• gumzan

HP, chefen tycker inte att det egentligen behövs jobbar inom psyk.. ångest!!

Min manliga chef ringde idag, och undrade egentligen vad han skulle fylla i på HP ansökan jag gav han igår.
    Han tycker inte att det finns egentligen någon anledning att jag ska ha det?!
    Jag jobbar på ett boende inom socialpsykiatrin där det bor personer som inte får/kan bo själva. Vi jobbar sovande jour (då är vi själva) annars är vi minst 2 ibland 3.
    Jag anser ju att det alltid finns en risk för chans om hot och våld när man jobbar så...

jag får bara ont i magen nu.

Jag kommer ju fylla i och skriva en bilaga om hur jobbet är och vad som kan hända...
    och han kommer skriva att "risken är liten" för hot&våld.

Vad kommer FK nu att tro,,,,  med förra barnet hade vi en kvinnlig chef och då var det liksom inget problem ....  suck suck suck.

Vad tror ni?

frågar man inget, får man inget veta :)
  • Svar på tråden HP, chefen tycker inte att det egentligen behövs jobbar inom psyk.. ångest!!
  • JGumsa

De har blivit mkt hårdare ang. HP nu. Tror inte att man generellt får HP om man jobbar inom psyk. Då säger de nog snarare så att du ska slippa nattjobbet, att vara själv...

• gumzan
    JGumsa skrev 2010-11-08 14:44:20 följande:
    De har blivit mkt hårdare ang. HP nu. Tror inte att man generellt får HP om man jobbar inom psyk. Då säger de nog snarare så att du ska slippa nattjobbet, att vara själv...
    Jag fick HP förra gången, då hade de redan blivit hårdare.
    då sov i ändå 2 jour samtidigt......

Nu sover vi en och efter årsskiftet skall vi vara själva från 18.00 till 07.30 dagen efter...... det kommer bli mer ensamarbete eftersom det skall dras ner dagtid oxå och man kommer få gå mycket själv när den andra är ute och far med bilen. Förövrigt så har vi en med pågående missbruk och hepatit C...  och 3 kommer direkt från rättspsykiatrin..
  • mammatillnils

Jag jobbar som sjuksköterska på en sluten psykiatrisk avdelning och har sökt hp från 29/11 då är jag i vecka 34, min chef skrev ett jättebra utlåtande som jag hoppas att FK godkänner. Hon skrev att det fanns en ständig risk för hot och våld och att en "gravidmage" kan framkalla känslor hos patienterna. Hon skrev också att det är fysiskt påfrestande då en del patienter kräver mycket omvårdnadshjälp.

Har från början av graviditeten fått förändrade arbetsuppgifter, jag får inte springa på larm, utföra tvångsåtgärder eller gå in i några diskussioner med patienterna. Har dessutom fått jobba mera dagtid då det är tätare med personal. Dessutom har jag gått utbildning 1gång i veckan så det har inte blivit så mycket tid på avdelningen.

Hoppas verkligen att du får igenom din ansökan, verkar helt galet att behöva jobba ensam!!!

• gumzan

Idag kom ett brev från F-kassan att chefen skickat ansökan om omplacering bla bla..  direkt till dem!!  Jag bad honom, och påtalde flera gånger att jag ville att han skulle skicka pappert HEM till mig så jag kunde skicka in allt tillsammans. Nu har jag gått koch väntat i 12 dagar på att pappert skulle komma hem så jag kunde skicka allt tillsammans. Varför gör han så här? , för den delen har jag INGEN aning om vad han har skrivit för något... Jag litar inte på honom, så jäkla jobbigt innan man får reda på vad F-kassan säger....

• ebbebulan

jobbar inte inom samma bransch men har sökt hp. jobbar som idrottslärare o min chef kunde inte omplacera mig. hon skickade oxå in omplaceringspappret direkt till fk, man vill ju se vad dom har skrivit. nu väntar jag bara på besked. 

jag tycker att om man läser på fk:s hemsida om hp så står det något om att om man anser att ens arbetskapacitet minskat med 1/4 så har man rätt att söka hp. fick tjafsa om det vid förra gravdidteten o även denna, visst jag har inget farligt jobb men ett tungt fysiskt jobb. sen är det ju inte våra chefer som bestämmer om vi får hp utan det gör ju fk, men det verkar inte mina chefer förstått.

lycka till o jobbar man inom psyk så borde det inte finnas några som helst frågetecken, då borde alla få hp. 

♥ mamma till ebbe -08 o mini i magen bf 20110210 ♥ www.frujansson.wordpress.com
  • gumzan

härom veckan kom svaret, total nekad Skrikandes har skicket in en överklagan men det tar ju misnt sex veckor. Det är garanterat något min chef har skrivit. Jag är sååå  trött på detta.

• mammatillnils
    gumzan skrev 2010-12-06 18:15:06 följande:
    härom veckan kom svaret, total nekad Skrikandes har skicket in en överklagan men det tar ju misnt sex veckor. Det är garanterat något min chef har skrivit. Jag är sååå  trött på detta.
    Nää fy vad dåligt!! Är ju säkert som du säger att din chef inte har skrivit tillräckligt tungt underlag. Fattar inte att chefer kan ta så lätt på de enorma risker det innebär att jobba med sjuka människor
  • EmmaÄrMamma

Jag tycker du ska ta kontakt med facket så här får det inte gå till!

• ModestyB

Vad jag vet så ställs det krav på alla som arbetar uder LSS-lagen (dvs. även privata utförare) att ha riskbedömningr gjorda. Har ni inte det på din arbetsplats så ska du se till att ditt skyddsombud driver igenom det NUUU. Du ska också delta i en skyddsrond som görs speciellt vid graviditet.

Du bör läsa arbetsmiljölagen, där finns MASSOR du kan använda dig av.

Möjlighet till vila, ensamarbete, hot om våld, arbete i trånga utrymmen mm. mm.
    Frågan är ju om du kan omplaceras till andra arbetsuppgifter eller ej..?

• ModestyB
    JGumsa skrev 2010-11-08 14:44:20 följande:
    Jag jobbar som mentalskötare på ett vanligt LSS-boende, dvs. "normalgrad" av hot om våld, jag har beviljad full HP, genom arbetsförbud med stöd i arbetsmiljölagen, så det där beror på hur man formulerar sin ansökan.
    Varje arbetsmoment under en dag ska vara detaljerat redogjort för där alla riskmoment finns med.

Görs några avvikelserapporter/tillbudsrapporter så kan du använda dig av din MAS för att få stöd i din ansökan.
  • gumzan

jag har tagit utdrag från AFS (arbetsmiljölagen) , och har skrivit utförligt till tusen. Hänvisar oxå till att jag är astamtiker och de boende röker inne hos sig, vilket leder till att jag får astma, svårt att sova osv osv inget hjälper.

F-kassan struntar i att jag ska sova själv, struntar i att det finns pågående missbruk där den brukaren tar med sina kompisar dit och de sitter i hans lägenhet och 50m bort sover jag. När han knackar på dörren så måste jag öppna SÄKERT?! NEJ

Det är något som min chef har skrivit i den delen som arbetsgivaren skall skriva på som går att det inte går igenom, det står utförligt i svaren från F-kassan. Han anser att finns liten risk har han skrivit för hot &våld.
    Men men han har ju säkert varit gravid många gånger och vet hur man känner sig då.

2 dagar innan julafton fick jag brev från F-kassan att min arbetsgivare inte anmält mig sjuk till dem!!!!  Jag fick ringa upp honom och då säger han är det nya rutiner?! Så jag har varit sjukskriven sen 10 dec och F-kassan har inte ens börjat handlägga mitt ärende tack vare honom. Så jag tar detta personligt helt enklet. Han tycker inte om mig helt klart.

Det finns en särskild plats i helvetet för kvinnor som inte hjälper varandra
Svar på tråden HP, chefen tycker inte att det egentligen behövs jobbar inom psyk.. ångest!!