Ni bjuder muslimskt barn på kalas; vems ansvar ang. mat?
Vi bjöd en gång vår sons bästis på kalas. Vår son fyllde 3 år. Kompisen var 4 o från ett land med majoritet muslimer. Jag jobbar i förskolan o kan det där med fläskfri mat osv.Skrev i inbjudan, att vi behövde veta om de åt griskött, pga. vi tänkte bjuda på korv. Tänkte att det tar vi väl, då de ev. tackar ja. Fyraåringern ringer SJÄLV o säger att han kommer. Jag ber att få prata med föräldrarna, men han lägger på. Försöker ringa tillbaka, men ingen svarar trots försök flera dagar.Sätter en lapp på pojkens fackl på förskolan. Inget svar. Frågar personalen om de kan be föräldrarna ringa mig. Inget svar. Frågar förskolan som egentligen inte får svara, men de har ändå en lista på avd, ser jag då de svarat att han inte äter fläsk. Skulle inte ett barn fläsk utan att veta att de får, men visst är ansvaret pojkens föräldrar. Varför är man inte angelägen om att svara? Om jag inte kollat upp det med förskolan, vad hade hänt då? De hade ju inte haft rätt att bli arga. Eller fläsk var kanske ok vid kalas, men varför inget besked? Föräldrarna kunde bra svenska. Hur hade ni gjort o tänkt? Hade iofs vegeterianer bland de inbjudna, men de kunde inte komma o jag köpte ingen veg. korv.
TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-10-31 23:39
Ursäkta lite stavfel.Är bara trött.
TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-11-01 00:04
Hur gör ni som har specialkost, då era barn blir bjudna till nya vänner? Tror att de är tankeläsare eller informerar?
TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-11-03 11:05
Så här kommer jag att göra framöver o gör redan:
1.Skriva på inbjudan att specialkost ska meddelas.
2. Meddelas inget får barnen äta vad de kan av vad som bjuds.