• kanesha

Varför skriver man "jag älskar dig" och liknande till sin partner på Facebook?

Alltså är det nån annan än jag som stör mig på folk som hela tiden på Facebook skriver "ska åka dit o dit med älsklingen" eller skriver på sin partners logg "jag älskar dig" åtföljt av tusen hjärtan.. Varför kan man inte bara skriva sambon, maken, eller hans/hennes namn.

Varför gör man det? Måste man bevisa för omgivningen att man har ett bra förhållande?? Eller att man älskar sin partner? Har man ett sämre förhållande om man inte använder de orden?
    Jag skulle personligen uppskatta ett privat sms mer..  men men, det är ju jag det.

Dagens i-landsproblem. :D

Vad tycker ni? Jag kanske bara är bitter för att min pojkvän inte är på Facebook. :D

• Svar på tråden Varför skriver man "jag älskar dig" och liknande till sin partner på Facebook?
  • Sarilariz
    Isanje skrev 2010-11-04 16:42:10 följande:
    Av samma anledning som varför vi ibland köper söta kort med rosor och skriver något sött till vår partner. Som sedan kommer hänga på kylen... sen om kompisar,släkt och familj ser dessa korten spelar väl mindre roll?

Hade jag skrivit till min sambo på fejan att jag älskar honom är det för att han ska bli glad när han loggar in klockan 4 på morgonen innan jobbet och ser denna lilla gest som ändå kanske lyse rupp hans dag. Det är knappast ett spel för galleriet.
  • M C
    Sarilariz skrev 2010-11-04 16:38:06 följande:
    Men bara för att man skriver ibland till sin sambo att man älskar denne, eller gör hjärtan till sin syster ibland så betyder ju inte det att feeden är överfull med detta. Det kanske finns ett inlägg med "Älskar dig <3 " Resten är "hej vad gör du på måndag skall vi ta en fika?" Eller "Det var länge sedan, hur mår du? Vad gör du på Julafton?" etc etc
    och
    Av samma anledning som varför vi ibland köper söta kort med rosor och skriver något sött till vår partner. Som sedan kommer hänga på kylen... sen om kompisar,släkt och familj ser dessa korten spelar väl mindre roll?

Hade jag skrivit till min sambo på fejan att jag älskar honom är det för att han ska bli glad när han loggar in klockan 4 på morgonen innan jobbet och ser denna lilla gest som ändå kanske lyse rupp hans dag. Det är knappast ett spel för galleriet.
    Men nu var det inte det som var ämnet.
    Det var det hysteriska sliskgullandet och hjätsprutadet.

Som vanligt med FL ska jag tllägga, folk går in i försvarställning direkt fast det inte gäller dem. Sen när man påpekar att det är skillnad på "ibland" och "kontrollbehov" så går folk tll personangrepp. Även det väldigt typiskt FL.
    Bara för att du inte vet betyder inte att ingen vet. Stultorum infinitus est numerus.
  • Isanje
    M C skrev 2010-11-04 16:47:01 följande:
    och

Som vanligt med FL ska jag tllägga, folk går in i försvarställning direkt fast det inte gäller dem. Sen när man påpekar att det är skillnad på "ibland" och "kontrollbehov" så går folk tll personangrepp. Även det väldigt typiskt FL.
    Nu var det ju rubriken,som jag förklarade.

Men vi kan ju spinna vidare,och djupare eftersom du är MC och det är sådan du är,djup och spännande

Ibland är det ju liiite för mycket när allt man skriver innehåller "jag och älsklingen" man undrar lite smått om han eller hon har ett liv utanför "jag och älsklingen" men sedan är det ju så att allt man gör hamnar inte på fejan,och det kanske är vad denne person prioriterar och vill skriva om.

Sen att man skriver jag älskar dig HjärtaHjärtaHjärtaHjärta(+ ännu mer hjärtan)
    Är väl inget jag själv skulle göra,kanske på sin höjd att jag slänger in ett hjärta,bara för att vara sådär söt och gullig som bara jag är

Men alla gör ju vad som är upp till dem egentligen,vill man göra något fint för sin partner och inte bryr sig om han har 1000 vänner som ser det så go ahead,jag blir göad när jag ser min bästa kompis skriva så till sin partner,det unnar jag henne.
  • Sarilariz
    M C skrev 2010-11-04 16:47:01 följande:
    och

Fast vilka är i försvars ställning? Jag försöker bara förklara min syn på det hela, nej jag är inte som dem TS nämner i sin trådstart, men jag stör mig inte heller på dem som är så. Alla är olika, jag skulle aldrig lägga in fylle/oanständiga bilder på mig själv eller oanständiga inlägg. Men jag antar inte nödvändigtvis att de som gör det är dåliga människor som försöker kontrollera sin partner eller är människor som förlorat all kontroll och håller på att supa sig i graven.

Jag tror helt enkelt att alla är uppväxta med olika saker, uppfostrade på olika sätt och därmed uttrycker sig annorlunda. Visst KAN det vara så att lisa som skriver 1000 hjärtan till Kalle om dagen försöker markera något, men det kan lika gärna vara så att Lisa är nykär och kanske bara inte tänker på att fler än kalle uppmärksammar vad hon skriver.

Förstår du då hur jag menar?
  • Topcom

Eh vadå jag fattar inte, är det hemskt att skriva på sin partners logg att man älskar honom? eller pratar du om statusuppdateringar nu eller? Kan hända att jag skriver på både min partners logg och nämner att jag älskar honom i min statusuppdatering, men det är för att han blir glad och smickrad då. Jag tycker att det är gulligt, fint med små meddelanden ibland. Händer dock inte så ofta.. Håller med om att det är smålöjligt om man uppdaterar statusen varenda månad "Idag har jag ooh min älskling varit tillsammans i 7 månader!" Överdrivet, ja. Annars stör jag mig på töntar som skriver "ååh jag älskar mitt baaarn kalle <3<3<3". Vadå, det är väl ändå en självklarhet? Och kalle KAN ändå inte läsa din facebook. Det är som att skryta om att man har barn..Nej, för sockersött för mig.

• TheCoopers
    M C skrev 2010-11-04 16:22:26 följande:
    Hmm, ja, fyllebilderna ger inget bra intryck direkt.Drömmer Men jag skulle aldrig i helvete anställa någon som ha hela feeden knökfull med hjärtan heller. Var är Livet liksom?
    Vad vill du att man ska skriva ... en ekvation eller en härlig dikt om LIVET ?

Facebook är facebook ..shitbook ... jag tycker att man ska försöka låta bli att lägga så stor vikt vid den sidan faktiskt . Det är ju högstadiet på internet ... Underhållning .

Facebook är inte rocket science direkt så man gör nog sig själv en otjänst om man fösöker göra den till det .Vill man diskutera världens orättvisor eller räkna ut en och annan ekvation kanske man ska vända sig till en annan sida ?

Sen tycker jag att man ska passa på och  leva och fokusera på sig själv istället för att lägga ner tid på att analysera varför folk använder 14 hjärtan efter sin status . I slutändan är det deras liv och deras val . Inte ditt .
    I'm the me I choose to be ...
  • Isanje
    Sthlmsparlan skrev 2010-11-04 17:25:34 följande:
    Eh vadå jag fattar inte, är det hemskt att skriva på sin partners logg att man älskar honom? eller pratar du om statusuppdateringar nu eller? Kan hända att jag skriver på både min partners logg och nämner att jag älskar honom i min statusuppdatering, men det är för att han blir glad och smickrad då. Jag tycker att det är gulligt, fint med små meddelanden ibland. Händer dock inte så ofta.. Håller med om att det är smålöjligt om man uppdaterar statusen varenda månad "Idag har jag ooh min älskling varit tillsammans i 7 månader!" Överdrivet, ja. Annars stör jag mig på töntar som skriver "ååh jag älskar mitt baaarn kalle <3<3<3". Vadå, det är väl ändå en självklarhet? Och kalle KAN ändå inte läsa din facebook. Det är som att skryta om att man har barn..Nej, för sockersött för mig.
    Håller med,man gör det inte för att alla vänner ska läsa,utan för att det är en gullig gest till sin partner. Jag kan skriva små lappar och lämna dem på köksbordet när jag har gått på morgonen t.ex.

Sen är jag en jävel på att nämna mina barn i mina inlägg,men inte på det sättet du beskriver,utan när min son på 3år sagt något hysteriskt kul
  • Topcom
    Isanje skrev 2010-11-04 18:05:36 följande:
    Håller med,man gör det inte för att alla vänner ska läsa,utan för att det är en gullig gest till sin partner. Jag kan skriva små lappar och lämna dem på köksbordet när jag har gått på morgonen t.ex.

Sen är jag en jävel på att nämna mina barn i mina inlägg,men inte på det sättet du beskriver,utan när min son på 3år sagt något hysteriskt kul
    Men det tycker jag är helt okej, men det där kärlekssnacket om sina barn, jag är lixom inte intresserad av att se hur myyyyyyycket man ääääääälskar sitt barn. Blir bara kladdig i munnen. Tycker inte ens att man kan betona det nog på en sida som facebook, då kan man lika gärna skita i att ens skriva det.
  • Putte11
    Isanje skrev 2010-11-04 18:05:36 följande:

Sätter du upp lapparna på stan också? Eller lämnar du/placerar du dem lite mer privat?
  • Miizzaan

När min väninna och hennes sambo skriver så på Facebook så ringer jag alltid och fråga hur det är egentligen. Det är då alltid dåligt mellan dem. Diskussion om separation. Men utåt vill de ha en god fasad. När de inte skriver så på Facebook så är det bra mellan dem.

• Alexi
    Miizzaan skrev 2019-07-27 09:44:39 följande:

När min väninna och hennes sambo skriver så på Facebook så ringer jag alltid och fråga hur det är egentligen. Det är då alltid dåligt mellan dem. Diskussion om separation. Men utåt vill de ha en god fasad. När de inte skriver så på Facebook så är det bra mellan dem.

NIO år senare!? Genuint nyfiken, varför googlade du upp en nio år gammal tråd för att skriva i den?
Svar på tråden Varför skriver man "jag älskar dig" och liknande till sin partner på Facebook?