• inyourface

En pedofil bor i ert område...

Tråden ligger under "allmänt" för jag kunde inte hitta en passande. Ni som är duktiga ni kan flytta. :)

Detta är en fiktiv fråga, inget som hänt mig eller någon jag känner på riktigt.

Here it goes:
    Ponera att ni bor i ett relativt stort område. En dag får ni reda på att det bor en pedofil i ert område, men som aldrig gjort något mot ett barn, och som försöker bli frisk. (hitta inte på egna saker nu, eller skriv "men hur vet man att han inte gjort något,för det vet vi helt enkelt, enligt min fråga.) Ni ser mannen ute när ni gör era vardagliga saker, hämtar barnen, handlar mat osv. Han vinkar och ler. Hur hade ni reagerat?

För min egen del så anser jag att om man aldrig gjort något, fast att man vill, så är man fortfarande oskyldig, och förtjänas att behandlas som en människa. Nu menar jag då de pedofiler som verkligen försöker självmant, att bli söka hjälp och bli friska. Inte de pedofiler som är på väg att göra något, eller som blivit tvingade till behandling.  Jag anser inte mig själv ha rätten att dömma någon som inte gjort något, så jag hade hälsat. Kommentarer som "jävla pedofil älskare" osv, besvaras ej, så gör er inget besvär.

The truth hurts, the lie's worse
  • Svar på tråden En pedofil bor i ert område...
  • Esther M
    grind skrev 2010-11-03 16:06:52 följande:
    Det är väl upp till dig men samhället bör se ner på kvinnor som inte skaffar barn ja. Inte konstigare än att man ser ner på människor som lever på bidrag eller att vi ser ner på människor som skräpar ner i naturen. De är parasiter som lever på oss övriga.
    Hur då? Jag skiter i om mänskligheten dör ut. Det är inte mitt problem. Jag parasiterar inte på någon, eftersom det inte är min skyldighet att vara någon värphöna. Jag lever för min egen skull. Vem skulle skyldigheten vara mot?
  • Anonym (anorektiker)

Jag är anorektiker och har varit det i större delen av mitt liv. Jag har dock sjukdomsinsikt sedan fem år tillbaka och strävar varje dag efter att inte skada mig själv. Jag tror att min sjukdom han jämföras något med pedofili. Jag kommer antagligen aldrig någonsin att bli helt frisk och slippa ångest över min vikt, men det betyder inte att jag kommer låta tankarna bli handling och skada mig själv och andra igen. En pedofil kan bli frisk i den mån att man lär sig andra sätt att handskas med tankarna än att skada barn. Det är möjligt att man aldrig slipper tankarna helt, man man kan lära sig att hantera dem.

Jag skulle antagligen hälsat tillbaka. Inte mer, inte mindre. Jag skulle lära mina barn att om den mannen eller någon annan vuxen närmar sig dem på ett obehagligt sätt, eller försöker få med dem någonstans, ska de skrika och springa därifrån. Att skapa en folkmobb mot någon som inte gjort någon annan än sig själv ont är inhumant.

• inyourface
    Anonym (anorektiker) skrev 2010-11-03 18:38:28 följande:
    Jag är anorektiker och har varit det i större delen av mitt liv. Jag har dock sjukdomsinsikt sedan fem år tillbaka och strävar varje dag efter att inte skada mig själv. Jag tror att min sjukdom han jämföras något med pedofili. Jag kommer antagligen aldrig någonsin att bli helt frisk och slippa ångest över min vikt, men det betyder inte att jag kommer låta tankarna bli handling och skada mig själv och andra igen. En pedofil kan bli frisk i den mån att man lär sig andra sätt att handskas med tankarna än att skada barn. Det är möjligt att man aldrig slipper tankarna helt, man man kan lära sig att hantera dem.

Jag skulle antagligen hälsat tillbaka. Inte mer, inte mindre. Jag skulle lära mina barn att om den mannen eller någon annan vuxen närmar sig dem på ett obehagligt sätt, eller försöker få med dem någonstans, ska de skrika och springa därifrån. Att skapa en folkmobb mot någon som inte gjort någon annan än sig själv ont är inhumant.
    Lycka till med din strävan till att bli frisk. :)
    The truth hurts, the lie's worse
  • Mariohn
    Anonym (anorektiker) skrev 2010-11-03 18:38:28 följande:

Mycket tänkvärt inlägg. Jag har också lidit av svåra ätstörningar och förstår precis vad du menar. Det är en ångest och tankeverksamhet som finns där fortfarande men som inte styr mig. Jag är inte ett dugg orolig eller rädd för att jag ska ge vika för sjukdomen igen utan känner mig helt trygg i att min behandling funkat. Och det är en utmärkt jämförelse. 
  • Anonym (anorektiker)
    inyourface skrev 2010-11-03 18:40:20 följande:
    Lycka till med din strävan till att bli frisk. :)
    Tack! Det går lättare varje dag :D
  • Lumen

För att svara på TS fråga, skulle inte ta lagen i egna händer så skulle inte göra något
    mot personen utföra en attack. Om man hade barn skulle vara väldigt försiktig gällande
    barnen, så extra säkerhetsåtgärder som man annars tar för givet.

Gällande annat i tråden mer lycka förr. Jag tror att alla människor har nostalgi, jag har nostalgi för tiden 90-talet då tekniken inte hade kört igång ordentligt, aktiviteter var det man gjorde utomhus med sina kompisar medan från och med 2000-talet började det förändras så andra aktiviteter ingick relaterade till teknologi samhället. Jag kan hålla med om att det ledde till mer stillasittande och även en annan sorts ensamhet/isolering än förr. Nyligen läste man att mer barn/ungdomar umgås med kompisar genom Internet än i verkliga livet.

• Mariohn
    Lumen skrev 2010-11-03 18:45:49 följande:
    För att svara på TS fråga, skulle inte ta lagen i egna händer så skulle inte göra något
    mot personen utföra en attack. Om man hade barn skulle vara väldigt försiktig gällande
    barnen, så extra säkerhetsåtgärder som man annars tar för givet.

Gällande annat i tråden mer lycka förr. Jag tror att alla människor har nostalgi, jag har nostalgi för tiden 90-talet då tekniken inte hade kört igång ordentligt, aktiviteter var det man gjorde utomhus med sina kompisar medan från och med 2000-talet började det förändras så andra aktiviteter ingick relaterade till teknologi samhället. Jag kan hålla med om att det ledde till mer stillasittande och även en annan sorts ensamhet/isolering än förr. Nyligen läste man att mer barn/ungdomar umgås med kompisar genom Internet än i verkliga livet.
    Lagen i egna händer? Vilken lag pratar du om? Det finns ingen lag mot att vara pedofil. 
  • Lumen
    grind skrev 2010-11-03 16:27:28 följande:
    De får göra vad de vill men de ska ligga lågt. Homosexuella aktiviteter borde vara olagligt precis som pedofila aktiviteter.

BNP per kapita är lika hög i Förenade Arabemiraten som i Sverige men deras nativitet är dubbelt så hög som vår. Vi har mycket att lära från dessa kulturer. Jag är 100 svensk med svensk härkomst men inser att den kultur vi nu har inte är hållbar. Vi måste lära oss av våra förfäder och se vilka andra kulturer i vår omvärld som fungerar. 
    Är du säker på det? Du kanske är det på grund av det som blev nationen Sverige men gener har annat att tala om för oss alla vad vi faktiskt för vidare och vad vi har mer gemensamt än man trodde. Alla förflyttningar som har skett genom människans historia lever kvar och det är det vi för vidare, kultur/nation är bara ett senare mentalt fenomen. Det finns ju studier som inte fantiserar ihop. : )
  • millemullan
    grind skrev 2010-11-03 18:14:20 följande:

"we show that measures of subjective well-being indicate that women's happiness has declined both absolutely and relative to men. The paradox of women's declining relative well-being is found across various datasets, measures of subjective well-being, and is pervasive across demographic groups and industrialized countries. Relative declines in female happiness have eroded a gender gap in happiness in which women in the 1970s typically reported higher subjective well-being than did men. These declines have continued and a new gender gap is emerging -- one with higher subjective well-being for men."
    www.nber.org/papers/w14969 
    Du pratar otroligt mkt om forskning o dylikt vilket gör mig lite nyfiken. I ett inlägg skriver du bland annat att "all forskning visar att....." och länkar sedan till texten ovan. Vad jag undrar är bara, var finns all den forskning som du pratar om, alla källor med mera? Vilka metoder har de använt sig av i sina studier osv.

Min gissning är att du googlat, hittade texten ovan och läste enbart den eftersom den stämmer överens med dina egna åsikter. Allt detta gör just den källan fullständigt värdelös! Lär dig lite om källkritik och lär dig att analysera olika forskning, både med resultat som överensstämmer med dina egna åsikter och de som visar på resultat som inte gör det så kommer det också bli lättare att ta dig på allvar och lyssna på vad du har att säga.

Och ett litet tips, det är rätt bra att faktiskt vara intresserad av andra människors åsikter även då de skiljer sig från ens egna, blir också en intressantare diskussion på det sättet. 
    ♥ Storebror 080910 ♥ BF 101224 ♥
  • Frozen Heart
    Mariohn skrev 2010-11-02 21:59:15 följande:
    Vidrig människosyn. Personen TS beskriver är sjuk och kan inte rå för sin sjukdom. Tvärtom lider han av den och vill bli frisk. Han har inte gjort någon illa utan vet uppenbarligen att det han känner är fel. Man kan inte rå för eller välja ett sjukdomstillstånd. Bara vad man väljer att göra med det. 
    Håller med dig
  • Frozen Heart

Jag skulle inte lämna mitt barn ensam med honom givetvis. Skulle inte heller bli vänskaplig med honom och bjuda in på en kopp kaffe. Men jag skulle hälsa när vi mötte varandra och vara artig precis som jag är mot alla andra grannar. Pedofiler är också människor.

• honkie

jag hade bjudit in honom på fika och förklarat hur jävla modig han är som offentliggjort sin läggning och är redo att "botas". sen hade jag suttit och pratat med honom i timmar om hur svårt ämne det är att prata om.
    jag hade behandlat honom som en god granne, men samtidigt förklarat för honom varför jag vänder mig till någon annan granne när jag behöver barnvakt.

• power

vinkar tillbaka å ler tillbaka. man vet väl hyfs.

Svar på tråden En pedofil bor i ert område...