur ofta du pumpar ut? Men försökl att pumpa oftare under tillväxtperioden så du "kommer ikapp". Ersättning mätter inte mer utan tar längre tid att smälta. Ge bröstmjölk så länge du kan.

• Girlinthecity

Förresten, har du aldrig tänkt börjat amma, elelr är det bara under en period? Pga sår eller så?

• Helene70

Jag delammade och jag märkte en tydlig skillnad på om sonen fick bröstmjölk eller ersättning.

Med ersättning kunde han sova mer än sex timmar på natten redan vid 1 månads ålder medans med bröstmjölk vaknade han efter 3 timmar och ville ha mer.

Jag tycker du ska prova dig fram och se hur det är i erat fall. Han kanske inte alls sover längre med ersättning eller så sover han längre som i vårat fall.

Lycka till! 

• Gabbisen

Nej jag ammar inte för att hon är fruktansvärt frustrerad vid bröstet och det blir bara skit av det hela.
    Men vi myser så mycket med flaska också att närheten den får hon i mängder.
    Möjligt vis att man hade kunnat kämpa mer med ammningen. Men det är så att hon föddes med en brist på kortison och salt och behöver ha mediciner 3 gånger dagligen och att få i ett barn flytande salt är inte det enklaste kan jag säga, men genom att spä ut det med mjölk i flaska så går det förträffligt bra! Så därför vill jag inte bryta en så bra trend att jag forsätter med pumpa och flaska.
    Ja jag pumpar ut ca 180 ml 5 ggr dagligen. 

Kanske inte att det skulle bli mer och mer sömn men jag trodde inte att det skulle bli mindre och mindre sömn. Men jag har ju inga barn att jämföra med tidigare =)

• Takhiza

Att ersättning skulle mätta MER har jag svårt för att tro men de är så klart OM man har en bra mjölkproduktion så de får tillräckligt.

Har aldrig varit med om en 4,5 veckors med dygnsrytm! Skulle nog inte räkna med en heller innan 8mån ålder iaf.

• Girlinthecity
    Gabbisen skrev 2010-10-31 10:19:12 följande:
    Nej jag ammar inte för att hon är fruktansvärt frustrerad vid bröstet och det blir bara skit av det hela.
    Men vi myser så mycket med flaska också att närheten den får hon i mängder.
    Möjligt vis att man hade kunnat kämpa mer med ammningen. Men det är så att hon föddes med en brist på kortison och salt och behöver ha mediciner 3 gånger dagligen och att få i ett barn flytande salt är inte det enklaste kan jag säga, men genom att spä ut det med mjölk i flaska så går det förträffligt bra! Så därför vill jag inte bryta en så bra trend att jag forsätter med pumpa och flaska.
    Ja jag pumpar ut ca 180 ml 5 ggr dagligen. 

Kanske inte att det skulle bli mer och mer sömn men jag trodde inte att det skulle bli mindre och mindre sömn. Men jag har ju inga barn att jämföra med tidigare =)

det var inte meningen att kritisera ditt val, jag tänket bara att om du hade tänkt börja amma så kanske det skulle vara läge nu vid tillväxtperioden. Kanske kan försöka pumpa ut mer för att fälja med tillväxten, kanske alldeles innan du lägger dig (vilket du kanske gör, det vet ju inte jag) för då har jag för mig att mjölken är tjockare, eller ja, i alla fall mer näriongsrik.
  • Girlinthecity

Och mindre sömn är det ju nu när hon bhöver äta mer, sen blir det ju lugnare tills nästa tillväxtperiod.

• Gabbisen

Nej jag tar inte det som kritik, men som sagt vill jag nog forsätta med flaskan iom medicineringen. Så jag får nog pumpa lite oftare helt enkelt, får se till att pumpa ut lika ofta som hon äter i stort sett.

• Girlinthecity
    Gabbisen skrev 2010-10-31 13:45:10 följande:
    Nej jag tar inte det som kritik, men som sagt vill jag nog forsätta med flaskan iom medicineringen. Så jag får nog pumpa lite oftare helt enkelt, får se till att pumpa ut lika ofta som hon äter i stort sett.
    Men att du börjar amma hindrar ju inte att du ger medicinen med bröstmjölk?

Låter som en bra ide med pumpningen! Lycka till!
  • Happymom

Första månaden så pumpade jag också ut och några enstaka gånger så fick hon ersättning, men jag försökte alltid lite vid bröstet först. Till slut tog hon bröstet och nu ammar hon enbart.

Nå, det var ju inte det tråden handlade om.

Jag har inte hört att ersättning skulle vara mer mättande. Min tjej sover väldigt länge på nätterna trots att hon bara fått bröstmjölk. Hon är 4 månader.

Däremot har jag hört att mjölken inte alltid räcker till och då är det bra att komplettera för att de ska sova längre.

Du kan säkert prata med BVC o det här.

• Scarlett77

Min dotter är 3 veckor, jag märker jätteskillnad på om hon får enbart bröstmjölk (som jag pumpar) eller ersättning så jag ger henne alltid enbart ersättning till natten (min mjölk räcker inte på långa vägar till att täcka hennes behov ändå). Hon blir mycket nöjdare och sover bättre och längre på ersättningen

Svar på tråden Mättar ersättning mer än bröstmjölk?