• Eqz

Tjänar man egentligen på att köpa (få) telefon ihop med abonnemang?

Jag har just nu en trasig mobil och ett abonnemang där bindningstiden går ut imorgon, alltså kan jag vara på jakt efter båda. Efter att ha kollat lite kan jag dock inte se att telefonen jag vill ha går att kombinera något vidare med abonnemanget jag vill ha. Alltså måste jag skaffa ett dyrare abonnemang än jag behöver eller köpa telefonen kontant. Säljare ringer ju hela tiden med sina "fantastiska erbjudanden", men är de de? Upplever ni att man tjänar på kombinationen (utan att kompromissa på det ena eller det andra)?

• Svar på tråden Tjänar man egentligen på att köpa (få) telefon ihop med abonnemang?
  • PiaSofia
    ebbies06 skrev 2011-02-16 17:50:48 följande:
    Du kan ju ta över mitt abonnemang sen tycker jag _
    Varför skulle jag? Känns lite onödigt att ha abg i Sverige när jag inte ens kommer att bo där...
  • Den allsmäktige
    ebbies06 skrev 2011-02-16 17:49:53 följande:
    ? Jag tror inte det, fast avgift på 699 kr i månaden ialalfall
    Jo, du kan nog byta abonnemangsform.
  • PiaSofia
    Vivvi12 skrev 2011-02-16 17:52:42 följande:
    Om man låser sig för ett nytt abbonemang hos samma bolag kan byta abonnemang/telefon när det gått en tre fjärdedelar av abbonemangstiden... Iaf på telenor vet jag...
    Jepp Sedan fördelen med att låsa sig är att man kan få ditt bra dealer eftersom man är en bra kund för företaget.
  • Desiree1988

Nej! Jag anser att det är smartare att köpa sin telefon kontant och sedan välja ett abonnemang till. Om du går in till tex. Siba och snackar med dem om ett abonnemang kan de dessutom ge dig rabatt på telefonen (eftersom de får skott för att de säljer ett abonnemang). Så kolla upp ett abonnemang du är intresserad av och gå til typ siba och snacka med dem och fråga vad du får för rabatt på telefonen om du väljer det abonnemanget!

• PiaSofia
    Desiree1988 skrev 2011-02-16 17:56:18 följande:
    Nej! Jag anser att det är smartare att köpa sin telefon kontant och sedan välja ett abonnemang till. Om du går in till tex. Siba och snackar med dem om ett abonnemang kan de dessutom ge dig rabatt på telefonen (eftersom de får skott för att de säljer ett abonnemang). Så kolla upp ett abonnemang du är intresserad av och gå til typ siba och snacka med dem och fråga vad du får för rabatt på telefonen om du väljer det abonnemanget!
    Det funkar vart du än köpter telefonen.
  • Mumin75

Vi har 3 och för oss har det inte blivit dyrare för att vi valt telefoner till abonnemangen. Jag har 3 vänner som kostar 69 kr i månaden och valde en gratistelefon utan förhöjd avgift... där jag enbart betalar för abonnemanget+ samtalskostnad (jag ringer mest till 3 och hemtelefoner vilket är gratis förutom öppningsavgift så mina räkningar hamnar sällan över 150 kr/mån). Den enda skillnaden mellan att enbart skaffat abonnemanget eller att skaffa abb. med telefonen är att jag har bindningstid men det spelar ju ingen roll eftersom jag ändå vill ha det abonnemanget.... när bindningstiden tar slut väljer jag bara en ny telefon och förlänger igen.

Sambon har 3 pott 199 kr med 3 vänner som tillval... och han valde en telefon som blev gratis till det abnonnemanget, utan förhöjd avgift... då får han ringa för dessa 199 kr. Samma där, när bindningstiden går ut väljer han en ny telefon och förlänger.

För oss blir ju kostanderna precis detsamma som om vi skulle haft enbart abonnemangen utan telefon på köpet... och eftersom det är dessa abonnemang som är mest förmånliga för oss och de abonnemang vi vill ha så är det ju självklart att man tar en gratistelefon när man får en .

Men sen e ju inte vi så kräsna att vi behöver de värsta telefonerna som annars kostar 5-6000 kr... så därför kan vi ju välja en telefon utan förhöjd avgift, som inte påverkar månadskostnaden.

• Den allsmäktige
    Desiree1988 skrev 2011-02-16 17:56:18 följande:
    Det känns ju väldigt dumt att köpa en mobil och sen ta ett abonnemang på det. DET är onödiga kostnader om nått. Du tjänar i princip endast på det om du använder dig av kontantkort... Om ens det, allt beror på hur mycket man ringer med mobilen.
  • Desiree1988
    PiaSofia skrev 2011-02-16 17:57:54 följande:
    Det funkar vart du än köpter telefonen.
    Ja det vet jag, siba var ett exempel!
  • PiaSofia
    Desiree1988 skrev 2011-02-16 18:29:37 följande:
    Ja det vet jag, siba var ett exempel!
    Oftast kan du få bättre dealer om du köper telefonen tillsammans med abg. 
  • Desiree1988
    PiaSofia skrev 2011-02-16 18:36:18 följande:
    Oftast kan du få bättre dealer om du köper telefonen tillsammans med abg. 
    Jag måste ha uttryckt mig väldigt dåligt... Jag menade att man köper sin telefon kontant och väljer ett abonnemang till, alltså vid samma köptillfälle!
  • PiaSofia
    Desiree1988 skrev 2011-02-16 18:43:59 följande:
    Jag måste ha uttryckt mig väldigt dåligt... Jag menade att man köper sin telefon kontant och väljer ett abonnemang till, alltså vid samma köptillfälle!
    Jo det förstog men varför i helvete skulle man göra det? Är lite onödigt... Bättre att köpa telefon tillsammans med abg.
  • Den allsmäktige
    PiaSofia skrev 2011-02-16 18:50:16 följande:
    Jo det förstog men varför i helvete skulle man göra det? Är lite onödigt... Bättre att köpa telefon tillsammans med abg.
Svar på tråden Tjänar man egentligen på att köpa (få) telefon ihop med abonnemang?