Råd angående 4-åring
Har en 4-årig kille som är som alla andra 4-åringar, testar gränser. Helt normalt.
Men nu är det så att han har en kusin som är halvåret äldre än honom som är expert på att "gråta sig till" saker.. alltså får hon inte som hon vill så tjurar hon o gråter. Då ger hennes föräldrar henne det hon vill ha eller låter henne göra det hon vill. Hon är med andra ord mycket bortskämd (och föräldrarna vet om detta men gör inget åt det, men det är deras problem...). Vi umgås ganska mycket med dom och detta beteende är något som vår son nu upptäckt och tagit efter. Hon får ju som hon vill så varför skulle inte han?
Ex:
Jag säger till honom att vi ska borsta tänderna, han brusar då upp (ja, med en gång) och i princip skriker att han inte vill, jag säger igen lugnt att han ska komma till toaletten, då börjar han lådsasgråta (med tårar o allt) och så blir det "jaaaaag viiiiiill iiiiiinte deeeeeeeeeeeee!!".. (i det läget hade kusinen fått sin vilja igenom)
Såhär är det med det mesta. Äta upp maten, klä på/av sig, gå ut/gå in, stänga av TV/tv-spel/film, gå och lägga sig osv osv... allt som liksom är tvunget i vardagen.. men vi går inte med på detta! Att få som man vill genom gråt och gnäll!
Vi försöker lugnt förklara för honom att gnäll och lådsasgråt inte funkar, att han inte får som han vill när han beter sig så. Att det är mamma och pappa som bestämmer om sådana saker. Ibland går det och ibland inte..
Idag frågade han om han fick spela tv-spel idag och jag svarade att det fick han om han var snäll o lyssnade på mig och det gick han med på. Detta glöms ju bort emellanåt (han är ju bara 4..) och när han inte ville äta upp sin frukost och började gnälla sa jag "a-aa, inget sånt där, då blir det inget spel.."
Det är just DET jag vill komma bort från!! Mutor, straff osv..
Hur sjutton ska man göra?
Hur ska vi få bort hans idéer om att man kan gråta för att få som man vill??! Vi ger oss aldrig när han gör så och trodde det skulle lugna sig om vi var konsekventa då han skulle inse att det inte funkar, men han slutar inte ändå.
Hur ska vi säga för att han ska förstå att handling ger konsekvens på ett bättre sätt sätt än "gör du så/gör du inte så så får du inte göra det sen.."??
Hoppas ni förstår! =)