• anouk86

Någon annan som fått ett stort barn?!

I Augusti i år poppade kämpades vår "lilla" dotter ut en vecka över tiden. ;)

BM hade sagt att barnet kan vara av modell större, men det var inget som behövdes kolla upp med TUL då det enligt henne ändå kunde slå fel på ett halvtkilo...

Hade man dock gjort det hade man ju ändå sett... När hon kom vägde hon 5760 gr och var 59 cm lång! Vårt sjukhus rekord på största flicka. Föddes naturligt!

Jag funderar lite nu kring hur vanligt/ovanligt detta är, samt hur dessa barn växer "till sig"? haha. Finns det ni med barn som avstnnat och "väntat ikapp" resterande kull eller har de växt på i samma takt till skolan?
    Min vackra knodd föjer då sin egen kurva perfekt, även om den ligger en bra bit ovan. ;)

• Svar på tråden Någon annan som fått ett stort barn?!
  • Mälaröbo

Min son föddes på typ +15 och vägde 4960 g. Han är fortfarande MYCKET större än sina jämngamla vänner, men följer sin kurva. Han är idag 5,5 år.

• 3 barns mamma84

2005 föddes dottern på 4140g och 52m
    2008 föddes sonen på 5810g och 62cm rekord bebis blev det oxå i sthlm enligt tidningar och sjukhuset

♥Ebba 050607 Amadeus 080814 Elias 101221♥
  • 3 barns mamma84

Dottern utvecklig går prima hon är 5år gammal och lång för sin ålder
    Sonen har sin ''lilla söta kurva'' och växer som ogräs hihi långt för sin ålder och inte tjock alls men mår toppen och stor för åldern 2år blir klassad till mins över 3år e längre än sina 3åringskompisar

• anouk86
    3 barns mamma84 skrev 2010-11-05 09:48:50 följande:
    Dottern utvecklig går prima hon är 5år gammal och lång för sin ålder
    Sonen har sin ''lilla söta kurva'' och växer som ogräs hihi långt för sin ålder och inte tjock alls men mår toppen och stor för åldern 2år blir klassad till mins över 3år e längre än sina 3åringskompisar
    Haha häftigt!

Ja knodden hon har stl 74 i kläder och är 11 eckor imorrn... Min komis vars son är nio månader har samma klädstorlek. haha Men hon är inte heller tjock utan är "Proportionerlig" iaf:)
  • anouk86
    3 barns mamma84 skrev 2010-11-05 09:43:25 följande:
    2005 föddes dottern på 4140g och 52m
    2008 föddes sonen på 5810g och 62cm rekord bebis blev det oxå i sthlm enligt tidningar och sjukhuset
    Födde du sonen vaginalt förresten?
  • 3 barns mamma84
    anouk86 skrev 2010-11-05 16:52:29 följande:
    Födde du sonen vaginalt förresten?
    Tyvärr fick jag inte föda honom normalt då Tul vissade 4885g ETT KILO MINDRE tänka sig dom gjorde.
    Jag fick direkt komma till förlossningen och naturligtviss var det prat om igångsättning direkt men när jag blev udersökt var jag bara öppen 2½cm och omogen tapp så ingen vågade sätta igång mig alls.
    Docktorn gick direkt till Operationssalen för att fråga om det fanns tid samma dag att få ett snitt men tyvärr och vi hade inte änns tänkt på att vi skulle få ut honom det var vi inte breädda på alls.
    Så jag fick en planeradsnitt 2 dagar efter.
    Så vi åkte hem och jag levde och njöt sista 2 dagarna hemma och åkte tillbaks med sambon till sukhuset kl 9 på morgonen.
    Ut kom han kl 13.20 och 04 på natten kunde jag ha dött (allt pågrund av stort barn) så jag e tacksamma att jag inte födde honom vad skulle ha hänt då när jag höl på att dö när han kom ut från magen ??
  • 3 barns mamma84

Kan tilllägga man får hällst inte föda naturligt med ett stort barn OM läkaren har ett hjärta och en kännsla av hur vi kan ha det då !
    Att föda ut ett stort barn kan mamman och barnet dö av och mkt i kvinnans kropp kan gå sönder som läkaren sa till mig.
    Jag anmälde bm och läkarna på sjukhuset anmälde henne för tjänstefel och offra ett människans liv.

• Lotusen79

Min son vägde 5070 och var 56 lång när han föddes. Gick två veckor över tiden och blev igångsatt. Idag är han 6 1/2 månad och väger 8870 och är 70,3 lång.

• ingrid79

Min son vägde 4,4 (inte så mkt i jämförelse) men var 56 cm lång när han föddes. Han är fortfarande huvudet längre än sina kamrater i samma ålder (4år). Nästan alla tror att han är fem, sex år.

• bäbbä

Min plutt vägde bara 2520g och 45 cm lång då han föddes i v.34. Men nu 8 månader senare väger han 12 kg och är 75ck lång! Han har gått upp i raketfart Har stl86 på kläder nu.
    Vågar inte tänka på hur mycket han skulle ha vägt om jag gått 40v Tyst

• Miss Johanna

Min son vägde 4240g när han föddes och var 53 cm lång. Jag gick över 9 dagar. När han var drygt 4 månader så vägde han 10 kg och var 70 cm lång. Han är alltid störst när vi träffar andra bebisar. Ska snart på 5 månadskontroll. Ska bli spännade att se. Men han har också följt sin "egen" kurva bra.  Vi får använda storlek 74/80 nu.

• martstra

Min son vägde 4865g och var 53 cm läng när han föddes. Nu är han 5 år och minst av killarna i sin åldersgrupp!

• Dima79

min son vägde 5005g och 55 cm. enligt ett tillväxtultra skulle han väga 4000g.. nu blev de akut snitt och tur va väl d sa läkarn med facit i hand! Glad

• babba74

Min son vägde 5210g och var 57cm när han kom. Vid 6 månader var vikten 10.9 kg och längden 76 cm. Ska bli spännande att se vad det ligger på vid 8-månaders kontrollen  som är nästa vecka.

• Schira

Min flicka vägde 4770g och var 53 cm när hon kom, 2 veckor innan bf. Blev kjejsarsnitt.
    Sist vi vägde och mätte var vid 6 månader och 11 dagar. Då var hon 71 cm och vägde 10820g:)

• Soffifi

Min man vägde 5990 g när han föddes, Göteborgs största bebis -78. :) Idag är han 186 cm och väger dryga 80 kg.

• KaptenNemo

Min mamma har fött tre pojkar. Alla tre vägde över 5kg (mellan 5300 och 5500g) och alla har nu i vuxen ålder olika kroppsstorlekar. Den äldsta är normallång och kraftig, mellan är normallång och normalviktig och lillen är nästan 2 m och pendlar mellan krafig och normalvikt. =)

Svar på tråden Någon annan som fått ett stort barn?!