• Anonym

Familjehem?

Min man och jag är för närvarande kontaktfamilj,till ett barn i yngre skolålder.

Vi har funderingar på att bli familjehem,men vi funderar på våran ålder,och ålder på eventuella placerade barn.

Jag är 46,min man är 49.

Vi är inte intereserade av att ta emot barn i övre tonåren,högst 10-11 år,gärna yngre..

Vi har ingen hemmavarande barn,bara utflyttade,även ett litet barnbarn.

Vad anser ni här inne,som är familjehem,är vi för "gamla" för att ta oss an detta?

• Svar på tråden Familjehem?
  • MissGoodie

Jag har ingen som helst aning om vilka regler som gäller för familjehem, men hade du varit en "vablig" förälder tycker jag inte att du hade varit för gammal, så då tycker jag inte att ni är det nu heller. Kvinnorna i min släkt har iofs varit över 40 allihop när de fått sina sista barn, så jag ser rätt många fördelar med att vara lite äldre, ha haft barn sen tidigare och lite liverfarenhet på det ;)

• Helgona

Nej jag tror inte heller att ni är för gamla, tanken är ju att man SKULLE ha kunnat vara bio förälder..
    Alltså plac inte 17 åringar hos 22 åringar eller 2 åringar hos 66 åringar ;)
    Men ni är nog i "perfekt" ålder :)

CARPE DIEM
  • Futurum

Absolut inte!!!!
    Är övertygad om att eran ålder INTE kommer att vara något hinder!

• Anonym ((j))

nej, bara man är ett bra familjehem, ger trygghet, kärlek och glädje. min fostermor var 46 när jag kom till dom som sex åring, jag blev kvar kan ju tilläggas.

• Anonym

Vänner till familjen som är tio år äldre än er. De fick för tio år sedan ett väldigt litet barn (de har alltid varit familjehem). Detta barnet är nu tonåring med allt var det innebär. De säger att de egentligen inte orkar med längre. De har haft ett gäng barn tidigare och känner att kraften nu inte alls är lika stor som kraften var när de andra barnen var tonåringar. Ägna det bara en tanke. Får ni ett litet barn på säg, 5 år nu så närmar ni er 60 när barnet bli tonåring. En vilsen 10 åring kankse är mer passande ur biologisk synpunkt?

• Anonym

Finns ju faktiskt vissa riktlinjer inom vilken ålder som är passande i vilket sammanhang och när...
    Skulle barnet som blir placerat rent teoretiskt kunna vara ens egna biologiska så brukar Soc även placera barn i den åldern hos en familj med fosterföräldrar i passande ålder..
    Är barnet 5 år och fostermamman 45 så ska det väl inte vara några problem för visst finns det många mammor i 40 års åldern idag som föder...
    Är väl inga konstigheter med det
    Är fostermamman då 55 kan det väl vara svårare...
    Relativt normalt och sunt tänkt....."skulle barnet lika gärna kunnat ha varit mitt eget Ja så ska man även kunna placera barnet hos föräldrar i just den åldern"
    Sen får man inte glömma att det INTE finns famijer så det räcker idag! Det finns flera barn utan hem än vad det finns hem åt barnen på "marknaden"!
    Då har man inte några som helst valmöjligheter!
    Finns fler barn som far illa än vad det finns människor med dessa emorma hjärtan som vill och kan öppna sina dörrar för dessa barn! Och ännu värre kommer det bli.Dom trasiga barnen ökar med en hög hastighet och familjehemmen "lyser fortfarande med sin frånvaro"...... då finns det inga ålders valmöjlighter att välja bland!

Svar på tråden Familjehem?