Uppdrag granskning i kväll
Uppdrag granskning handlar ikväll om adoptivföräldrarna som tröttnade på sitt barn och skickade tillbaka barnet. Hur kan detta vara möjligt???
Uppdrag granskning handlar ikväll om adoptivföräldrarna som tröttnade på sitt barn och skickade tillbaka barnet. Hur kan detta vara möjligt???
Vad jag förstod på programmat så fick släkten frågan (frågan gick vidare till dem efter att vuxne halvbrodern fått frågan av modern - han som inte vile ha kontakt med sin mamma längre). Men programmet berättade inte varför dem inte fick uppdraget. Kan vara många orsaker. Myndigheterna kollade förhoppningsvis dem noggrannare än de kollade adoptivföräldrarna i början och fanns kanske något som gjorde att de beslutade annorlunda. Kan vara många saker som inte betyder de inte försökte. Tidigare har man hört om folk som inte fått ta hand om sina barnbarn och syskonbarn vid olyckor pga ålder, ekonomi, ensamstående etc. Ibland kan man tycka det är idiotiskt att begränsa valet på det viset så ett barn inte får bo hos släkten men samtidgt visar detta fall att man måste vara lika noga när man kollar upp släktingar!
Jag tycker det är bra att man kollar upp andra faktorer än "bara" genetiska band. Jag tycker att Sverige ofta favoriserar genetiken för mycket. Det är ingen garanti för lycka och kärlek.
Jag förstår (eller utifrån begränsad information ana en faktor) att flickan inte fick bo hos biologiska halvbrodern för jag antar att eftersom han flyttade med sin mor till sverige, samtidigt som flickans mor dött, så måste det vara samma biologiska far de delar... Alltså vem som helst skulle kanske inse att det kan bli lite komplicerat att ta hand om sin före dettas barn som man inte är mor till. Alltså hon blev till genom en annan affär som ens ex haft, efter att man separerat (för halvbrodern verkar äldre), hmmm. Jag tror att det är av liknande komplicerade relationer som man undviker spermiedonation tex av någon i släktskapet/umgängeskretsen. Det blir komplicerat och ett barn blir kanske inte enbart det barn till sina adoptivföräldrar hon har rätt att vara, utan ses som någon annan.
Om det var så att exet hade flickan redan när man var tillsammans med honom och man fattat tycke för henne, då är det en annan sak förstås.
Var flickans mor svenska? Jag fattade inte riktigt hur det hängde ihop. Pappan var ju i a f gambian (heter det så?). Släktingarna i programmet var ju vita svenskar. Var de släkt med adoptivföräldrarna eller med biomamman? Fattade som sagt var inte riktigt.
Tuffen, de var släkt med adoptivpappan. Han är infödd svensk. Adoptivmamman är från Gambia men har bott i Sverige i 20 år.
Misseri, jag misstänker att ingen i släkten ville bli familjehem. För om de önskat att bli familjehem men inte godkänts kan du räkna med att det hade gjorts en stor affär av det i UG.
Om det är så att ingen i släkten vill är det förstås en besvärande detalj för UG:s redaktion och därför väljer de att vara otydliga i frågan, annars kompliceras bilden och försvårar för dera sedvanliga vinkel om de goda och de onda.
Det är förstås en spekulation från min sida, en annan möjlighet är att någon i släkten kan vara under utredning för att bli familjehem.
Jag blev som många andra upprörd över socialchefen och ordförande i socialnämnden, så okunniga och overksamma får man inte vara i deras positioner.
De är inte okunniga! men de är styrda av sekretesslagstiftningen vilket många inte verkar fatta!