• Eqz

Tjänar man egentligen på att köpa (få) telefon ihop med abonnemang?

Jag har just nu en trasig mobil och ett abonnemang där bindningstiden går ut imorgon, alltså kan jag vara på jakt efter båda. Efter att ha kollat lite kan jag dock inte se att telefonen jag vill ha går att kombinera något vidare med abonnemanget jag vill ha. Alltså måste jag skaffa ett dyrare abonnemang än jag behöver eller köpa telefonen kontant. Säljare ringer ju hela tiden med sina "fantastiska erbjudanden", men är de de? Upplever ni att man tjänar på kombinationen (utan att kompromissa på det ena eller det andra)?

• Svar på tråden Tjänar man egentligen på att köpa (få) telefon ihop med abonnemang?
  • LaFontaine
    ebbies06 skrev 2011-02-16 15:47:59 följande:
    Haha nej det är svindyrt med abonnemang. Tex en kompis tog abonnemang och fick en iphone 4, mobilen kostade 6700 i butik, band sig i 2 år och får betala ca 14000 för mobilen. Min bror har jobbat på 3 och telenor, håll er borta från abonnemangskiten så länge ni kan. Kontant är alltid bäst
    Fast det där är ju en sanning med modifikation. Det är inte alltid så. Jag sparade exempelvis på att köpa min telefon med abonnemang mot att köpa telefonen kontant.
  • Cornellia

Man får räkna på det, ibland tjänar man på det, ibland inte och ibland går det jämt ut.

• PiaSofia
    Haha nej det är svindyrt med abonnemang. Tex en kompis tog abonnemang och fick en iphone 4, mobilen kostade 6700 i butik, band sig i 2 år och får betala ca 14000 för mobilen. Min bror har jobbat på 3 och telenor, håll er borta från abonnemangskiten så länge ni kan. Kontant är alltid bäst
    Tvivlar på att hon köpte telefonen för 14000kr men därmot ringde hon säker för 14000kr på två år, 7000kr/år.
  • Cornellia
    Om man inte kan läsa på vad avtalet gäller, och man inte klarar av abonnemang då är givetvis kontant bäst.
    För de som förstår vad man skriver på när man tecknar ett abonnemang, så är det väldigt individuellt vad som är bäst. För mig är abonnemang helt klart det bästa.
  • ebbies06
    PiaSofia skrev 2011-02-16 16:53:51 följande:
    Tvivlar på att hon köpte telefonen för 14000kr men därmot ringde hon säker för 14000kr på två år, 7000kr/år.
    vet inte riktigt hur hon räknade men de kostade 699 på 24 månader, men de är andra kostnader med
  • PiaSofia
    ebbies06 skrev 2011-02-16 17:05:02 följande:
    vet inte riktigt hur hon räknade men de kostade 699 på 24 månader, men de är andra kostnader med
    FÖrmodligen så var själva abg 699kr (säker ett fast abg) men sedan tillkommer föröhjd månadsavgift för telefonen, för säker 250kr/månad.
  • sandiberu

Jag valde att binda mig på ett år och med förhöjd månadskostnad, och betalade en del av telefonen kontant. Sparade in en del mot för att binda mig på 2 år och ha förhöjd månadskostnad så länge. I slutändan så betalade jag 4800 för min iphone 3GS (det var strax efter den blev utgiven). Hade jag köpt den kontant så hade den kostat några tusen mer. Förresten så skulle jag ändå ha abonnemanget, och har man en smartphone så vill man ju ha bra surf-avtal. 

• ebbies06
    PiaSofia skrev 2011-02-16 17:07:01 följande:
    FÖrmodligen så var själva abg 699kr (säker ett fast abg) men sedan tillkommer föröhjd månadsavgift för telefonen, för säker 250kr/månad.
    Ja det tror jag med. de var hos 3. Jag hade ett abonnemang där förra året men nu har jag comviq. Jag tyckte 3 var bättre, men det är en smaksak. På 3 kunde man ha hemnr i mobilen o ringa gratis till alla fast nr
  • PiaSofia
    ebbies06 skrev 2011-02-16 17:11:24 följande:
    Ja det tror jag med. de var hos 3. Jag hade ett abonnemang där förra året men nu har jag comviq. Jag tyckte 3 var bättre, men det är en smaksak. På 3 kunde man ha hemnr i mobilen o ringa gratis till alla fast nr
    De flesta telefonoperöterer erbjuder fasttelefonnummer i mobilen (dock kostar det än del, även hos 3)
  • Vivvi12

Om du köper en mobil med abonnemang där du vet att du får ringa upp hela månadskostnaden och det inte är någon förhöjd månadsavgift så betalar du ju inget för telefonen. Dock är du låst vid det bolaget abonnemangstiden. Skulle aldrig ta ett abonnemang med förhöjd månadsavgift, då blir det ju som en avbetalning.

Mitt abonnemang kostade/kostar inget utöver månadsavgiften och den ringer jag upp...då "fick" jag en iphone4. Har gjort så i flera år...

Svar på tråden Tjänar man egentligen på att köpa (få) telefon ihop med abonnemang?